Geplaatst: 8 juli8 Jul Ik heb ook een jaar gehad dat wat ik ook deed geen oikers..😕Nu laat ik de zaden gewoon … als ik een vak omschep raken ze onder en blijkbaar ontkiemen ze beter als ze gewoon buiten blijven liggen… in het vroege voorjaar komen ze overal op en trek ik het teveel er gewoon uit…. Teveel aan blad haal ik ook weg en geef ik aan mijn kippenren kwartels….😊van Jelle van de MM leerde we al dat kauwen op het blad goed helpt als je keelpijn hebt! 👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 8 juli8 Jul Goh, ik had altijd een o.i. kers onder het zonnescherm, die werd hoog en gaf inderdaad grotere bladeren dan die in de zon staat. Maar hij kreeg best veel bloemen. 9 juli9 Jul aangepast door CJodokus
Geplaatst: 9 juli9 Jul 18 uren geleden, Vrouwholle zei:groene vlierbessen ook als kappertjesIs dat zo? Ik dacht dat daar, net als in de steeltjes, veel blauwzuur in zit. Een snelle zoekronde geeft hierover gemengde berichten. De helft van de berichten geeft dat het gevaarlijk is vanwege de blauwzuur, de andere heeft geeft allerhande inmaakrecepten. 🤷♀️ A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 4 september4 Sep Moet ik de kappertjes in de koelkast zetten als ik ze in het zout heb staan? Ik ben ze vergeten/geen tijd gehad en ze staan nu 3 dagen al in de koelkast, maar ik moet ze nog spoelen en in azijn zetten. @Vrouwholle
Geplaatst: 4 september4 Sep @hazeltje tja, bij twijfel, gewoon niet doen. Ik hou het bij rijpe bessen en de bloesem qua vlier. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 4 september4 Sep 2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:ze staan nu 3 dagen al in de koelkast,Ik zet de O.I.-zaden 24 uur op zout buiten de ijskast. Zal echt niet op een dag komen, zeker niet als je ze al in de ijskast hebt staan zoals jij. Ze worden misschien na 3 dagen wel heel slap. Het zout onttrekt natuurlijk veel vocht aan de zaden. Na 24 uur spoel ik ze af. Droog maken en op azijnmengsel tot gebruik in de ijskast bewaren.
Geplaatst: 5 september5 Sep Ik zet de oi kers zaden in schaaltje op mijn aanrecht in het zout @Petrasmoestuin juist ook zodat ik het niet vergeet..😊Ik zou ze gewoon alsnog afspoelen en in azijn zetten tenzij de boel er onappetijtelijk uitziet maar dat verwacht ik niet.🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 5 september5 Sep Ik schrijf wel alles op een bord. Maar ja, dsn denk ik straks......En spoel jij ze eerst ook af? Nu wel gedaan. 5 september5 Sep aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 5 september5 Sep In 2017 heb ik deze link ook al eens geplaatst in een ander topic over kappertjes ik plaats hem nu ook hier even. @Petrasmoestuin als je dit filmpje van 2 minuten kijkt heb je antwoord op al je vragen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 september5 Sep 59 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Ik beb ze niet droog gemaakt.Dat is ook echt geen must hoor 😃. Dat vind ik zelf gewoon fijner omdat er dan niet steeds aanhangend water in dat potje bijkomt. Ik moet zeker 5 x sparen voordat zo’n potje vol is en om dan iedere keer dat aanhangend water erbij te doen. Maar dat droog maken is dus gewoon een persoonlijke voorkeur.
Geplaatst: 5 september5 Sep Ik had elders gelezen/begrepen zout water. Dus ik had zout en water gedaan. Nu snap ik het afspoelen ook als je ze in puur zout hebt gezet.
Geplaatst: 5 september5 Sep Dat doe ik ook Petra. Ik zet ze in zoutwater, drie dagen lang. Wel elke dag verversen want het gaat echt ontzettend meuren (ik kan het geen stinken meer noemen, het is zo'n ontzettend gore lucht).Daarna maak ik ze in met kruiden (wat je maar wilt) en kokende azijn. Dan trekken ze mooi vacuüm. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 5 september5 Sep Volgend jaar ga ik dit ook weer doen. Dit jaar geen io-kers gezaaid. In juli kwam er wel een boven de grond (van zaad van de plant van vorig jaar). Maar ik verwacht niet dat die nog bloemen gaat geven, dus volgend jaar weer.
Geplaatst: 5 september5 Sep 1 uur terug, hazeltje zei:kokende azijn. Dan trekken ze mooi vacuüm.Ik had gelezen van Diana dat je koude azijn kunt toevoegen en dat het niet vacuüm gemaakt wordt. Zo zie je maar, iedereen doet het weer anders.,Het zal niet stinken, want het stond in de koelkast.
Geplaatst: 6 september6 Sep @Gitta zolang het niet vriest blijft de oi kers doorgaan hoor ook met bloemen maken 👍😍Bij mij zijn er alweer overal nieuwe plantjes van gevallen zaden aan groeien…. De oude planten vangen nu met dit weer de zwarte luizen….Ik trek de oude planten niet weg want het droogt heel mooi in de stengels zijn gedroogd oer sterk en kun je als vlechtmateriaal gebruiken 👍😊Het blad van de nieuwe planten gaat straks bij wat kouder weer en mindere te oogsten bij mij door de hete stampot ; echt lekker met beetje pit nog als ik het blad net iets laat slinken door de hitte van de puree 😋🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱 6 september6 Sep aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 15 oktober15 Okt Vooral de oost indische kers planten in mijn voortuin beginnen in verval te raken. En ze zitten echt onder de zwarte luis. Alhoewel ze nog aardig wat bloemen hebben (en vooral veel bloemknopjes), merk ik dat de zaadvorming flink afneemt. Dat is helemaal niet erg, want de ijskast puilt inmiddels uit van de ingemaakte ‘kappertjes’. Omdat er nog zoveel mooie gave bloemknoppen in de planten zitten, wil ik eigenlijk proberen daar iets mee te doen. Ik denk dat het stadium op de tweede foto hiervoor het beste is, de meest groene dus. Ik ben van plan om ze vrij kort op zout te zetten en daarna op zuur, misschien met wat zoet toegevoegd.Heeft iemand hier misschien ervaring met het verwerken van de bloemknoppen of iets dat daar op lijkt?
Geplaatst: 15 oktober15 Okt Ja bloemknoppen kan je op dezelfde manier te verwerken als de zaden. Ze zijn uiteraard wel zachter na inmaken. Ze zijn dan niet meer knapperig zoals ze wel zijn als je ze vers eet. Ik doe ze soms bij de zaden, dus dan is het een gemengd potje. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 15 oktober15 Okt 2 uren geleden, hazeltje zei:Ze zijn uiteraard wel zachter na inmaken. Ze zijn dan niet meer knapperigDank voor je reactie @hazeltje . Dat is ook de reden dat ik ze sowieso geen 24 uur op zout ga zetten, maar een uur of 2 bijvoorbeeld. Dan proeven om te kijken hoe ze dan qua textuur zijn. Leuk dat jij al ervaring hebt!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.