Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze titel... en toch in het topic groente... ik zal het uitleggen...

Gisteren allerlei zaailingen verspeend, en voorgeweekte zaden in de aarde gedaan. Ik was tot de conclusie gekomen dat het niks zal worden met aubergine en mij dit jaar... ik zit voortdurend in de stress of ik wel een mooi kasje zal fabriceren voor de aubergine, of de temperaturen wel te garanderen zijn... etc. etc. En bovendien waren die paar zaden (van een buiten-aubergine) ook nog een niet ontkiemd... en de huiskamer is al warm, zonder dat de kachel steeds aanstaat... en geen van mijn dagelijkse apparaten maakt teveel warmte waar ik gebruik van zou kunnen maken... bla.. bla... ik had ze geschrapt van mijn to do lijst dit seizoen... net als de Mme Jeanette pepers... kennelijk allebei planten voor gevorderden...

Maar ja... ik ben behept met aanvallen van creativiteit... en aangezien ik al van het idee was afgestapt om zelf eieren uit te broeden (op basis van gezond verstand, niet vanwege gebrek aan enthousiasme)... bedacht ik dat ik daarvoor in de plaats dan zaden kon gaan broeden... met een beetje zoeken en schuiven... kwamen er onder mijn kleren twee zakjes terecht... lekker warm... en wat denk je... Mme Jeanette heeft al haar 10 of 12 zaden als een speer laten ontkiemen... hebben worteltjes van meer dan een milimeter... in 1 dag!! De aubergine zaden staat lekker glanzend strak en bol, en 1 zaadje heeft in een dag een groei van méér dan 1 milimeter... misschien wel twee... als enige... maar toch... de rest ziet er ook blozend uit... eindelijk...

Geplaatst:

Het idee is natuurlijk leuk Jasmin.

Maar ik krijg daar toch vreemde gedachten bij, broedse kip, zaden onder je kleren.

Ik heb mijn aardappelen toch gewoon op de natuurlijke wijze laten kiemen.

Het is trouwens al eerder aan de orde geweest op het forum, boven op het aquarium is het altijd lekker warm (vinden ook mijn katten), daar kun je prima zaden laten kiemen die het wat warmer willen hebben.

Geplaatst:

Oh, maar het gaat heel goed ondertussen... alle Mme Jeanettes doen het zo uitstekend dat ze straks de aarde in gaan. Het lastige ontkiemen is voorbij. Als de plantjes maar gewoon omhoog komen, maakt het me niet uit of ze te laat in bloei gaan... met Kerstmis houd ik ook nog wel van een pepertje... bij de aubergine is er maar 1 die echt er voor ging... ondanks de persoonlijke begeleiding bij het geboorteproces... en ik wil eigenlijk totaal 3 aubergines... toch nog even doorzetten om nog een paar zaden tot ontkiemen te krijgen.... misschien wat muziek in deze ronde???

Enne Jos... ik weet niet welke fantasieën er bij jou gewekt zijn..... volgens mij denk jij dat ik zittend op een nest aardappelen mijn tv-programma's kijk...

Ik had er nog niet aan gedacht, maar... weet je wat het ergste is??? als het zou werken zou ik het nog doen ook... we hebben hier niks wat warmte af geeft boven de 25 graden.. geen aquarium.. de koelkast voelt achter niet warm... het kpn kastje niet... alleen de laptop van mijn man raakt wel eens oververhit, maar die knalt dan spontaan uit... ook niet betrouwbaar voor de ontkieming...

Ik heb nog wat zaadjes van Afrikaanse pepers.. ben wel een maandje laat, maar aangemoedigd door de snelle ontkieming van Mme Jeanette ga ik ook deze proberen... volgens mij haal ik dan weer weken in op schema... ha, ha...

Dus: zaadjes op stevig en vochtig keukenpapier... boterham zakje er omheen, en dan onder je kleren... maar niet in de achterzak van je spijkerbroek... want ikzelf neem niet het risico dat de ontkiemende worteltjes dan zouden beschadigen... gewoon losjes...

Ik kreeg spontaan het idee voor een speciaal zadenvest: zo'n ouderwets opa-giletje... met aan de binnenkant allemaal zakjes van onder tot boven... dat draag je dan in de maand februari met een trui eroverheen... speciaal voor de pepers, aubergines en andere moeilijke ontkiemers...

Geplaatst:

Ik kreeg spontaan het idee voor een speciaal zadenvest: zo'n ouderwets opa-giletje... met aan de binnenkant allemaal zakjes van onder tot boven... dat draag je dan in de maand februari met een trui eroverheen... speciaal voor de pepers, aubergines en andere moeilijke ontkiemers...

Hahaha

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Amazing, dat dat heeft gewerkt! Geweldig idee Jasmin. Nooit gedacht dat je zo kon ontkiemen

Ben benieuwd wat je nog meer onder je kleding gaat stoppen

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik ben wat tegengekomen, en het heeft nog een officiële naam ook...

De Deno-zaaimethode

http://www.freewebs.com/ruudendiana/denomethode.htm

oftewel... de zakjesmethode...

Wat ik zaadbroeien noem, heeft ineens een sjieke naam... maar OK... met de tomaat, paprika en rode peper ging dit als een speer: voorweken en broeien (met een i )....

Met die gripzakjes is het natuurlijk wat compacter, maar met los gefrommelde zakjes kan je wel regelmatig makkelijk even naar binnen kijken of er al wat gebeurt...

dscn6490h.jpg

Het zaadbroeden ( met een d) was alleen omdat ik wanhopig werd dat de moeilijke en exotische zaden niks deden...

Je wint er echt tijd mee. En het zaaien met de pincet vind ik juist leuk, ipv vervelend. Wie doet het nog meer op deze wijze? En natuurlijk... de aanvullende tips van ervaren broeiers...

Op een Amerikaanse site las ik trouwens de tip om je peper zaden een bleekwaterspoeling te geven... dan zouden zelfs overjarige zaden uitkomen, laat staan de rest van je exotische pepers... Maar er werd dan ook gewerkt met steriel gekookt water enzo... klusje voor gevorderden... niet in je eerste moestuinjaar...

Geplaatst:

Ben benieuwd naar jouw uitkomsten. Op zich lijkt dit een goede oplossing voor moeilijk ontkiembare zaden. Ik ga dat denk ik maar bij de paprika zaden doen, want zelfs in een bakje water wil t hier niet opkomen

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik heb de zakjesmethode (van diana) gebruikt voor de lathyrussen. Alles ontkiemde binnen een paar dagen. Gaat als een trein.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...