katrien888 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Hebben jullie dat al meegemaakt? Dat de aardappelen gestoken zijn door slakken?Dat beweert de boer aan de overkant toch, toen we een pas geoogste aardappel toonden, het zijn rode eersterlingen, welk ras weet ik niet, 't is ma die ze gehaald heeft en nu we deze beginnen te oogsten vertonen héél veel aardappelen een soort uitgevreten plekken...wat ik wel ondervind bij ze te oogsten is dat er ook enorm veel mieren, soms hele nesten bij de aardappelen zitten...of zou het van de mieren zijn?1/3de is al uit gedaan, het 2de deel is voor zaterdag. Ik merk wel dat er elders, bij de sla bvb. enorm veel mierennesten zitten, kan ik dit met iets verhelpen? Verder groeit alles redelijk goed, vanavond koude schotel gegeten met veel eigen groentjes, aardappelen, gemengde sla met stukjes spaanse peper en bieslook, rode bietjes, en binnenkort kunnen we onze eerste komkommer eten grtjs,Katrien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Bij mij eten de slakken wel heel veel van het aardappelloof maar dat is boven de grond. Het lijkt mij stuk dat de slakken ONDER de grond van je aardappels eten, of is de schade pas ontstaan toen ze boven de grond te drogen lagen? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Ja is voor mij helaas een bekend probleem, twee jaar geleden vraatgaten door slakken, vorig jaar gelukkig weer minder. Je komt er vaak ook pas tijdens het oogsten achter omdat het vooral de naaktslakken zijn die meer onder de grond leven. Ik heb het regelmatig gehad dat de slakken nog in de gaten zaten bij oogst. Hoe bestrijden heb ik niet direct weet van, ik strooi zelf met slakkenkorrels. Maar of dat afdoende is... Mieren lekker laten zitten, vormen meestal geen probleem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
katrien888 Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 De schade heb ik pas ontdekt bij het oogsten, dus de volgende oogst zal niet veel beter zijn , 't was eigenlijk ook 't verste van mijn gedacht dat het door slakken zou komen....grrrrr, ook al staan er veel biervalletjes, ze eten blijkbaar liever van de aardappelen 'k had nu juist is zo'n zin om aardappeltjes in de schil te eten....maar met zo'n schil is dit geen zicht Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 mieren zijn vooral vervelend vanwege hun teelt van luis. Waar veel mieren zijn, zijn vaak veel luizen. Bestrijding is eenvoudig: verniel de nesten (onder tegels, droge grond, borders of sommige planten). De meeste groenten ondervinden helemaal geen schade van mieren hoor. Ik laat ze altijd zitten. Al dat werk van die beestjes vernielen vind ik ook zo lullig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts