Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Aardbeien met vorstschade: planten vervangen?

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Deze winter heb ik in mijn onwetendheid enkele potten met aardbeien buiten laten staan. Ze hebben dit jaar vrijwel geen aardbeitjes gegeven en ik vermoed dat dit komt door vorstschade. De planten staan er verder gezond en goed bij. Ze hebben flink blad aangemaakt en hebben een mooie groene kleur.

Mijn vraag is of ik de planten die geen oogst hebben gegeven door de vorstschade moet vervangen, of dat diezelfde planten zich herstellen en volgend jaar wel oogst zullen geven? Wat is wijs?

Frederique

Geplaatst:

Welk ras is dat? Aardbeien kunnen normaal serieus wat vorst verdragen. (de planten bedoel ik natuurlijk)

Hebben je planten bloemen gekregen dit jaar?

Geplaatst:

aardbeiplanten hebben een koude periode nodig.

Maar misschien is het te koud geweest.

Het ligt aan je doel stelling. ik wil zoveel opbrengst of het is hobby

Ga je voor safe dan koop je nieuw planten of neem je stekjes van anderen die volgend jaar gaan dragen.

Wij zien geen foto dus kunnen niet zien hoe ze eruit zien en hoe ze het doen.

Geplaatst:

Hier exact hetzelfde met het ras lambada in bakken Ik ga de bakken herplanten met de stekken/uitlopers. Ben wel benieuwd naar het antwoord.

img035815341373912472.jpg

Geplaatst:

Aardbeiplanten kunnen tegen vorst, maar niet de al aangelegde inwendige bloemen.

Vanaf -5 best ze af te dekken met vliesdoek of ander ademende folies zoals bv cropnet.

Het ene ras is hier al gevoeliger aan dan het andere, en aardbeiplanten in bakken dienen nog beter te beschermen tegen vorst.

Wat de koudebehoefte betreft, dit is verschillend volgens ras, bv Clery heeft minste nood aan een koudeperiode.

Als de planten er picobello uitzien en nog niet oude zijn gaan die in najaar bloemen aanleggen.

Ook kan je er gerust stekken van nemen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik dacht al dat het een goed teken was dat de planten wel gewoon gezond blad aanmaakten. De planten kom dus weer op sterkte (bloemen aanmaken)? Dankjullie wel. Ik ga de plantjes dan niet meer vervangen maar nog wel stekken en in een nieuwe pot planten. Mochten de oude planten dan volgend jaar weer niks geven dan heb ik die achter de hand.

Geplaatst:

Hier overigens hetzelfde met het ras Lambada. Alles stond in forse potten. Bijna niets had schade en ze hebben dit jaar prima gegeven, behalve 2 forse 2 jarige Lambada planten ( ik had er 3 , ééntje daarvan heeft wél gedragen ), die niets gegeven hebben. Juist die planten geven nu érg veel uitlopers.

Eigenlijk verwacht ik dat die planten dit jaar éxtra veel bloemen/neuzen aanleggen, omdat ze dit jaar overslaan.

Dus eigenlijk zou ik willen zeggen: Na de vorstschade ( bloemaanleg-verlies ) juist een reden de planten nu niet weg te gooien ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.