Drentenier Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Je zult altijd zien; als je biologie hebt gestudeerd krijg je vragen over planten en beestjes waarvan je zelf ook niet wist dat ze bestonden. Zo kreeg ik van de buurman de vraag wat voor beestje er op zijn perenboom zit, 1 per blad, een soort slijmerig rupsje. Ik vond er ook 1 op mijn perenboom, dus nu MOET ik het weten.Zodra je het vochtige glimmende ding aanraakt veeg je er met je vingers vrij eenvoudig de donkere 'slijmlaag' af, eronder lijkt een redelijk normaal geel-groenig rupsje te zitten. Het is klein (<1 cm) en is niet actief (loopt niet). Een soort luie rups in motorolie. Wie kopt deze in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat dit de rups is van de lindebladwesp (Caliroa annulipes), maar er wordt vooral over geschreven dat deze op linden, wilgen, berken en allerhande andere niet-fruitbomen voorkomt. Het lijkt erop dat deze bladwesp in Drenthe voor de perenboom gaat. Heeft er iemand ervaring mee op fruitbomen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Ik heb die ook maar dan donkerder (zwart) van kleur. Gezien op peren en kerselaars. In de nabijheid zijn wel knotwilgen te zien. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Kan het wellicht zijn dat de rupsjes vanuit andere bomen op je fruitboompjes gevallen / gewaaid zijn ? Zijn er vraatsporen ? Zo niet, zijn ze wellicht zover dat ze aan verpoppen toe zijn ( in de grond ) ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted July 18, 2013 Author Share Posted July 18, 2013 Ik vond maar 1 rups op mijn boompje, dus dat is niet representatief. Buurman heeft veel van die beestjes, en bijbehorende vraatsporen. Nu heeft hij wel een andere grote boom in de tuin, die ik niet heb. Zou dus goed kunnen dat de bron bij hem die andere boom is. Zal eens kijken of ze daar ook op zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Mooie foto, leuk verhaal Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Vorige week heb ik er zo'n een drietal geplukt van mijn aronia of appelbes. De schade valt nogal mee. Wat me opvalt is dat deze rupsjes op de bovenkant van het blad zaten, in volle zon. Zeer opmerkelijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwamkwammer Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Hoi Drentenier,Ik heb even gezocht op internet, zo te zien heb je voor een deel gelijk over Lindebladwesp.Ik denk dat het gaat over een bastaardvorm van de larven van die wesp, die het voornamelijk voorzien heeft op fruitbomen.Stuitte bij toeval op de volgende website http://www.gezondeboomteelt.nl/achtergrondinformatie/svbr_waarnemen.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Bedankt, de vruchtboombladwesp it is. De amerikanen benoemen het uiterlijk: 'pear slug' of 'cherry slug'. Op die termen is een stuk meer informatie te vinden . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts