Jump to content

Moeten slakken geweerd worden in de compostbak?

citroen

Recommended Posts

Nee. Waarom zou je ze daar willen weren ? En als je dat wel wil ( omdat je überhaubt geen slakken in de tuin wil bv ) dan kan je ze weren ja.

Zie Bit.

In de compostbak zelf zou ik ze niet weren, slakken zijn opruimers in de Natuur en verwerken ziek of dood materiaal. (Er is een prachtig stukje film over in een Natuurdocumentaire van de BBC, ik ken alleen de naam niet... ) Ze helpen dus bij het verteren van je compost. Of ze nog iets goed achterlaten ook, met hun slijm bijv. of hun huisje enz, weet ik niet. Pissebedden idem, en al dit soort dieren, alleen maar hartstikke nuttig. Er is bijna altijd wel een achterliggend verhaal/reden in de Natuur, en als je dat eenmaal leest/weet dan is alles zoveel mooier. Ik verwelkom slakken juist, eet mijn plantjes maar, dan weet ik dat ze van inferieure kwaliteit zijn voor onszelf.

Comprehend and copy Nature

Castaneda, ik ben het altijd een heel eind met je eens, maar ik geloof niet dat een slak met honger van niet-inferieure sla afblijft, om maar wat te noemen

Ik heb mijn compostbak naast mijn moestuintje staan. Het hele jaar stikt de bak al van de slakken, en van de planten blijven ze af. Ideaal.

elizabet.nl

Is het dan niet te warm in de compostbak voor de slakken ? Op bepaalde dagen straat de warmte gewoon van mijn bak af als ik passeer. Ik zet er zelfs soms mijn volle gieter erop als ik koud regenwater eerst wat wil opwarmen vooraleer uit te gieten...