Jump to content

Frambozenkever

Limoen

Recommended Posts

Vorig jaar een frambozenstruikje geplant, dit jaar is deze na een langzame start ontzettend uitgelopen en kwamen er massa's bloemen en vruchten op het nieuwe hout.

Mooi zou je denken. Echter, de vruchtjes blijken allemaal aangetast. Wat zoeken op internet leverde de boosdoener op: de frambozenkever van wie de larfjes onze frambozen opeten

Op aanraden van de website alle frambozen in worden afgeknipt en weggegooid.

Ik vraag me nu af: is dit voldoende voor volgend jaar? Of krijg ik dan nog steeds last van de frambozenkever? Of moet ik toch een spuitmiddel kopen? Iemand ervaring hiermee?

Je kan die frambozenkever blijkbaar ook wegvangen in 't voorjaar (schudden met de takken). Insecticide inzetten is niet evident/mogelijk, omdat je zou moeten sproeien op het moment dat de bestuivers de bloemen bezoeken. Ik laat mijn kippen scharrelen onder de frambozen in de winter (de poppen van de kever overleven niet zo diep in de grond)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Maar hij legt er geen eitjes en de larven zitten ook niet in de vruchten, maar in de grond.

Dit is de frambozenkever: (foto's van wikipedia)

Zie ook hier: wat-zit-er-aan-mijn-framboos-te-knabbelen-t5719.html?

800px-Byturus_tomentosus01.jpg

Teckning_av_hallonskallbage.jpg

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

• 4 years later...

Ik heb de volwassenkever nog nooit gezien, maar de larven heb ik denk ik wel gezien. Ik eet ze gewoon op en weg is het probleem. Ik kom ze in ieder geval niet heel veel tegen. Je kunt ze ook gewoon koken.

De andere wordt ook wel rozenkever genoemd en tast geen frambozen aan. In dit stadium is het een bestuiver. Als larve is het een engerling en tast hij graswortels aan. Is niet bepaald schadelijk.

Ik eet liever wat eiwitten dan vergif, dat op zijn minst in je lichaam je microbioom aantast. Daarnaast is er natuurlijk schade buiten jezelf, die uiteindelijk ook (in)direct bij jezelf terugkomt.

Dit jaar heb ik veel last van de de susuki fruitvlieg. Met name in de kersen, maar ook in de bramen en frambozen heb ik ze dit jaar gevonden.

Vorig jaar ontdekte de eerste ook in de frambozen en dacht toen ook dat het de frambozenkeverlarf was. Toen ik ze ook in cherrytomaatjes ! aantrof ben ik gaan uitzoeken wat de boosdoener was. En dit jaar zitten ze dus helaas in allerlei soorten fruit.......