Dave85 Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Hallo allemaal, Ik heb 4 tomatenplanten waarvan 2 cherry, maar ik ben op vakantie geweest nou kwam ik terug en zag ik dat de plant erg in gegroeid was (wat niet erg is) maar ook in de breedte. er zitten al lekker veel tomaten in, maar hoort dat zo dat ze ook erg breed worden? of moet ik het snoeien?(dieven is al gedaan). Groeten Dave Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Foto? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Dat hangt af van het ras. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Als je gediefd hebt, zou ik zeggen: laat maar lekker groeien, zoals hij groeit. Behalve als jij het lastig vindt, dan snoei je wat bij... Het enige om op te letten is dat je - buiten nog sterker dan binnen - weet dat op een gegeven moment nieuwe bloemtrossen niet meer rijp zullen gaan worden, omdat het seizoen ten einde gaat lopen. Dan top je de plant en zo zorg je er ook voor dat de plant zich richt op het afrijpen van de al gemaakte vruchten. Bij de meeste tomaten rassen buiten is dat bij 4 a 5 bloemtrossen. In een kasje o.i.d. meestal bij 5 a 7 trossen. (Meestal...want er zijn rassen die heel anders zijn en beter af met een heel andere aanpak). Maar dit is een heel algemeen antwoord!! Want een cherry-tomaat (dat is alleen de vorm en grootte van de vrucht...NIET een tomatenras!!) bestaat in heel veel rassen en groeivormen. Per ras cherry-tomaat kan dat dus enorm verschillen. Je hebt bijvoorbeeld rassen van cherrytomaatjes die meters hoog kunnen worden en andere rassen geven kleine struikjes die in een bloempot passen, om maar wat uitersten te noemen: en beide geven ze dan tomaatjes zo groot als een kers (de vruchtvorm: cherry-tomaat) Daarom is het moeilijk om je vraag precies te beantwoorden, zonder het ras te kennen. En dan heb ik het nog niet over de enorme verschillen die er kunnen zijn in bouw van de plant, groeiduur, bloeitijd, ziektegevoeligheid, smaak, opbrengst enzovoort, enzovoort die er tussen al die cherry-tomaatjes kan zijn. Met andere woorden: met de mededeling dat je een "cherry-tomaat" hebt waar wat mee aan de hand is, kunnen we vaak niet zo veel adviseren......als we het ras kennen (er bestaan vele 1000-en!) kunnen mensen op het forum vaak beter/gerichter meedenken en adviseren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts