Heylane Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Ik heb een stel doorgeschoten mosterdplanten staan die lekker zaad aan het zetten zijn, maar hoe ga ik nou straks dat zaad oogsten?(en hoe weet ik dat het zaad 'gaar' is?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 De stengels en peultjes worden geel/bruinig, en als je er eentje aanraakt, dan vallen de gele zaadjes er vrij makkelijk uit. Dan zijn ze 'gaar' Knip de plant (voorzichtig) af, en doe hem in een zak die je maakt van een kussensloop/laken/wat dan ook. En dat hang je dan nog even ergens op. Na een tijdje kan je er tegen slaan en knijpen enz tot de zaadjes allemaal onderin die zak liggen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heylane Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 Aha, dat is eigenlijk heel logisch Ik zag mezelf al al die peultjes eraf plukken en dan doppen, zoals je tuinbonen dopt. Ik begon al te twijfelen of het de moeite waard ging zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Ik droog de pods en wrijf en knijp ze dan (met werkhandschoen aan tegen de stekels) in een vergiet kapot. De zaadjes vallen door de vierkante gaatjes, de meeste troep blijft achter. De rest van de troepjes blaas of schud ik (in de wind, net als vroeger) er zoveel mogelijk uit. Maar ik heb dan ook géén enorme hoeveelheden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts