Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat is dit? (antwoord: dovenetel)


dennislp

Aanbevolen berichten

Als ik het ruik, denk ik aan onkruid. Als ik het zie, denk ik misschien aan een kruid die ik niet ken? Het groeit giga snel, en de blaadjes hmm.. doen me denken an citroenmelisse/pepermunt?

 

Maar uiteindelijk denk ik zelf toch nog dat het onkruid is (had anders toch wel wat moeten ruiken toen ik de blaadjes fijn wrijvde tussen m' vingers?)

 

Dus hier een hele reeks foto's !

 

o7r02t24321371398749.jpg

24m5cep80131371398749.jpg

s5ajqa73281371398750.jpg

n67wiw86551371398750.jpg

27xf4td96321371398750.jpg

 

 

Iemand enig idee wat dit voor plantje is? Onkruid of kruid? Zegt u het maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat is? eetbaar?? (Pfoe, dan ben ik blij dat ik snel die 2m² die ik er mee heb niet heb weg gegooid... dat deed ik jaarlijks )

 

Eten en drinken

 

[1]

 

* De rijpe bloemen van de witte dovenetel laten makkelijk los van de plant, waarna de heerlijke nectar er makkelijk uit te zuigen is.

* De bloemen van alle soorten zijn eetbaar. De bloemen van de witte dovenetel zijn gesuikerd lekker over vla en pudding.

* De jonge blaadjes van alle soorten zijn geschikt voor salade, in de soep, of kort gekookt, zoals spinazie.

* Van het gedroogde blad kun je thee trekken.

 

Dat zegt wiki pedia mij, kan dus gewoon door sla etc. ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik google , dan lijkt hij inderdaad op Paarse Dovenetel, zal zo nog is mijn plantjes grondiger vergelijken.

 

 

''* De jonge blaadjes van alle soorten zijn geschikt voor salade, in de soep, of kort gekookt, zoals spinazie.''

 

In die zin staat toch duidelijk van ALLE SOORTEN dovenetel.. wit of paars lijkt mij dan geen probleem voor de blaadjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Hans, dat jij het ook nog even bevestigd Heb jij ook enig idee voor het gebruik?? vind het zonde om in de vuilnisbak te gooien!

 

Dovenetels in de keuken

De blaadjes van alle dovenetels zijn eetbaar. Pluk jonge blaadjes en meng ze onder de sla. De bloemen versieren je rode bieten schotel op een sublieme manier. Zeker als je er nog wat fijngesnipperde roomse kervel over strooit. Een komkommerschotel versierd met paarse dovenetel is het einde. Overgiet ze met een kruidenvinaigrette en strooi er een beetje maanzaad (zaadjes van de papaver) over. De bloemen van de dovenetels kan je drogen om er in de winter, eventueel samen met andere kruiden, thee van te maken. Pluk de bloemen en droog ze op een donkere, warme luchtige plek. Dat kan op je zolder of in je kelder waar je verwarmingsketel staat. Leg een proper, oud vliegenraam op twee stoelen en strooi de bloemen daarover. Als ze goed droog zijn kan je ze bewaren in een bruine papieren zak. Ze blijven ongeveer een jaar lang goed.

Bron: Dovenetels Tuinadvies.be

 

dovene16.jpg

paarse dovenetel

dovene17.jpg

witte dovenetel

dovene18.jpg

Gele dovenetel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke,

 

Laag en met paarse blommetjes kan ook nog Hondsdraf zijn... groeit ook in alle hoekjes en gaatjes...

 

hondsdraf.jpg

 

 

Planten 10 - 20 cm hoog.

Opvallende, paarsblauwe bloemen die lijken op de bloemen van een witte dovenetel.

De bladeren zijn nin of meer hartvormig met gekartelde bladrand. Er zijn liggende en omhooggaande stengels. De bloemen zitten aan de omhooggaande stengels. De plant heeft een duidelijke geur.

(De naam komt waarschijnlijk van het Middeleeuwse woord 'gunderaba'. Dat betekent 'wonddrank'. Het plantje werd vroeger gebruikt om wonden te genezen. De bladeren zijn een goed middel tegen de jeuk als je een brandnetel hebt aangeraakt. Jonge plantjes zijn lekker in de groentesoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...