Salamandertje Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 (edited) Hallo allemaal, Nadat vorig jaar ben ik vertrokken uit mijn studentenhuis, woon ik samen met mijn geliefde. Sindsdien heb ik ook de beschikking over 40m² achtertuin in Utrecht . Mijn naam is Sander en ik ben 23. Vroeger had ik al iets met groen, maar dan op ienie-mini schaal; enkele plantjes op mijn kamer (die het overigens vaak niet overleefden). We hadden thuis wel wat groenten en wijnbessen in de tuin, maar dat was het. In februari dit jaar begon het te kriebelen om wat met mijn eigen tuin te gaan doen, want het idee van eten uit je eigen tuin vond ik fascinerend.. Alles zien groeien van zaadje tot aardbei, bijvoorbeeld! Na heel wat beginnersfouten heb ik de smaak letterlijk en figuurlijk te pakken.Nu heb ik al veel gelezen op dit forum, maar nog nooit wat geplaatst. Ik ben van plan een blog bij te houden, maar ik beloof niet dat ik t eeuwig vol houd . Ohja, ik hou mijn oogst bij in dit document: http://tinyurl.com/slmndrtj Groetjes! Edited October 31, 2013 by Guest Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Welkom Sandermandertje ik hoop dat het in uw tuin er beter aan toe gaat dan vroeger in uw kamer.Maar met de jaren zal ook de wijsheid en inzicht gekomen zijn.Zodat het vast een succes wordt. Ik begrijp alleen uw document niet , u voert kosten en opbrengsten (rendement) op over de jaren 2013/2014 en 2015.Dat je eenmalige kosten over meerdere jaren wilt uitsmeren dat snap ik nog, maar hoe kan je toekomstige opbrengst ramen? Om eerlijk te zijn, bij ons in de moestuin is het rendement ronduit slecht.Als we het voor het geld moe(s)ten doen, kunnen we beter stoppen.(bijvoorbeeld aanschaf hekwerk tegen reeën, gereedschap , folie kas et cetera)Vooral als je ook de uren meerekent.We hopen over een aantal jaren de tuin zo te hebben dat er weinig kosten meer komen. Verder is het een hobby van mijn vrouw (zij zit als het kan, de gehele dag in de tuin) , willen wij in "noodgevallen" redelijk zelfvoorzienend worden, en willen wij graag onbespoten en zeer verse groenten en fruit. Wat is er lekkerder dan in een vers en smakelijk tomaatje te bijten. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Welkom ! Goede voornemens: Volhouden !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted August 2, 2013 Author Share Posted August 2, 2013 Welkom Sandermandertje ik hoop dat het in uw tuin er beter aan toe gaat dan vroeger in uw kamer.Maar met de jaren zal ook de wijsheid en inzicht gekomen zijn.Zodat het vast een succes wordt. Ik begrijp alleen uw document niet , u voert kosten en opbrengsten (rendement) op over de jaren 2013/2014 en 2015.Dat je eenmalige kosten over meerdere jaren wilt uitsmeren dat snap ik nog, maar hoe kan je toekomstige opbrengst ramen? Om eerlijk te zijn, bij ons in de moestuin is het rendement ronduit slecht.Als we het voor het geld moe(s)ten doen, kunnen we beter stoppen.(bijvoorbeeld aanschaf hekwerk tegen reeën, gereedschap , folie kas et cetera)Vooral als je ook de uren meerekent.We hopen over een aantal jaren de tuin zo te hebben dat er weinig kosten meer komen. Verder is het een hobby van mijn vrouw (zij zit als het kan, de gehele dag in de tuin) , willen wij in "noodgevallen" redelijk zelfvoorzienend worden, en willen wij graag onbespoten en zeer verse groenten en fruit. Wat is er lekkerder dan in een vers en smakelijk tomaatje te bijten. Het is natuurlijk enorm natte vinger werk om 2014 en 2015 te schatten, maar het gaat om t idee. Alle meerjarige planten heb ik uiteraard dit jaar pas geplant (wijnbessen, frambozen, druiven, munt, etc.) en zullen dus nog groeien en hopelijk volgend jaar meer opleveren. Daarnaast heb ik nu al zaadjes gekocht voor bijv. aardbeien, die hoef ik volgend jaar niet meer te kopen maar kan ik wel planten en daarna oogsten, plus de opbrengst van de plantjes die ik dit jaar gezaaid heb! De oogst zal wel stabiliseren na volgend jaar. Nogmaals, het gaat om t idee. Na het seizoen van volgend jaar heb ik er echt pas wat aan. Welkom ! Goede voornemens: Volhouden !! Dank! ps: ik ben opgegroeid in de krimpenerwaard Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Hallo Sander, welkom! Ik denk dat je tuin je meer oplevert dan in geld is uit te drukken Mij wel in ieder geval! Veel plezier in je tuin en op het forum, enne.... je blog is geen verplicht dagelijkse bezeigheid toch? Zo kun je het misschien wel volhouden? Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 De munt bij ons in de moestuin kan bijna als onkruid gezien worden,zo snel groeit deze.Wij hebben de Aarmunt, Mentha spicata (Spearmint, ja die van de kauwgum) en levert meer dan genoeg op.Om de flinke uitbreiding tegen te gaan, plukken we dagelijks een paar stengels voor verse muntthee.Van de aarmunt kan thee worden getrokken. Hiervoor wordt kokend heet water op wat bladeren gegoten worden in een theeglas.Of meerdere bladeren in een theekan.Wij gebruiken daar zo'n modern geval voor, met een kunststof koker vol met gaatjes, daarin.De thee is verfrissend en maagzuiverend.Vooral lekker in de hete zomer. De resterende in de weg groeiende takken worden gedroogd.Ook "scheur" ik de munt en plaats deze elders in de tuin, waar ze meer ruimte hebben. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Ik denk dat Salamandertje met "munten" andere opbrengsten bedoeld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted August 2, 2013 Author Share Posted August 2, 2013 Hahah $$$$$$ Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts