grijzepelgrim Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Hoi, Ik heb sinds een week last van wespen die al mijn aardbeien opeten. Ze vreten de aardbeien op, al voor ze rijp zijn. Weet iemand wat ik er tegen kan doen? Ik heb vandaag wel een wespenvanger er neergezet, maar ik denk niet dat dat gaat helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 anti-insectengaas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Insectengaas lijkt mij ook de enige effectieve methode . Als je dan een hele lichte neemt, zoiets als de inmiddels welbekende (en spotgoedkope) Ikea vitrage , dan kun je die zonder verdere constructie rechtstreeks over je aardbeien leggen .Een paar stenen o.i.d. op de randen om wegwaaien te voorkomen is genoeg.http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10070262/ In principe hoeven aardbeien niet door insecten bevrucht te worden omdat het een schijnvrucht betreft maar de kwaliteit is dan wel minder (dat laatste ooit van Borsalino geleerd in een vorig topic). Af en toe het gaas wegnemen , vooral wanneer het doordragers betreft die over langere tijd bevrucht moeten worden , lijkt me dus toch raadzaam. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasDM Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 In principe hoeven aardbeien niet door insecten bevrucht te worden omdat het een schijnvrucht betreft maar de kwaliteit is dan wel minder (dat laatste ooit van Borsalino geleerd in een vorig topic). Af en toe het gaas wegnemen , vooral wanneer het doordragers betreft die over langere tijd bevrucht moeten worden , lijkt me dus toch raadzaam.Ik heb gisteren een BBC documentaire gezien over bijen en daarin werd verteld dat een goede bestuiving van de bloem essentieel is om mooie aardbeien te krijgen. Links een normale aardbei, rechts een aardbei die geen goede bestuiving gekregen had. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grijzepelgrim Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik dat volgend jaar dan maar doe en dit jaar m'n aardbeien als verloren beschouw. Ik denk dat er ergens een nest in de buurt zit, want het zijn er zo veel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts