Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

images-(7)34721371398617.jpg

Ik zou bij dit vijgenboompje de tak die naar rechts valt het liefst eraf halen en ergens anders weer in de grond steken. Hoe kan ik dit het beste doen en wanneer? Moet ik hem dan eerst in het water zetten of kan ik hem gelijk in de aarde zetten?

Geplaatst:

Is die tak niet al een zelfstandige plant of heb je de vijg vrij diep geplant ?

Als het een zelfstandige plant is kun je hem eenvoudig afsteken met zijn wortels en opnieuw planten.

Zowiezo is wortelsnoei bij een vijg aan te raden omdat hij dan beter vruchten maakt dus beschadiging aan de wortels tijdens het eruitspitten is geen probleem.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Is die tak niet al een zelfstandige plant of heb je de vijg vrij diep geplant ?

Als het een zelfstandige plant is kun je hem eenvoudig afsteken met zijn wortels en opnieuw planten.

Zowiezo is wortelsnoei bij een vijg aan te raden omdat hij dan beter vruchten maakt dus beschadiging aan de wortels tijdens het eruitspitten is geen probleem.

Nee het is 1 geheel. 3 jaar geleden als stekje gekregen. Iets te hoog aarde erover gedaan.

Misschien een beetje een domme vraag maar wat bedoel je met wortelsnoei? Alle wortels die er eventueel gevormd zijn doordat ie zo diep in de aarde zit verwijderen en nieuwe later vormen op de nieuwe plek? Ik moet de tak ook ergens afzagen.

Geplaatst:

Stekken van vijgen is heel makkelijk, gewoon direct in de grond zetten. Maar omdat je om nog wat meer verduidelijking vraagt:

Vijgen stek je eigenlijk in de herfst omdat je het liefst een scheut neemt die hetzelfde seizoen gegroeid is (gerijpt in vaktaal). Maar in maart lukt het ook nog wel hoor Je neemt een tak van ongeveer 30 cm die je vlak van de stam afknipt. Vervolgens knip je alle bladeren en de zachte top eraf en knipt de takjes ongeveer 20-25 cm. Knip ze aan de bovenkant schuin af en aan de onderkant recht. Zet de stekken vervolgens in de grond, succes.

Iemand anders nog aanvullingen / verbeteringen?

Je kan trouwens ook de rechter tak proberen af te leggen en zo te laten wortelen, vervolgens kun je hem in de herfst los steken van de moederplant.

Geplaatst: (aangepast)
Je kan trouwens ook de rechter tak proberen af te leggen en zo te laten wortelen, vervolgens kun je hem in de herfst los steken van de moederplant.

Dit is geloof ik al gebeurd. Ik moet dus gewoon nog even tot de herfst geduld hebben voordat ik dit kan doen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik ben anders van mening maar goed zijn wel meer manieren die werken, ik zou het volgende doen.

Oke nu ja ik vindt wel dat je gelijk heb dat het vijgenboompje mooier van model is zonder die tak,

wat bij mij het beste gaat is de vijg stekken op een laagje water op een warm licht plekje in huis, ik zou niet de top eraf halen maar juist top stek maken ongeveer 20-30 cm lang stukken.

Als ik zo kijk kun je vrij makkelijk zeker 4 top-stekken knippen van die tak die je weg wilt hebben, de tijd is nu omdat te doen.

Geplaatst:
Ik ben anders van mening maar goed zijn wel meer manieren die werken, ik zou het volgende doen.

Oke nu ja ik vindt wel dat je gelijk heb dat het vijgenboompje mooier van model is zonder die tak,

wat bij mij het beste gaat is de vijg stekken op een laagje water op een warm licht plekje in huis, ik zou niet de top eraf halen maar juist top stek maken ongeveer 20-30 cm lang stukken.

Als ik zo kijk kun je vrij makkelijk zeker 4 top-stekken knippen van die tak die je weg wilt hebben, de tijd is nu omdat te doen.

Eigenlijk wil ik maar 1 stek maken van die grote tak in zijn geheel. Nooit bij nagedacht dat ik er meerdere kan maken. Zoveel tuin heb ik niet om vier stekjes kwijt te kunnen. Heb nu al 3 vijgenboompjes. Twee van een collega gekregen en deze doen het echt super. Vorig jaar heerlijke vijgen van gegeten. De derde ooit gekocht bij de intratuin maar nog nooit 1 lekkere vijg van gekregen/gegeten. Die gaat er dus ook uit. De nieuwe stek ga ik na de ophoging/verbouwing van de voortuin daar planten.

Bedankt voor de info!

Geplaatst:

Je hoort wel vaker dat een vijg soms geen vrucht geeft, meeste weten het ras niet maar je zou hem nog een kans kunnen geven door wortelsnoei

toe te passen dan steek je eenvoudig de vijg een paar x rond.

Het idee hier achter is dat de plant dan meer voortplantingsdrang krijgt (echt) en dan vrucht gaat maken.

Geplaatst:
Je hoort wel vaker dat een vijg soms geen vrucht geeft, meeste weten het ras niet maar je zou hem nog een kans kunnen geven door wortelsnoei

toe te passen dan steek je eenvoudig de vijg een paar x rond.

Het idee hier achter is dat de plant dan meer voortplantingsdrang krijgt (echt) en dan vrucht gaat maken.

Hij hangt elk jaar vol met vruchten maar ze blijven groen. Misschien twee rijpe vijgen gehad en die waren smaakloos. Helpt dat dan ook? Het is echt wel een mooi boompje. Mooie bladeren. Het is alleen om dat ik nog meer boompjes heb ik nu zoiets heb van ja dag ik wil wel een goede opbrengst van je anders kan ik daar ook wel andere dingen zaaien. Erg eigenlijk hè dat ik zo denk.

Geplaatst:

Je weet soort niet denk ik toch ?

Verschild hij van vruchtvorm/blad van de andere ?

Mischien is het een ras wat hier niet goed rijp wordt, ja beetje zonde is wel om hem weg te gooien mischien wil iemand die je kent hem wel hebben maar dan meer al sierboom of zet hem op MP, ik vindt vijgenboompjes ook echt mooi van blad.

Ik denk niet dat wortelsnoei helpt bij de afrijping, maar twijvel omdat er meer kracht/voedsel naar vruchten gaat bij wortelsnoei.

Geplaatst:

Volgens mij is hier wortelsnoei niet echt hard nodig. Ik heb mijn vijg in een verhoogde bak staan wat maakt dat hij minder wortels kan maken (en ik heb dus elk jaar heel veel vijgen). Bij deze boom lijkt het erop dat die ook verhoogd staat. Zelfde idee denk ik.

Wat betreft de rijpe vijgen, staat hij echt wel goed in de zon?!

Jooze

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Ik heb ook eens ergens gelezen dat je de vijgenplant rond een bepaalde tijd veel water moet geven zodat de vruchten kunnen zwellen, weet alleen even niet meer in welke maanden je dat zou moeten doen

Geplaatst:
Je weet soort niet denk ik toch ?

Verschild hij van vruchtvorm/blad van de andere ?

Mischien is het een ras wat hier niet goed rijp wordt, ja beetje zonde is wel om hem weg te gooien mischien wil iemand die je kent hem wel hebben maar dan meer al sierboom of zet hem op MP, ik vindt vijgenboompjes ook echt mooi van blad.

Ik denk niet dat wortelsnoei helpt bij de afrijping, maar twijvel omdat er meer kracht/voedsel naar vruchten gaat bij wortelsnoei.

Nee ik heb echt geen idee welk ras het is maar ik heb er al wel een nieuw huisje voor gevonden. Mijn collega wil hem wel hebben. Hebben de andere twee vijgenboompjes mooi weer alle plek en al het zonlicht om te groeien en bloeien. Ik heb een cementkuip gekocht om hem in te vervoeren. Ik hoop dat hij het blijft doen na de verhuizing. Nu is wel een mooi tijdstip omdat hij nog niet in de balderen zit.

Geplaatst:
Ik heb ook eens ergens gelezen dat je de vijgenplant rond een bepaalde tijd veel water moet geven zodat de vruchten kunnen zwellen, weet alleen even niet meer in welke maanden je dat zou moeten doen

Dit klinkt leuk, weet iemand anders hier wat van?

Geplaatst:

Alhoewel de vijg in zijn oorspronkelijke habitat onder nogal extreme omstandigheden groeit (droog en rotsachtige bodem) mag ie in de zomer best flink water hebben.

Voor de mensen die niet alleen de prachtige bladeren maar ook vruchten van hun vijg willen:

- absoluut zonnige en beschutte plek (warm moet het worden voor de vruchten)

- arme bodem

Het eerste (warmte) is er omdat de vruchten / embryovijgjes - die in de herfst aan de boom verschijnen - aan de boom overwinteren. De boom zelf kan best wat vrieskou hebben (tot circa 15 onder nul) maar de vruchtjes overleven niet onder de 4 / 5 graden onder nul. Dan vallen ze dus af en heb je in ieder geval in de zomer geen vruchten. Aan het einde van het voorjaar willen er ook nog wel nieuwe vruchten aan de boom komen maar die halen het meestal ook niet omdat ze niet lang genoeg de tijd krijgen om te rijpen.

Het tweede (arme bodem) is belangrijk omdat de vijg zich in rijke bodem anders te lekker voelt en laten we zeggen te snel doorschiet en dan niet genoeg kan afharden waardoor ie uiteindelijk niet resistent wordt voor de kou. Sowieso levert een vijg die in te rijke grond staat minder vruchten.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Over wat voor maat/inhoud pot heb je het dan Frank? Ik zit er toch aan te denken om dat te doen, kan die in de zomer lekker buiten staan en haal ik 'm in de winter naar binnen (schuur).

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Hij is van dit jaar van de intratuin ( , gekregen anders had ik 'm wel bij besteld ), is het dan ook zo dat de vijg ook kleiner blijft of moet je dan na verloop van tijd 'm iedere keer in een grotere pot zetten?

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Als je de pot binnen wilt zetten neem ik aan dat je aan je lichaam verplicht bent de vijg niet al te groot te laten groeien. Anders is ie niet meer te verplaatsen Ik zou denken dat een pot van 50 x 50 genoeg lijkt. Kan de vijg volgens mij nog een hele serieuze boom in worden. Mijn vijgenplantgat buiten is 80 bij 80 en zit vol met puin, puingrind en slechts een beetje grond.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
Hij is van dit jaar van de intratuin ( , gekregen anders had ik 'm wel bij besteld ), is het dan ook zo dat de vijg ook kleiner blijft of moet je dan na verloop van tijd 'm iedere keer in een grotere pot zetten?

Je kan hem gewoon laten staan, zodat hij kleiner blijft. Is juist goed voor een vijg. Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor. Ik loop hier gewoon rond om advies te geven!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...