Isanne Geplaatst: 23 juli 2016 Geplaatst: 23 juli 2016 Hoi Allemaal, Ze zaten dus niet op een plant, dat leek maar zo. Heb op elke plant moeten plukken, op veel bladeren zaten eitjes of waren ze net uitgekomen. Vreemd dat het me niet eerder is opgevallen. Na een uur of twee was ik klaar met ze eraf te halen en naar de voorkant te verplaatsen. Ik hoop dat de planten het gaan overleven, ze hebben al zoveel moeten doormaken met al die insecten.... Nou ja, vandaag maar eens kijken voor een net om over de bakken heen te spannen zodat dit niet meer gebeurd...... Weer wat geleerd.... Quote
Isanne Geplaatst: 23 juli 2016 Geplaatst: 23 juli 2016 nou het was vandaag ook elk paar uur rupsen eraf plukken, nog nooit zoveel rupsen bij elkaar gezien. De koolwit vlindertjes bleven maar terugkomen om eitjes te leggen, dus ik moest een oplossing vinden: De eerste paar uur zo en vanmiddag heb ik dit gekocht: Ik heb twee electra buizen in de bakken gestopt (je hebt gele en grijze en de gele zijn het flexibelst) en een muskieten net erover heen gespannen. Hij past niet helemaal maar de vlinders kunnen in elk geval niet bij de bladeren op deze manier. Ben er blij mee en hoop dat het zo opgelost is Quote
jannemaan Geplaatst: 23 juli 2016 Geplaatst: 23 juli 2016 Slim zeg! Kun je hier ook gewoon een klamboe oid voor gebruiken? Van de kringloopwinkel ofzo Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Isanne Geplaatst: 23 juli 2016 Geplaatst: 23 juli 2016 Ja zeker, want dit is gewoon een recht stuk net van 2,5 bij 5 meter. Als je een klamboe op de kop kan tikken dan ben je denk ik goedkoper uit, je hebt meer gaas voor minder geld. Ga ik de volgende keer ook doen! Quote
Isanne Geplaatst: 26 juli 2016 Geplaatst: 26 juli 2016 Toch nog een vraag voor mensen die er verstand van hebben: Ik heb het net nu een paar dagen, het bevalt goed. Dat ik nog steeds last heb van groene rupsen lijkt me komen doordat er wellicht in de aarde ook eitjes zitten. Ik heb geen gestreepte rupsen meer gezien. Echter wat me al een tijdje opviel is dat ik heel veel zwarte korrels heb tussen de bladeren van de broccoli, ook met het net eroverheen.Ik dacht eerst dat het aarde was, maar dat is het niet, het lijkt op eitjes..... Weet iemand van welk insect deze eitjes zijn? Zouden daar de groene rupsen uit komen? Of is het rupsen ontlasting? Nogmaals, ze zitten overal, op de bladeren en tussen de stengels en er is de afgelopen dagen meer bijgekomen. Kan niet meer van het koolwitje zijn of een andere vlinder want die kunnen er niet meer bij...... Alvast bedankt voor jullie hulp! Quote
speets Geplaatst: 26 juli 2016 Geplaatst: 26 juli 2016 Geen zorgen: gewoon rupsenkeuteltjes Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 26 juli 2016 Geplaatst: 26 juli 2016 Ik zie ook meerdere rupsen zitten, die heb je toch wel weggehaald na het maken van de laatste foto's? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Isanne Geplaatst: 26 juli 2016 Geplaatst: 26 juli 2016 Hoi Speets en Jorieke, Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden, ik voel me iets meer gerustgesteld. Ik dacht als daar ook nog rupsen uit gaan komen dan is het einde zoek...... Wel vies trouwens rupsenpoep op de broccoli Ja om de zoveel uur haal ik de rupsen weg, per dag zo'n 20 of dertig rupsen. Heb weinig hoop voor meer de broccoli De broccoli blijft klein en is nu al bruin en geel aan het verkleuren..... Quote
Wortel Geplaatst: 31 juli 2016 Geplaatst: 31 juli 2016 Mijn "oogst" van vandaag.... op 2 van de vier boerenkolen, rupsen van het groot koolwitje. Verder op in de tuin gekiept. Quote
pippi Geplaatst: 31 juli 2016 Geplaatst: 31 juli 2016 Ik vind dat ik nu toch ook wel errug veel rupsen heb. Ik loop elke dag alle kolen die nog in potten staan langs, even de onderkant van de blaadjes bekijken, en elke dag vind ik nieuwe eitjes. Dat is niet zo erg, die veeg ik eraf, maar ik zie toch regelmatig iets over het hoofd. Ook nog geen punt als het die hele kleine groene rupsjes zijn (kunnen ook larven van de koolmot zijn, en die plet ik ook, net als de poppen van de koolmot). Maar vandaag zat er een hele kleuterschool koolwitjesrupsen op een van de boerenkolen, en op een paar andere planten vond ik vrij grote groene rupsen die zich werkelijk perfect hadden gecamoufleerd. Die groene zijn van het kleine koolwitje denk ik? In ieder geval, die al wat oudere rupsen ga ik niet doodmaken, dus ik heb nu een hoekje in de tuin waar ik een paar opgegeven en half opgegeten koolplanten heb staan, en waar de rupsen hun gang mogen gaan. En wat ik aan dikke rupsen vind, verplaats ik naar die rupsen-woongemeenschap. Als het meezit is dit de laatste generatie van dit jaar, als het tegenzit worden dit weer allemaal vlinders die straks weer eitjes gaan leggen op de andere nog ongeschonden kolen. Nou ja, het heeft ook wel wat, al die mooie vlinders, en dan ga ik wel weer op eitjesjacht. Ik vind echt die vlinders en rupsen veel minder irritant dan die gore koolmotten. Die vreten ook van alles aan, niet alleen de kool, zelfs de aubergine, hoe verzinnen ze het. Quote
Isanne Geplaatst: 3 augustus 2016 Geplaatst: 3 augustus 2016 Jeetje zoveel rupsen, dat ziet er bekend uit, zoveel zaten er bij mij ook op de broccoli. Ik ben nog steeds verbaasd hoe snel het gegaan is. In elk geval helpt het net wel, dus dat is een aanrader. Echter tot gisteren heb ik nog steeds elke dag rupsen eraf gehaald maar heb ik nog steeds rupsen geplukt, opbrengst is ongeveer 20 per dag. Het waren er zoveel dat ik er zelfs een aantal rupsen binnen had die dus doodleuk aan de groenten begonnen te eten die ik notabene in de winkel had gekocht..... De groene rupsen zijn inderdaad van het klein koolwitje. Hopelijk nemen ze genoegen met de koolplanten die je hebt afgestaan aan ze. Het enige wat echt helpt is een netje en elke dag plukken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.