Bit Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Graag wil ik een mooi kruid een eigen topic geven. Eigenlijk kende ik de plant niet echt uit ruime ervaring tot vorig jaar. Het is een goede insectentrekker; vers lekker als keukenkruid. Het leek me wel wat.Een rijtje gezaaid dus. Planten kwamen makkelijk op, werden hetzelfde seizoen ook al aardige plantjes. Hebben gebloeid. Zijn mooi. Allemaal goed.Toen kwam de winter. En wat voor winter.Mijn tuin ligt nogal open op de wind. We hebben weken lang die koude vrieswind gehad. Ik heb mijn lavendels op een gegeven moment zelfs beschermd toen de sneeuw weg was, maar de kou bleef.Maar deze Hyssop ? Het rijtje Hyssop stond pal in die winden. Het gaf geen krimp. De Hyssop bleef wintergroen. Geen blaadje is verdord; geen takje afgestorven. De fransen noemen de plant wel : 'de Lavendel van het noorden' . Ik snap nu waarom. Er zijn meerdere soortjes Hyssop. Misschien dat iemand een andere heeft dan mijn gewone officinalis ? Een foto van het vorige seizoen heb ik niet, maar dit is het haagje dit vroege voorjaar, dan net aan de groei met fris-groen blad ( naaldvormige blaadjes ) In mei, na al 2x gesnoeid hebbende, kwamen de planten in bloei. Inmiddels ( juli / aug ) is het rijtje een insectentrekkende dikke bloeiende haag geworden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Van internet geplukt; knip plak : Hyssop is een wat houtige, altijd-groene plant, met kobaltblauwe bloemen aan het uiteinde van de stengels. Een bijzonderheid is dat de bloemen alleen aan één zijde van de vierkante steel staan. De blaadjes zijn smal en lancetvormig, en lijken nogal op die van bonenkruid.Er zijn rose en witte variëteiten, een dwergvariëteit, Hyssopus aristatus, en soorten met gevlekte bladeren, die volgens Parkinson 'zulk een aardig effect opleverden dat menige vrouwe de takjes in het haar en in de armen droeg'. Hysop houdt van een kalkachtige, goed gedraineerde, lichte bodem en een zonnige standplaats. In maart kan al worden gezaaid. Vermeerdering door stekken is mogelijk in april of mei en de afleggers (zijtakjes) kunnen in september worden uitgeplant. Hyssop wordt ongeveer 60 cm hoog, maar groeit in de breedte uit, zodat men hem de ruimte moet geven.In de Engeland was hysop vroeger een favoriet voor heggen en doolhoven. De gesnoeide takken werden dan gebruikt als geurig strooi- en schroeikruid en dienden om het alom aanwezige boze oog te verjagen.Om zijn geur en ontsmettende werking stond hysop op de strooilijst van Thomas Tusser. De etherische olie werd en wordt door de likeurindustrie verwerkt in Chartreuse. In de Oudheid dronk men Hyssopites, een wijn die uit de blaadjes van hyssop was gewonnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Ik heb m dit jaar gekocht,en hij bloeit nu.Leuk om te weten dat ie de winter overleeft.Maar waar gebruik je m verder voor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Ik kocht dit jaar zaad bij van der Wal, er staat alleen Hysop ( met 1 s dus..huh) op het zakje, geen latijnse naam. Hij groeit goed maar bloeit nog niet, ik zaaide hem als bijenplant maar je kan de blaadjes in soepen en sausen en pasta gebruiken, gewoon uitproberen Thee van hysop werkt goed tegen hoest. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Ik heb ook een forse plant staan, erg mooi paars/blauw rond deze tijd. En mooi wintergroen! Echt wel mijn favoriete kruid in de kruidentuin, qua aanzicht dan. Ik gebruik er eigenlijk (nog) niets van in de keuken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Heb ik al sinds enkele jaren hyssop staan. Zowel blauwe als witte. De roze is niet zo makkelijk te vinden maar niet onmogelijk. Ik zie maar twee nadelen aan hyssop: hij groeit soms erg grillig en slakkenvraat kan fataal zijn.Bij ons staat ie tussen de calamintha, brandkruid (Phlomis) en het bonenkruid (de klassieke witbloeiende Satureja Montana) te pronken. Extracten van het blad doen het prima als hoestwerend middeltje.Hyssop leent zich prima om kleine haagjes mee te maken, borders enz. Van op afstand lijkt ie op slangenkruid (Echium) maar hyssop is wel meerjarig en niet zo ruw van blad als slangenkruid. Bovendien kent ze geen natuurlijke vijanden. Terugsnoeien na de bloei en lekker veel zon. Heel makkelijk dus.Met witte of roze hyssop en de kleinere (blauwe) Aristatus kan je mooie mini-bordertjes aanleggen bv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 nu inmiddels bloeit hij bij mij ook! mooi! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Leuk! Ik zet hem gelijk op mijn lijst met gewenste planten voor mijn grotere moestuin volgend jaar! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts