Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Random Vragen over Wecken en Inmaken

Featured Replies

Geplaatst:

Ik wil om te beginnen jam en chutney gaan maken welke potten met schroefdeksel zijn daar het beste voor? Ik zie op internet zoveel verschillende soorten staan.

Geplaatst:

Ik doe dat gewoon heet in kleine, goed schoongemaakte - en warme! - appelmoespotten. Ik steriliseer die eerst in de oven, en de deksels in heet water. Niet dat het dan echt steriel is, dat kan helemaal niet in een gewone keuken. Maar wel maximaal schoon, en warm dus, dan breekt de pot niet door de hete jam of chutney. Door de suiker en azijn in jam en/of chutney kan het vervolgens lang bewaard. En nee, niet (meer!) de potten op de kop zetten, in tegenstelling tot wat je leest in veel oudere recepten in boeken of online. De nieuwe deksels zijn anders van samenstelling en kunnen niet (meer) tegen hitte. Dan lekken ze dus chemicalien in je product plus de vacuum kan worden verbroken. Gewoon zo neerzetten en af laten koelen. Wecken is alleen nodig als wat je maakt onvoldoende suiker e/o azijn bevat.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Inderdaad @Gitta : je man en kinderen veel appelmoes geven! Net als @Tanja65 gebruik ik ook voornamelijk (Hak) appelmoespotten bij zoet of zure inmaak. Ook voor tomatensaus trouwens, die bij gebruik toch altijd nog ruimschoots wordt verhit i.v.m. schadelijke bacteriën. Mijn potten en deksels worden altijd 10 tot 15 minuten gekookt in water, met zo’n pottentang verwijderd en gloeiend heet op een theedoek gezet. Vultrechter kook ik ook uit. Daarna gaat alles gloeiend heet de hete potten in. Afkoelen dus op de theedoek. Zo op het aanrecht kan een te groot temperatuurverschil geven. Ik gooi er altijd ook nog een theedoek overheen, mocht er toch eentje knappen. Voor de rotzooi die dat kan geven, maar nog meer omdat ik het niet in mijn gezicht wil krijgen. Er is er overigens nog nooit eentje geknapt. Ik gebruik deze potten overigens altijd maar 1 x. Daarna gaan ze weg. Voornamelijk omdat ik niet weet hoe lang die deksels meegaan. Zekere voor onzekere dus.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Duidelijk. Dat wordt potjes verzamelen. Bedankt voor de goede uitleg.

Geplaatst:

Als je in je omgeving aangeeft wat voor een potjes je zoekt, dan sparen ze die voor je op en heb je er al gauw teveel. Voor de meeste hakpotjes koop je vrij gemakkelijk nieuwe deksels, zo ook voor die mooie potten van Bonne Mamam.

Geplaatst:
2 uren geleden, Jorieke123 zei:

Voor de meeste hakpotjes koop je vrij gemakkelijk nieuwe deksels

Ah, dat is goed te weten! Ik ga eens op zoek in dat geval! Scheelt veel appelmoes eten voor man en zoon. Wat ze geen straf vinden overigens.

Geplaatst:

Oh nee, wacht even, ik vergeet steeds dat die dingen nieuwe deksels hebben. Die 123-klik dingen? Of wat staat er ook alweer op. Die hebben ander schroefdraad volgens mij. Daar hebben we het op het forum eerder over gehad.. think

Geplaatst:

Ik spaar ze ook zo veel mogelijk. Op de weggeefhoeken van FB vragen wil ook nog wel helpen. Maar de echt kleinere potjes - bv voor sambal - zijn weinig in omloop, die koop ik toch vaak.

Geplaatst:

We kopen af en toe appelmoes. Zal die potjes opsparen. Ik maak het ook zelf als ik aan appels kan komen. Ik heb ook advies gevraagd aan mijn moeder en van haar hetzelfde gehoord als van jullie. Wij hebben eigenlijk nooit potten met die 123-klik erop. Wel doppen die in het midden naar binnen kunnen ploppen. Dat is weer handig om het vacuüm te kunnen controleren. Potjes van zilveruitjes, zouden die ook kunnen of komt die zure smaak dan in de jam of chutney?

Geplaatst:

Ik gebruik die 123 deksels gewoon. Ze sluiten goed af en trekken ook vacuum.

Geplaatst:

Het fijnste is als je makkelijk aan meerdere dezelfde kan komen.
Voor de ene is dat appelmoes, voor de ander groentepotjes en weer een ander zijn dat jampotjes om maar iets te noemen.
Als je genoeg potjes hebt vraag dan of mensen alleen de onbeschadigde deksels bewaren want dat neemt minder ruimte in en potjes kan je heel lang hergebruiken maar de deksels gaan af.

Geplaatst:

Bedankt allemaal voor de goede en fijne tips. Ik ga driftig potjes sparen. Van de zilver uitjes bewaar ik alleen het glas. De deksel blijft een beetje zuur ruiken. Ik zal de maat van de deksel opmeten en kijken of ik ergens nieuwe deksels kan kopen, want dat is een fijn formaat potje en dat gebruiken we vaker dan appelmoes in pot.

Weten jullie een goede site waar ik de deksels kan kopen, dat ik goede deksels koop. Alvast bedankt.

Edit:

Ik heb deksels gevonden bij flessenland.nl

Hebben zij goede producten?

aangepast door Gitta
Tekst toegevoegd

Geplaatst:
2 uren geleden, Gitta zei:

Ik heb deksels gevonden bij flessenland.nl

Dank voor de tip @Gitta! Daar ga ik ook eens even rondkijken. En ik snap je opmerking over de zilveruitjespotten. Je blijft dat aan de deksels ruiken, geldt voor alle zoet-zuur. Tomatensaus wil ik nog wel eens inmaken in zo’n Kühne pot, die zijn wat groter. En bij tomatensaus maakt het niet zoveel uit dat zo’n deksel nog een zuurtje bevat. Vind ik tenminste 😊.

Geplaatst:

Petra je gaat nu wel heel erg offtopic en het is handig om je eerst in te lezen voordat je dingen begint te roepen.
Ingrediënten: Appels, vitamine C (ookwel bekend onder E300 of ascorbinezuur. Dit zit ook in de versie met suiker)

Vraag jezelf ook eens af of hetgeen wat je schrijft een meerwaarde is voor het topic.
Ik hou niet van potjes appelmoes toch staat het wel in de kast want het is perfect ziekenvoedsel maar heeft een ander iets aan deze informatie? Nee, helemaal niets dus waarom zou ik die info delen??
De vraag was welke potjes Gitta kan gebruiken en appelmoespotjes is een prima antwoord op deze vraag.

aangepast door loes

Geplaatst:

@Loes je hebt gelijk. Ik haal alles eraf, misschien kunnen de antwoorden er ook af?

Geplaatst:
21 uren geleden, Gitta zei:

Wij hebben eigenlijk nooit potten met die 123-klik erop. Wel doppen die in het midden naar binnen kunnen ploppen. Dat is weer handig om het vacuüm te kunnen controleren

Mocht je op enig moment toch van die 123-klik potten/deksels krijgen of zelf kopen, daar zit ook in het midden van de deksels zo’n vacuüm-cirkel. Ik vind dat zelf ook heel fijn om zo makkelijk het vacuüm te kunnen controleren in één oogopslag.

Geplaatst:
1 uur geleden, Jorieke123 zei:

Deksels en potten koop je ook bij o.a. flessenland of Braumarkt of glazen-en-potten.nl en zo zijn er echt nog meer.

Dat is handige info @Jorieke123 , dank!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.