Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hallo!

mheuzen

Recommended Posts

Hallo,

ik ben Mark en pas sinds 2 weken aan het rondneuzen op dit forum. Dat komt omdat ik sinds 2 weken een eigen vierkante-meter bak heb met daarin wat zaden om eens uit te proberen of het "moestuinen" iets voor mij is... hierbij al wat foto's!

De bak is gemaakt van oud gebruikt pallethout, dus ik mocht zelf eerst even klussen. Afgelopen weekend ook nog een afdekrooster gefabriceerd, omdat de katten van de buren het een wel erg fijn graaftuintje vonden

Wat heb ik nu staan: radijs, bieslook, pluksla, mini-tomaat, mini paksoi, rode biet en tuinkers! Ben benieuwd

0143921375787965.JPG

0297431375787970.JPG

0347061375787975.JPG

0425861375787982.JPG

0559981375787985.JPG

0619861375787992.JPG

0781321375787998.JPG

0875491375788005.JPG

0929041375788011.JPG

Hoi Mark, welkom!

Mooie bak heb je! En tja, katten... die houden wel van losse aarde.... Maar ook daar heb je eenprima oplossing voor gevonden volgens mij

Marijke.

(kattenliefhebster-ervaringsdeskundige )

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Leuke reacties allemaal! Dank hiervoor

@roosmarij: ik heb zelf ook 2 katten.. die blijven er wél netjes vanaf.

@aalterse-willy: goeie tip, daar had ik nog niet aan gedacht! Nu heb ik weer wat leuke aanpassingen voor de bak in het vooruitzicht

Leuke bak!

Andermans katten, daar had ik nog niet aan gedacht Die van ons komt alleen aan een lijntje buiten. Eigenlijk ook geen idee of hier veel katten in de buurt zijn...

Ik ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen. De eerste plantjes zien er al goed uit in ieder geval!

Nou, in jullie geval lijkt het me het handigst als de buurkatten niet meer in jullie tuin kunnen, dan kunnen jullie verbouwen wat en hoe je wilt.

Zelf heb ik bijvoorbeeld aardappelen in een grote mand van de Action, met daar overheen een deel van een afgedankt wasrek. Ze kunnen er wel doorheen met hun poten, maar het is nogal oncomfortabel, en ze kunnen niet goed bij de aarde. Ik kan onkruid weghalen, wat ook niet onbelangrijk is en als straks de aardappels geoogst worden is het gewoon een kwestie van optillen en de planten erdoorheen naar beneden trekken. Of hoe ik ze dan ook uit de mand wil halen. Mijn peulen zitten in een grote pot met een gaas-wand eromheen. Die zit voor en deel tussen de pot en de ompot in, zodat ze hem er niet af kunnen duwen. Probleem hierbij is dat ik er niet echt goed meer bij kan, maar de slakken wel. Geen peulen helaas, dit jaar maar ook geen katten tussen de plantjes. Hiervoor moet ik dus iets anders verzinnen om de slakken weg te houden, maar het concept werkt wel tegen katten.

Vaak werkt een onaangenaam geurtje ook. Ze houden niet van bijvoorbeeld gedroogde tijm, tenminste niet van de tijm die ik had (vond hem zelf ook niet zo lekker) en rondom een pompoenzaailing heb gestrooid. Ze hebben de plant met rust gelaten en nu is die zo groot dat het niet meer interessant is om daar te graven. Maar ook daar ligt zo'n stuk wasrek over de mand.

Je kunt bijvoorbeeld grote kiezels of gekleurde glazen "stenen" tussen de planten leggen, van een grootte die ze niet makkelijk omrollen. Of bakstenen/stukken tegels.

Verder ben ik zelf ook nog aan het ontdekken hoe ik het allemaal moet doen, ben voor het eerste jaar hiermee bezig. Tuinieren met dieren kan een regelrechte uitdaging zijn! Maar wel leuk. Het maakt je creatief...

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.