Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Worden nu nog hangende tomaten bloesems nog tomaten?


kustlijn

Aanbevolen berichten

Ik had vandaag een discussie met mijn vrouw.

 

Zij meent dat de tomaten bloesems welke nu (nog) aan de struiken zitten, geen tomaten meer zullen voortbrengen.

De tomaten staan in bakken in een folie tent.

 

Mijn vraag aan u allen is, heeft mijn vrouw gelijk

 

En kan ik dan beter de rest weg snoeien, opdat er meer kracht in de rest van de struik gaat zitten?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de reactie RobO.

 

Dus van bloesem tot rode tomaat duurt zo'n 7-9 weken bij een temperatuur van 20-25 graden ?

Tot begin oktober moet de temperatuur 20 blijven in mijn folie kas.

Dat moet lukken.

 

Je geeft een boven temperatuur van 25 graden aan, betekent dat dat het vrucht proces stilvalt boven deze 25 graden?

Het is in de tent steevast 40 graden, en dat met open deuren en vensters.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je verwacht dat er geen rijpe vruchten meer aan komen heeft het weinig zin om de bloemen nog te laten zitten (en energie te laten stoppen in het vormen van de tomaten daaruit). In dat geval is het misschien dan ook zinvoller om de planten te toppen Zelf doe ik dat alleen bij de grotere tomaten (nu nog niet), de cherrytomaten laat ik gewoon doorgaan. Veel blad verwijderen om de vruchten 'sneller' te laten rijpen doe ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de nieuwsbrief van de houtwal van begin augustus dien je tomaten die buiten staan nu te toppen en alle bloemen die nog geen tomaat geworden zijn, te verwijderen. Toppen wil zeggen je laat boven de bovenste tomatentros 2 à 3 bladeren staan, de rest erboven verwijder je volledig ttz blad en steel dus gewoon afsnijden.

Vanaf 20 augustus doe je hetzelfde met tomaten in de kas/serre.

 

Edit : toevoeging qua afrijpen, veel mensen denken dat je de bladeren dient te verwijderen die schaduw geven aan de tomaat maar die moet je juist laten staan wegens gevaar op verbranding, je dient de bladeren onderaan te verwijderen, alle blad tot aan de eerste tros en het zou sneller moeten gaan qua afrijpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

de rest wegsnoeien? je bedoelt de andere bloemen of het blad? ... ...

Als je het mij vraagt, vraag ik me ook af of vraagsteller dat bedoelt:

 

... ... En kan ik dan beter de rest weg snoeien, opdat er meer kracht in de rest van de struik gaat zitten?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u allen voor de antwoorden.

 

RobO vroeg: "de rest wegsnoeien? je bedoelt de andere bloemen of het blad?"

 

Ik bedoelde eigenlijk niets/alles, omdat ik werkelijk geen idee had.

Bedankt voor de link RobO, ik ben er even voor gaan zitten

 

 

 

 

Jorg schreef dan weer: "Als je verwacht dat er geen rijpe vruchten meer aan komen"

 

Dat was nu mijn probleem, ik "verwachte" (of is het "hoopte") van wel.

Mijn eega denkt er anders over.

 

 

 

 

Bee schreef: Volgens de nieuwsbrief van de houtwal van begin augustus dien je tomaten die buiten staan nu te toppen en alle bloemen die nog geen tomaat geworden zijn, te verwijderen. Toppen wil zeggen je laat boven de bovenste tomatentros 2 à 3 bladeren staan, de rest erboven verwijder je volledig ttz blad en steel dus gewoon afsnijden.

Vanaf 20 augustus doe je hetzelfde met tomaten in de kas/serre.

 

Bedankt Bee, ik heb dus nog even alvorens ik in de kas moet toppen en de bloemen moet verwijderen.

 

 

Weet iemand hoelang het duurt alvorens een bloempje bij goede bestuiving een vruchtbeginsel moet vormen

 

@ HuubvG en alle anderen: sorry voor de onduidelijkheid, Mea Culpa

 

 

 

 

 

Ik moet stellen dat er weinig tomaten gevormd zijn, wel veel bloemen.

Dit gaat op voor zowel de vrijland tomaten alswel de tomaten in de potten en kas.

Wellicht heeft het er mee te maken dat we door de erg lange winter, en de daar direct opvolgende lange regen periode, we erg laat waren met het uitplanten van de tomaten.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...