Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bestuiving zoete kers kordia


Michel72

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn zure kers Morel vervangen door een zoete kers Kordia. Mijn Morel kersenboom zat altijd vol met kersen alleen beviel de smaak ervan mij niet de vruchten zijn erg zuur en eigenlijk alleen voor verwerking geschikt. De koop was ook eigenlijk een foutje van mezelf, maar goed ik heb nu dus een Kordia. Nu is mijn vraag ik heb deze boom bij de Intratuin gekocht en op het kaartje staat dat die zelfbestuivend is, echter nu lees ik overal op internet dat die dat dus niet is. Ik weet het nu dus niet meer zoals ik al zei had de Morel altijd heel veel kersen zonder dat er een andere boom in de buurt stond tenminste zover ik weet dan.

Als de Kordia bestuift moet worden kan dat ook door bv een perzik of pruim die ik ook in de tuin heb staan, op het kaartje staat verder dat de boom meer succes heeft samen met Regina of Sunburst wel handig dat ze die dan weer niet verkopen.

Dus ik zou graag van iemand willen weten of die hier ervaring mee heeft en of dat verhaal van de Intratuin van zelfbestuiving dus meer verkooptaal is of dat het wel klopt alleen dat die minder vruchten geeft, ander zou ik er misschien nog wel als ik weet waar ik die vandaan haal dan een Regina of Sunburst bij kunnen zetten wel in pot dan omdat ik geen plaats meer heb in mijn plantenbak waar ik de fruitbomen heb in staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat veel kopers pas achteraf thuis gaan bedenken wat ze nu eigenlijk gekocht hebben.

 

Maar oke, Kordia is een geweldig goede kers, in de kersen vakliteratuur staat Kordia gekenmerkt als zijnde niet zelfbestuivend, op een site als 'de batterijen'staat hij wel weer ingedeeld als 'n zelfbestuiver... wie het weet mag het zeggen. Aangezien dit ras vrij nieuw is bestaat er nog twijfel. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in hetgeen er in de vakliteratuur geschreven staat dan wat Intratuin, of een ander tuincentrum beweert.

 

Bij kersen is het zo dat een geschikte bestuiver in de buurt een veel betere zetting geeft, dus met kruisbestuiving met een kers als 'Burlat' zal Kordia wel veel kersen geven. Meer dan dat hij zichzelf kan bestuiven. Burlat valt met zij bloeitijd precies gelijk als Kordia, ook dit draagt natuurlijk bij aan een goede bestuiving.

 

Onderlinge kruisbestuiving tussen kersen en perziken of pruimen zal nooit gebeuren dit is uitgesloten omdat de soorten genetisch niet matchen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik het ook wel jammer vond om mijn vorige kersenboom weg te halen maar ja wat moet je met een flinke emmer vol kersen als je ze niet eet en idd in het tuincentrum had ik helaas ook alleen kersen gelezen en niet het woordje zure al met al heeft de boom zo`n 4 jaar in de tuin gestaan.

Dus er word inderdaad ook gelezen dat ie enigszins zelfbestuivend is maar dat dat dus nog niet helemaal zeker is, jammer dat er hier nog niet iemand is die deze plant in de tuin heeft staan en zijn of haar ervaringen kan delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mbt Kordia

 

Blüte :

mittel früh

Befruchtung :

nicht selbstfruchtbar

Befruchtersorten :

Hedelfinger, Schneiders Späte, Summit, Oktavia, Bianca, Van, Regina, Star S-Allele S3S6, Sunburst, Linda, Germersdorfer, Stella, Katalin

 

Genoeg keuze lijkt mij, maar dus niet in zijn eentje

 

 

Aanvulling:

De Kordia heeft de S-allel combinatie S3S6 en is dus niet-zelfbevruchtend alleen rassen met een S4 allel zijn zelfbevruchtend.

 

Alwin

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vreemde vind ik dat bij alle tuincentra`s en online verkoop erbij staat dat die zelfbestuivend is, als ik echter kijk naar sites waar alleen informatie staat dus geen verkoop is die niet zelfbestuivend. Ik vind het raar, maar goed ik moet nog wat aan me tuin veranderen dus kan dan waarschijnlijk nog wel een kleintje in pot erbij zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vreemde vind ik dat bij alle tuincentra`s en online verkoop erbij staat dat die zelfbestuivend is, als ik echter kijk naar sites waar alleen informatie staat dus geen verkoop is die niet zelfbestuivend. Ik vind het raar, maar goed ik moet nog wat aan me tuin veranderen dus kan dan waarschijnlijk nog wel een kleintje in pot erbij zetten.

 

Verkoop tactiek, je plaatst sneller 1 kersenboompje in je winkelkar dan ook nog eens de moeite gaan doen om er een gepaste bestuiver erbij te gaan zoeken ,..trouwens hiervoor moet je al goed op de hoogte zijn, de gemiddelde tuincentrum bezoeker koopt dit soort planten en passant ' impulsief ' omdat de foto op het plaatje zo mooi is bijvoorbeeld, eenmaal thuis uitgeplant wordt het vaak niks en na 2 jaar ligt het boompje bij het afval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vind ik dat wel kwalijk dat ze dit doen, ik bedoel als jij een tv koopt waarbij staat dat je er bv een smartcard in kan doen en bij thuiskomst blijkt dat dat niet het geval is zal je hem snel terug brengen toch. Maar goed in deze maatschappij waarbij wij nu leven is list en bedrog aan de orde van de dag. Zoals ik eerder al gezegd heb zal ik er binnenkort dan eentje bij plaatsen van eerder genoemde soorten al dan wel in een pot in struikvorm. Moet nog wel even kijken waar ik die vandaan kan halen omdat de Intratuin dus alleen Morel en Kordia verkoopt maar dat komt vast goed is ook alleen om de bestuiving te laten geschieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling:

 

De Kordia heeft de S-allel combinatie S3S6 en is dus niet-zelfbevruchtend alleen rassen met een S4 allel zijn zelfbevruchtend.

 

Alwin

 

Met S4'

 

 

Ja, de S4' natuurlijk en niet de 'gewone' S4.

 

Fruitlent heeft een aardig verhaal over het hoe van bestuiving van zoete kersen

http://www.fruitlent.nl/popups/bestuiving_zoete_kers.html

 

Mvg

 

Alwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar op fruitbomen.net staat hij ook als zelfbestuivend. Nu vraag ik me af... als ik voor mijn huis een kersenboom zet en achter ook, bestuiven ze elkaar of is het huis te hoog daarvoor?

 

De 'regel' is binnen 100 m van elkaar. Dat huis lijkt me geen probleem.

 

Alwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het verhaal op Fruitlent goed begrijp, is de makkelijkste oplossing om een (mini-!)boompje van een van de zelfbestuivende rassen (die met een beschadigd S4-chromosoom) in de buurt van je Kordia te planten....als die ongeveer gelijktijdig bloeit.....?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intratuin houdt vast aan dat hij 100% zelfbestuivend is..............................

 

 

Nu is mijn vraag, ik wil aan de achtrkant in de tuin een Salix (katje) vervangen voor een tweede kers, welke boompje raden jullie aan? Ik wil een mini boompje doen d ie klein blijft, dus niet boven de 150cm uitkomt.. maar of dat gaat lukken...............

 

 

balen dat intratuin ze op deze manier verkoopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intratuin houdt vast aan dat hij 100% zelfbestuivend is..............................

 

 

Nu is mijn vraag, ik wil aan de achtrkant in de tuin een Salix (katje) vervangen voor een tweede kers, welke boompje raden jullie aan? Ik wil een mini boompje doen d ie klein blijft, dus niet boven de 150cm uitkomt.. maar of dat gaat lukken...............

 

 

balen dat intratuin ze op deze manier verkoopt

 

Ik heb zeer goede ervaring met http://www.fruitbomen.net goede uitleg en service.

 

Gr. Rens

Link naar reactie
Delen op andere sites

een kers kordia bij de intratuin gekocht in 2012 aan de onderste takken inderdaad kersen geproduceerd heeft in 2013, wel jammer dat ze er allemaal afvielen toen ze de grootte van een halve centimeter hadden. dit weet ik, in mijn onnozelheid aan de te jonge boom. dus of er in 2014 goede kersen aan komen moet ik nog afwachten. heb geen andere kers in de buurt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel normaal dat aan een 2012 geplant kerselaartje de beginnende kersjes er in 2013 afvallen, dat heet gewoon 'rui' afgelopen mei maand was het ontzettend koud, na een betrekkelijk goede bestuiving van de kersen sloeg het weer om en werd het soms nog maar 5 gr. overdag.

De bevruchte bloesems konden dit niet aan en een beginnende celdeling van de kersjes werd door kou afgebroken, met als gevolg ,...rui. Het ruien hoeft niet altijd het gevolg te zijn van een slechte bestuiving.

 

Vergeet ook niet dat goede (meststoffen) belangrijk zijn voor een goede groei &bloei, een pas geplant boompje, zal na een paar jaar groeien wel goed dragen, bloemknoppen worden in het jaar ervoor aangelegd, dit wil zeggen dat je bij je boompje nu al de (bloesem)knopjes moet kunnen zien voor de lente van 2014 !

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe moet je die knopjes kunnen zien? ik zie op mijn takken tussen de bladeren door nog geen knoppen..

zal morgen is foto maken!

 

 

 

(vraagje buiten kersen om maar onzin om een topic apart aan te maken)

 

heb net van mijn schoonmoeder een bramenstruik gekregen,

Rubus Fruticosa 'Thornless Evergreen'

 

mag die ook in pot? zo ja hoe groot moet de pot zijn?

er staat eigenlijk niets op het kaartje dat eraan zit.

 

Ik lees wel dat het een lekkere zoete braam is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...