Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Platte bakken

bio-fee

Recommended Posts

Manlief heeft vandaag voor mij 2 platte bakken gemaakt van spullen die toch maar in de schuur lagen te niksen.

Het glas komt uit een kast en het hout is van een soort pallets geweest. Ze zijn ongeveer 60 cm breed en 100 cm lang.

We moeten nu alleen nog naar de bouwmarkt om scharnieren te halen, want die hadden we niet. En nog een systeem bedenken zodat de kas kan luchten.

Ik ben er erg blij mee!

(Op de foto staan ze voor de show nog even op het terras, maar uiteraard krijgen ze een plek ergens in de moestuin.)

platte-bakken17141376082847.jpg

Mooi

... En nog een systeem bedenken zodat de kas kan luchten. ...
Zelf heb ik een eenvoudig systeempje dat - geheel onverwacht - goed blijkt te werken.

Ik leg een oude bezemsteel horizontaal op de rand van de bak, onder het raam. Hoe dichter de bezemsteel bij de scharnieren ligt, des te verder het raam open staat. Door het gewicht van het raam verschuift de steel niet.

Wil ik het raam helemaal open dan prik ik de steel verticaal in de grond, een klein stukje achter de bak. Dan kan het raam helemaal open, maar vanwege die steel slaat het raam niet door naar achter.

Edit: de bak staat wel redelijk uit de wind, dus ik hoef niet bang te zijn dat het raam met een klap dicht waait als het helemaal open staat

Ik zal jullie complimenten overbrengen aan manlief.

Dat met die bezemsteel klinkt wel handig RvO! Volgens mij heb ik zelfs nog wel ergens een oude liggen. En het glas is vrij zwaar, dus of dat zomaar open kan waaien...? Hmm nog eens goed voelen/kijken. Want de bak zou op zich wel aardig in de wind komen te staan denk ik (afhankelijk van wáár precies ik hem ga neerzetten want daar ben ik nog niet over uit).

Nu las ik ook ergens van een platte bak waarbij het glas er gewoon los op lag. Zou dat handig zijn? Dan kun je de plaat gewoon een stukje opzij schuiven als je wilt luchten en als je er in wilt werken, schuif je hem wat verder weg of je zet hem even helemaal weg.

Ik heb nog nooit een platte bak gehad dus ik moet nog ontdekken wat handig werkt!

En het glas is vrij zwaar, dus of dat zomaar open kan waaien...?
Ik was eerder bang voor dichtwaaien als het raam helemaal open staat.
Nu las ik ook ergens van een platte bak waarbij het glas er gewoon los op lag. Zou dat handig zijn?
Ik kan het niet precies beredeneren, maar gevoelsmatig heb ik liever een raam dat vast zit.

Hey, ik heb een koude bak gemaakt een paar maanden geleden (zie: ontwerp-koude-bak-t17-70.html#p156584). Toen kreeg ik het advies om losse 'ramen' te maken. Die er dus ook af kunnen. Ik ben daar nu blij mee, want met dit weer is het vaak niet nodig. Dan haal ik ze er helemaal vanaf. Ook kan het zijn dat de groenten die er groeien, zo groot worden dat ze boven de bak uitgroeien. Dan is het handig om ze er helemaal van af te halen. Een ander positief punt is dat je van alle kanten er dan goed bij kan. De ramen moeten alleen niet te zwaar zijn, want je moet ze er elke keer vanaf kunnen tillen als je erbij wil.

Hé Peter, jouw bakken zien er ook heerlijk eenvoudig maar toch mooi uit!

Met steen is ook goed bedacht. Heb je die gewoon schuin in de grond ingegraven, of heb je ze schuin afgeslepen?

Ik moet nog eens goed voelen hoe zwaar mijn ramen zijn. Los erop heeft idd ook wel zo zijn voordelen, maar ze moeten er natuurlijk niet af kunenn waaien... Misschien dan toch liever (manlief) een systeempje (laten) verzinnen zodat ze wel vastgemaakt kunnen worden, maar niet echt vastzitten zeg maar...

Ik heb de deksel 'vast' gezet met haakjes en ogen. Ondanks dat de deksel erg licht is (plexiglas) is hij nog nooit weggewaaid.

Ik heb de haakjes aan de bak en de ogen aan de deksel zitten, dat is wel zo makkelijk als je de deksel er op wilt leggen.

• 8 months later...