Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wecken van bonen in potten met schroefdeksel, mislukt


mooswief

Aanbevolen berichten

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik mij niet voor de geest kan halen wat schroefdeksels zijn bij mayopotten, heb je die al eerder gebruikt voor zoiets, want een mayonaise hoeft natuurlijk niet geweckt te worden dus ik neem aan dat die een gewoon glad deksel hebben zonder welving mogelijkheid waardoor het vacuumtrekken misschien bijna onmogelijk is..

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende deksels voor verschillende soorten voeding, deksels voor voedsel wat niet hoeft vakuum te trekken door hitte heeft een strak deksel zonder bewerking, potten die bvb ingemaakte groentes heeft bevat zoals die van HAK heebben een zwak punt in eht deksel waardoor een deel van het deksel lichtjes kan bollen tijdens het wecken en naar binnen trekt als de potten afkoelen, daaraan kun je ook zien, als je goed kijkt, dat de deksel iets naar beneden welft, naar de inhoud toe zeg maar.

 

Deze deksels zijn zo bewerkt dat er een soort 'zwakkere' ring van metaal is ongeveer een cm van de rand, door die zwakte kan het deksel werken.

 

Ik zeg niet dat dat het probleem is maar wecken met een deksel of heet afvullen zonder wecken is natuurlijk ook een verschil. Problematisch kan ook zijn weersomstandigheden (onweerdreiging), ongesteldheid van diegene die inmaakt en of het voedsel hanteert, vraag mij niet waarom, het is vaak zo.

 

Ik kan helaas vanaf hier niet bepalen wat er fout is gegaan maar probeer slechts mee te denken.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Danuta, wat heb jij een engelengeduld!

En Annie: als je nou even een foto plaatst (of laat plaatsen) van die potten - en met name de deksels - dan is het meteen een stuk duidelijker

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs rabarber geweckt. Diverse type potjes. Het enige potje met een schroefdeksel ("indeuktype") lekte na het inmaken. Maar ja een experiment met n=1 zegt natuurlijk niet zoveel.

 

Overigens had ik ook een deel goedkope weckpotjes (action, blokker en zo, een mengelmoesje, maar wel allemaal hetzelfde merk). Daarvan ging de helft mis. Eéntje gebarsten halverwege wecken (rabarber met glasscherven blief ik niet) twee lekten. Dat soort potjes komen er dus niet meer in.

Een derde lekte ook, maar dat was mijn eigen fout; de ring was niet goed schoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom ben ik dus een voorstander van goede potten kopen, aan het eind van het liedje zijn die gewoon het goedkoopste...ik gebruik deze voor wecken en voor heet vullen (mason jar) je ehbt nog een merk met hetzelfde systeem Kilner, te koop bij Weck online..

 

Ik heb het tussendeksel even op zijn kop gelegd zodat je kunt zien dat er een ingebouwde rubber ring in zit. Je weckt met het deksel en ring op de plaats gedraaid, af laten koelen onder doek of krant, als ze koel zijn verwijder ring, pak met 2 vingers het dekseltje beet en je zult merken dat hij vast zit (vacuum getrokken)

 

Prima potten, duur, zeker maar je kunt er nog veel meer leuke dingen mee doen

 

Mason-Jar37121376391007.jpg

 

 

MVG

 

 

Danuta

aangepast door Gast

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Speets, is niet moeilijk om geduld te hebben hoor in bepaalde zaken...het is moeilijk zo niet onmogelijk om geduld in alles te hebben....zo gauw mijn computer of iets anders technisch staakt dan wordt er dus een furie geboren met uit het raam gooi neigingen ....

 

 

MVG

 

 

Danuta (wil zwemmen, moet werken......)

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over goede potten: voor jam gebruik ik uitsluitend de potten met schroefdeksel van bonne maman (roodgeruite deksel). Het fijne van deze potten is dat ze een wijde opening hebben, dus makkelijk te vullen en schoon te maken. Of een weck lukt hangt ook af van hoe schoon de potten en de deksels zijn. Ik kook ze altijd vlak voor het inmaken een paar minuten uit in een pan water met soda (op het gas, wel even een schoon vaatdoekje onder in de pan leggen zodat de glazen niet in aanraking met de bodem komen). Daarna uitspoelen met heet water en op de kop op een schone doek wegzetten tot je ze gaat vullen.

Iets wat ik nooit doe is de potten op de kop laten afkoelen.

Ik weet het, dat wordt overal aangeraden, maar ik zie het nut er niet van in.

De deksels die Danuta zo mooi beschrijft 'ploppen' zodra de pot vacuum is. Ik weet dus direct wanneer de deksel niet goed sluit en die pot gaat het eerste op Verder vind ik het gewoon prettig als de deksel van binnen schoon blijft, maar dat is meer een gevoelskwestie denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de kop zetten is alleen maar voor jam, doordat je ze op de kop zet gaat de overgebleven lucht door de jam heen die een redelijk hoge temp heeft, meestal boven de 110˚ en is dus eigenlijk een extraatje om de lucht erboven even door de mangel te halen )

 

De 1 doet eht wel, de ander, neit, hier is ook een middeltje te koop om te verwerken in je jams enzo, weer anderen gebruikene th alcohol brandene n zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen )

 

Met wecken moet je trouwens keren van de potten niet doen, onnnodig.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Nogmaals ) Als je je jampot sluit en op de kop zet, dan trekt de lucht die normaal tussen je jam zit en het deksel, door de jam naar 'boven'. Doordat de lucht de jam passeert, die behoorlijk heet is (jam met suiker wordt ongeveer 108 tot 110˚) wordt die lucht dus nog even sterieler gemaakt. Ik doe dit meestal omdat ik kleine potjes maak, met grotere potten (dus meer opgeslagen hitte) is dit niet nodig, mag wel hoor )

 

Hier in Oostenrijk doen ze een hulpmiddeltje door de jam, ik denk dat het een soort schimmelwerend spul is, heb het ergens maar gebruik het nooit.

 

Sommigen gebruiken een paar druppels alcohol (brandewijn of schnapps) op de toplaag van de jam, steken die aan en sluiten dan het deksel. (vermindering van de hoeveelheid zuurstof en versteviging van de vacuum)

 

Ik was nogal haastig vanmorgen dus vandaar even opnieuw. )

 

Voor diegene die wecken (dus geen jam maken) op de kopzetten is alleen maar voor suikerhoudende jam en confiture enzo geschikt.

 

Ik ben geen encyclopedi, ik ben gewoon een voedsel nerd dus ik probeer zoveel mogelijk er over te weten te komen, te maken, te proberen etc. ik ben gewoon verslingerd aan voedsel maken, gelukkig ook nog aan een hoop andere dingen

 

En gewoon doen waar je goede ervaringen mee hebt, dat is altijd het beste )

 

Morgen wordt er hier een begin gemaakt aan de vlierbessen oogst, had eigenlijk gehoopt dat dat kon wachten tot ik terug was uit nederland maar ik heb 1 boom/struik

die zo ver is en de volgende volgende week dus nog meer werk voor ik vertrek

 

En die potten van Bon Mama zijn geweldig, leuke is ik heb een aantal franse antieke uit 18honderd nog wat en die zijn in de zelfde stijl gemaakt, nog wat breder aan de bovenkant en een ril van glass op de rand om het touwtje te houden wat om de stof zat waar ze mee afgedekt waren )

 

MVG

 

 

danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...