Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb denk ik hetzelfde boompje, ook van marktplaats, perziken bijna rijp, zwellen nu mooi. LIjkt zelfde als die je op de foto laat zien. Ik weet de soort ook niet. Voor mij 1e keer dat er perzik in zit. Wel last van krulziekte eerdere jaren, dit jaar veel minder.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Kleur komt niet echt goed naar voren op de foto, ze zijn pastel geel sommige hebben een beetje een rode blos. Vruchtvlees is ook licht geel/wit

Ik heb er intussen een op smaak is goed ze waren zoet met een zuurtje erin.

Ze zijn trouwens niet heel erg groot. En kneuzen vrij makkelijk.

Ik heb ook een perzik van de buurvrouw meegenomen die ziet er precies het zelfde uit maar was een duur gekochte boom (wel hele mooie dubbel bloemige bloesem) ik ben benieuwd naar het smaak verschil.

Geplaatst:
een smaakverschil die was net zo zoet als in de winkel.

Denk, ze zijn echt rijp....

Die van mij nog niet echt rijp, en dat ondanks superzomer van 2018....

• 6 maanden later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn Perkel heeft na de afgelopen jaren met late vorst momenten een eigen strategie ontwikkeld van de drie takken hebben twee reeds gebloeid en de derde tak begint nu ruim een maand later pas!

[*]

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

tot enkele jaren terug was ik een gedreven tuinliefhebber. Wegens gevorderde leeftijd heb ik dit gestopt.

Ik heb veel geëxperimenteerd met perkels en met perziken.

Van mijn ouders heb ik geleerd dat een perkel, een inheemse vrucht is (dus van onze streken) en daartegen is een perzik een uitheemse vrucht (zuidersee landen)

Zelf heb ik beiden geplant en steeds met resultaat.

De inheemse perkel heeft als hij rijp is (oktober) een iets bittere smaak, maar heel lekker om konfituur te maken.

De uitheemse perzik is veel beter van smaak. Maar dikwils had ik last van minirupsen die in de lente op de bladeren zaten en die bladeren opaten.

voor het planten was dit geen probleem. Als ik op het einde van de zomer enkele perziken of perkels at, brak ik de bolster (buitenste harde schelp) en stak deze met de pit in een putje van +/- 10 cm diep in de grond van mijn moestuin. Dit was meestal in oktober of november. Dikwils met 10 pitten tegelijk. Bij het kiemen in April kon ik zo de sterktse plant overhouden. Let wel: perkels en perziken op 2 verschillende plaatsen planten.

Hopelijk heb ik iemand geholpen met mijn ervaring.

Groetjes minoutje (06-07-2019)

• 2 maanden later ...
  • 8 maanden later ...
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Hallo,

Ik wil even reageren...

Wij hadden bij aankoop van onze grond heel wat perkelbomen staan in onze tuin.

Alle perkelsbomen onder de ziekten en droegen de vruchten niet uit (ze vielen af vanaf ze +/- 4 cm waren).

Omdat we toen niet wisten welk soort bomen dit waren, deden we de meeste bomen uit.

Echter 1 hebben we helemaal ingesnoeid en sindsdien draagt hij enorm veel mooie, grote perkels.

De perkels zijn +/- 8cm en idd heerlijk als confituur.

Ik vermoed nu nog enkele dagen en dan mag ik beginnen plukken... kilo's perkels...

Ik heb vorig jaar pitten proberen zaaien en heb nu enorm veel zaailingen van +/- 120 cm hoog.

• Like 1
Geplaatst:

5 uren geleden, Griet zei:

Ik vermoed nu nog enkele dagen en dan mag ik beginnen plukken... kilo's perkels...

Ik heb vorig jaar pitten proberen zaaien en heb nu enorm veel zaailingen van +/- 120 cm hoog.

Omdat je je pas aangemeld hebt als lid op dit forum, Griet, hoop ik dat je mijn reactie niet opdringerig vindt!

De perkels die een aantal mensen van dit forum hebben komen van mij. Ik heb de moederboom.....het verhaal daarvan staat ook ergens in deze draad...overigens zelf uitgedaan in onze tuin aan huis verleden jaar. Maar ik heb intussen in een soort parkbos dat ik beheer en waar veel plaats is wel een aantal andere perkels, naast allerlei ander fruit, uitgeplant. Ze komen van diverse vindplaatsen. Omdat je zo enthousiast bent over die bij jou, zou ik ook die graag aan mijn verzameling toevoegen. Mocht je in de buurt wonen (Ik woon in de - zeer grote - gemeente Sluis in Zeeuws-Vlaanderen) dan en zaailingen voldoende hebben, dan kunnen we misschien wel wat ruilen? En anders wil je misschien voor mij wat pitten van de aanstaande oogst apart houden en opsturen (ruilen of zeker tegen vergoeding van de verzendkosten) zodat  ik er zelf een aantal kan opkweken. Als je op mijn vraag in wilt gaan, kunnen we het verder het makkelijkste via een Priveberichtje (PB) afspreken.Helemaal bovenaan rechts staat het kopje "berichten" en daar kun je PB's versturen en ontvangen. (Ik zal deze reactie ook als een PB daar naar toe sturen). Hopelijk hoor ik dan nog iets van je. 😉Bedankt alvast!

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...