Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Diefstal op de tuin


Eva

Aanbevolen berichten

Bij ons op het complex hebben ze het echt heel goed afgezet met degelijke hoge hekken en ook nog eens 3 banen prikkeldraad er boven op, echter minimaal 1x per jaar is het toch raak en knippen ze gewoon gaten in het hek of het prikkeldraad door. Het frappantste vind ik dan altijd dat ze dan de dure materialen etc. laten liggen er gewoon met de kersen en 10 kropsla van door gaan! Dat iemand een krop sla komt jatten, het zij ze gegund, maar dat ze dan ook nog van alles moeten slopen om er bij te kunnen.........

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons wel, diefstal en vernieling op het complex waren niet op 2 handen te tellen. Niet alleen oogst maar ook gereedschap. Dit jaar is er een hoog toegangshek geplaatst. Zelf nog geen slachtoffer geworden hoor, ik heb ook geen huisje staan dus dat is al minder aantrekkelijk.

 

Voorkomen is heel erg moeilijk. Heb zelf het verhaal gehoord dat ze de kinderen om de groente sturen, die kunnen makkelijk onder / tussen /over de hekjes.

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk het zicht vanaf het pad te beperken met een rij fruitbomen, kerstboom en laurier. Prikkeldraad is eigenlijk verboden maar dat heb ik ook aangebracht op het gaas rondom mijn tuin (hoogte maar 1 meter). Dat schrikt de gelegenheids dief wel al een beetje af, de dief met intentie natuurlijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen volkstuin dus de enige die wat jat is de hond. Weer geen rijpe aardbeien.....

Maar wie jat er: medetuinierders of buitenstaanders?

 

ja....dat is dan ook weer de vraag.....

 

kijk, als er iemand zonder eten zit deel ik graag! kom even vragen en je kan van alles meekrijgen.

maar om nou de komplete pompoenenoogst van een oud kereltje te stelen...nee, daar kan ik niet tegen.

of boontjes jatten. waarom nemen ze het risico gepakt te worden als de boontjes in de winkel liggen voor 1 euro per kilo?

 

vorig jaar had ik nou niet echt iets bijzonders op de tuin dus er is bij mij niets meegenomen. op de deksel van mijn kompostbak en twee knolserderij na

 

dit jaar wordt het wel wat anders met al die tomaten, paprika's, pepers en bijzondere groenten...dus gaas van een meter hoog met prikkeldraad erboven klinkt helemaal niet zo slecht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

..dus gaas van een meter hoog met prikkeldraad erboven klinkt helemaal niet zo slecht...

Misschien dat je er een paar konijnen mee tegen houdt, maar inbrekers niet! Met een meter al helemaal niet daar stap je zo overheen! Wij hebben gelukkig goed hekwerk en dat scheelt heel veel, de "gelegenheidsdief" zoals Jorg die zo mooi noemt die schrik je er gelukkig mee af, maar de "dief met intentie" knipt of gewoon een gat in het hek of het prikkeldraad los.

2uib574.jpg

De brede haag achter het hek schrikt ook af denk ik, maar ook dat mocht dit jaar niet baten.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je verrekte weinig kunt doen aan de dief MET intentie...

als ze binnen willen komen, kómen ze ook binnen. of je nou een hek of muur van prikkeldraad van twee meter hebt staan...

maar als er niets omheen staat geef je de gelegenheids dief wel gelegenheid dus een hek van een meter zal al flink schelen.

aan dieven van je eigen complex kun je eigenlijk niets doen...sterker nog, ik wil er liever niet eens aan denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons op de tuinen is nogal een open structuur, dus er wordt regelmatig iets geleend wat niet meer teruggebracht wordt, ik zelf zit er nog niet zolang maar ik heb wel een aantal verhalen gehoord. Het ergste is vaak nog de onnodige schade die wordt aangericht. Hoe beter je je spullen opbergt hoe meer je aangeeft dat er iets van waarde te halen valt. Vorig najaar bij de buurvrouw voor 100 euro schade voor een pak koffie en 3 tomaten !

 

Heel erg triest....!

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

[doemscenario] Dat gaat nog wat worden dan, de voedselprijzen stijgen elk jaar [/doemscenario]

Bij ons hebben ze vorig jaar na de zoveelste inbraak/vernieling een aantal keer wacht gelopen . Maar goed dat ze toen niemand gesnapt hebben want als ik me goed herinner wie er in die ploeg zaten dan ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben op het complex gelukkig een groot hek + brug bij de ingang en voor de rest is het hele complex omringd door een brede sloot. Alleen met een opblaasbaar bootje of een mobiele brug is in te dringen

 

Wel heel rottig als het beetje groente waar je werk en zweet in zit je wordt afgenomen door een paar kruimeldiefjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

[doemscenario] Dat gaat nog wat worden dan, de voedselprijzen stijgen elk jaar [/doemscenario]

Bij ons hebben ze vorig jaar na de zoveelste inbraak/vernieling een aantal keer wacht gelopen . Maar goed dat ze toen niemand gesnapt hebben want als ik me goed herinner wie er in die ploeg zaten dan ...

 

 

oh ja dat ken ik...hier sliepen ze op een gegeven moment zelfs in een tent en in huisjes op de tuin!

er is nooit iemand gesnapt. ik snap niet wanneer die gasten dan de boel leegroven...

wat erg dat ze dan altijd zoveel schade maken zeg...een pak koffie en drie tomaten. dat is toch gewoon van de gekke?...

 

waar ik aan heb zitten denken...zou camera toezicht helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou wel helpen denk ik , zolang ze de camera's niet er af meppen!! Grootste probleem is dat dat niet zomaar mag, een moestuin valt volgens mij onder openbare ruimte toch? Dan zitten er strikte regels aan vast en mag het volgens mij zelfs alleen als tijdelijk middel gebruikt worden.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik zo eens bedenk wat ik als fotograaf mag fotograferen...

en het is een openbare ruimte...

dat is zo'n beetje alles, zolang je de privacy van de gefotografeerde maar niet schaad.

ik vraag me af of dat ook geldt voor filmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het complex waar ik nu zit is best vaak vernield en gestolen, de gemeente zet er nu hekken om heen maar het is zo'n groot stuk.. Het gaat denk ik niet echt werken.

Het moet overdag voor iedereen toegankelijk zijn, het is tegelijk een park, dus er komt een hek met een tijdslot of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons complex is omheind maar ze vinden altijd wel een manier om naar binnen te komen. Vorig jaar november alle kranen gejat en schuurtjes open gebroken. Jatten wel een paar stukken gereedschap maar de felco snoeischaar laten ze liggen ( suffers)

No worries

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt voor een paar euro een nepcamera kopen, misschien werkt dit wel voor de gelegenheidsdieven, tegen de "echte" is volgens mij weinig te doen. Zorgen dat je niks waardevols laat liggen. Helaas is voor ons de oogst van grote waarde, na veel bloed zweet en tranen, 3 maanden dag en nacht moestuinforum.nl is de oogst het grootste goed.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...