Eetbare bloemen

<<

bonnie f

Woonplaats of Regio: Soest

Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)

Bericht zo 31 jul 2011, 10:24

Re: eetbare bloemen

Ikke niet. Jasmin wel. Kijk ook even naar paardenbloemjam hier. Ik zou dat recept gebruiken. Ik heb rozemarijn meegekookt. Is heerlijke jam geworden.

Ik heb 1 dahlia, dit jaar voor het eerst. Ik hoorde pas kortgeleden dat ik moest dieven. Voor mij dus kleine blommen.
*Verzorg je tuin, en pluk er de vruchten voor anderen.*
<<

jasmin

Woonplaats of Regio: Amersfoort

Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)

Bericht zo 31 jul 2011, 10:49

Ik heb gewoon appelgelei gemaakt van een fles Flevosap uit de AH. Zit niks in, is alleen gepasteuriseerd sap. Liter sap laten koken, 0,1 liter water bijgedaan, zodat ik een compleet zakje geleizuiker van Van Gilse kon toevoegen. Ik had ook wat bramen en bosaardbeitjes klaar staan, maar uiteindelijk niet gebruikt. Als het sap kookt: de dahliablaadjes en het suiker toevoegen. Ik had allemaal verschillende kleuren bloemblaadjes, en dat pakte heel leuk uit. Geeft een heel apart effect.
Bij het geleren heb ik steeds de potten een beetje 'in beweging' gehouden, anders proppen de bloemblaadjes allemaal op een klutje...

Je kan de bloemen ook bv. toevoegen aan pruimenjam... die is ook lichter van kleur, zodat je het kan zien zitten in de pot. De bloemblaadjes vind ik een beetje smakeloos, dus voor mij is het meer de decoratie, maar wel een om van te genieten...

Ik vind trouwens dat de dahlia een eigen topic verdient. Zo'n veelzijdige plant.
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (54)

Bericht zo 31 jul 2011, 11:03

bonnie f schreef:Ikke niet. Jasmin wel. Kijk ook even naar paardenbloemjam hier. Ik zou dat recept gebruiken. Ik heb rozemarijn meegekookt. Is heerlijke jam geworden.

Ik heb 1 dahlia, dit jaar voor het eerst. Ik hoorde pas kortgeleden dat ik moest dieven. Voor mij dus kleine blommen.

Nou dat geeft niet ze maken nog nieuwe stengels aan tot in september: Als je zorgt dat de 3 niveaus onder de bloemknop alle oksels leeg "breekt"( niet met nagels eruit pitsen) en je breekt ook de kleine bloemknopjes aan weerszijde van de middelste bloemkop af, dan krijg je aan die stengel echt grotere bloemen!

Ook belangrijk is het om bloemen die beginnen met bloemblaadjes te laten vallen tot bijna onderaan weg te knippen.

Afbeelding

Deze zijn voor in de vaas ; daarom wil ik graag rechte lange stelen.
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (54)

Bericht zo 31 jul 2011, 11:08

jasmin schreef:Ik heb gewoon appelgelei gemaakt van een fles Flevosap uit de AH. Zit niks in, is alleen gepasteuriseerd sap. Liter sap laten koken, 0,1 liter water bijgedaan, zodat ik een compleet zakje geleizuiker van Van Gilse kon toevoegen. Ik had ook wat bramen en bosaardbeitjes klaar staan, maar uiteindelijk niet gebruikt. Als het sap kookt: de dahliablaadjes en het suiker toevoegen. Ik had allemaal verschillende kleuren bloemblaadjes, en dat pakte heel leuk uit. Geeft een heel apart effect.
Bij het geleren heb ik steeds de potten een beetje 'in beweging' gehouden, anders proppen de bloemblaadjes allemaal op een klutje...

Je kan de bloemen ook bv. toevoegen aan pruimenjam... die is ook lichter van kleur, zodat je het kan zien zitten in de pot. De bloemblaadjes vind ik een beetje smakeloos, dus voor mij is het meer de decoratie, maar wel een om van te genieten...

Ik vind trouwens dat de dahlia een eigen topic verdient. Zo'n veelzijdige plant.

OK ik ga dus van de week eens een gelei maken(nog nooit gedaan :oops: )

Ja een eigen topic voor de dahlia, ben ik meteen voor! (ben dit jaar nl lid geworden van een dahlia vereniging en die leren mij de fijne kneepjes ;)

zie http://www.emdv.nl/page4.php?view=thumb ... &image=228
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht zo 31 jul 2011, 13:18

De dahlia vidt ik een onnatuurlijke bloem wel erg doorgekweekt ik hou niet zo van bollen/knollen tenzij die je kunt laten verwilderen/botanische irissen, blauwedruiven enzv
Dahlia's vindt ik ook erg aanwezig in een tuin is niet mijn ding met die felle kleuren.
Players only love you when they're playing.
<<

Nicolette

Woonplaats of Regio: Noord-Holland

Bericht zo 31 jul 2011, 22:41

Hans ik zal proberen of ik de zaadjes kan oogsten. Meestal lukt dat goed met afrikaantjes. Het is een grappig klein bloemetje. Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken als ik er aan denk. Ben niet zo van de foto's meestal.
<<

appelvrouw

Woonplaats of Regio: NO Frankrijk

Moestuin Seizoen: Bekijk update (46)

Bericht zo 31 jul 2011, 22:49

Dit is dus wel een grappige Franse site over eetbare bloemen ( een verkoper)
http://www.fleur-comestible.com
Waar de mol is, is er hoop....
kijk ook eens op mijn blog: http://www.bloggen.be/appeljam
<<

hansm

Woonplaats of Regio: n-holland

Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)

Bericht zo 31 jul 2011, 22:55

Nicolette schreef:Hans ik zal proberen of ik de zaadjes kan oogsten. Meestal lukt dat goed met afrikaantjes. Het is een grappig klein bloemetje. Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken als ik er aan denk. Ben niet zo van de foto's meestal.

Ja leuk worden deze ook wel dragon afrikaantjes genoemd dat je weet ?
Players only love you when they're playing.
<<

dennislp

Woonplaats of Regio: Alkmaar

Moestuin Seizoen: Bekijk update (4)

Bericht do 16 feb 2012, 20:36

Eetbare bloemen

Ik zet het maar hier neer, geen idee waar anders

Welke eetbare bloemen hebben jullie en welke raden jullie aan?

Ik heb nu de Oost-Indische kers, Goudsbloem en de Gevlekte dovenetel.
(En nog de dingen zoals Rucola en Bieslook dan)
"Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt."
<<

dennislp

Woonplaats of Regio: Alkmaar

Moestuin Seizoen: Bekijk update (4)

Bericht do 16 feb 2012, 20:38

Re: Eetbare bloemen

Heeft iemand enig idee wat de meeste madeliefjes soorten zijn die als onkruid groeien? Ik las net dat je de "Bellis perennis" madeliefjes ook kan eten.
"Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt."
VorigeVolgende

Keer terug naar Tuinvragen

Deel dit bericht:

|  |