Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Maankalender toepassingen


helena

Aanbevolen berichten

Om evt. forumleden te beschermen die gebruik maken van oordagen omdat ze gevoelig zijn voor het woord "maankalender" , dit topic geopend. Vind het interessant wat voor invloed de maan kan hebben. Ben wel een leek op dit gebied. Werken met de maan lijkt een gedoe maar valt mee wanneer je ermee aan de slag gaat. Het lukt echt niet altijd om volgens de kalender in te plannen, toch is het handig de voordelen in de moestuin activiteiten mee te nemen.

Met betrekking tot het topic van Berti "HELP.....marmelade wordt niet stijf", las ik het volgende:

- Het juiste tijdstip voor oogsten, houdbaar maken, bewaren en opslaan is de periode van stijgende maan ( boogschutter tot tweelingen ) Het oogsten en bewaren wordt meer bepaald door de sterrenbeelden waarin de maan staat dan de maanfase.

- Voor het oogsten en opslaan van graansoorten, groenten en aardappelen zijn ramdagen het meest geschikt.

- Fruit en groente staat tijdens stijgende maan beter in het sap. Bij het oogsten blijft het sap behouden, wat de beste voorwaarden biedt voor een goede smaak en houdbaarheid.

- Het koken van jam en vruchtensappen kun je het beste doen tijdens stijgende maan. Het fruit is sappiger en het aroma beter, de houdbaarheid is vele malen groter en je kunt dan gerust van kunstmatige gelatines ( wat zijn dit? ) of soortgelijke chemische toevoegingen afzien. ( geldt ook voor het koken en inmaken van andere levensmiddelen ) .

- Een uitzondering is het oogsten op vissendagen in stijgende maan, wat op deze dagen wordt geoogst moet direct worden gebruikt. Dit geldt ook voor het opslaan en houdbaar maken van groente en fruit. Het gevaar van bederf bestaat en alles krijgt een slappe smaak.

- Wanneer de maan niet in de stijgende tekens staat en vruchten met wassende maan worden geoogst kunnen deze het best meteen worden gebruikt.

- Ga maagddagen beslist uit de weg. Ingemaakte vruchten zijn dan schimmelgevoelig. Ook kreeftdagen zijn niet geschikt.

- Fruit, groenten en kruiden die je wil drogen, pluk en oogst je tijdens afnemende maan.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Helena..ik weet er ook niets van, maar ik wil er wel meer van weten. Welke maan is het nu b.v. geen idee..ik weet het alleen als de maan vol is.

Met de verwerking van ons jaarlijks varkentje heb ik hier geleerd dat je geen paté, hoofdkaas en bloedworst kan maken als je je maanstonden hebt (als je ongesteld bent) ..dat schijnt niet te werken..ook al zo` n gekke invloed van de maan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, als astronomiefan (geen astrologie!!!!!) kan ik antwoord geven op die vraag.

Eerste kwartier is als de bolle kant van de maan naar rechts wijst en de opening van de sikkel naar links. Staat hij andersom, dus met de opening naar rechts, dan is het laatste kwartier.

 

Maanfasen:

eerste kwartier (de maan wast, wordt iedere dag wat groter voor het oog)

volle maan

laatste kwartier (de maan neemt af, de sikkel wordt iedere dag kleiner)

nieuwe maan (de maan wordt niet verlicht door de zon en is niet zichtbaar vanaf de aarde)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit verhaal (http://stadsakker.blogspot.com/2011/03/zaaien-met-de-maanstanden.html) vind ik wel bijzonder. Ooit zat de maankalender blijkbaar (onbewust) ingebakken in de boerencultuur.

 

@Helena

Hoe kan ik zien, of op een andere manier te weten komen, in welk sterrenbeeld de maan staat?

 

Kan op het internet zo geen site vinden, lijkt me toch wel dat het ergens moet staan. Zelf gebruik ik de kosmosagenda. Daar staan per dag veel tekens bij, waar ik ook niets mee kan en wil. Heb ooit een jaar astrologie gedaan maar snapte er op een gegeven moment geen biet meer van. Teveel moeilijke woorden en van als dit en als dat...., er kwam geen einde aan het combinaties maken. En dan nog blijft de uiteindelijke conclusie ook afhankelijk van het bewustzijn van de maker.

Maar goed in de agenda kun je per dag wel duidelijk zien hoe de stand van de maan is en in welke fase. Wat handig is om te plannen in de agenda. Zie van te voren wat de dagen brengen en stem de handelingen icm andere activiteiten af op de maan. Het is geen doen dit op de dag zelf te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje dat is even een mooi kalender! Heel duidelijk,overzichtelijk. Die gaat bij mijn favorieten.

Het is wel grappig, want vanmorgen was mijn zuurdesem voor het eerst echt de pot uit gerezen. Het is broodbakdag volgens deze kalender

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Kan op het internet zo geen site vinden, lijkt me toch wel dat het ergens moet staan. ....

Ik kon ook niets vinden, vandaar mijn vraag. Vanochtend vond ik deze site (http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi). Is dat inderdaad vergelijkbaar met jouw agenda?

 

Schiet gelijk in de stress joh, er klopt weinig van. Hoe kan dat, wil het nu weten ook:

Na enig zoeken gevonden: er zijn 2 soorten maankalenders http://www.femtopia.nl/maan/index.html. De kosmosagenda volgt de siderische dierenriem.

 

http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi, als je siderische aanklikt, komt wel overeen met mijn agenda. Kun je nagaan Jet wat er morgen met je deeg gaat gebeuren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Helena..ik weet er ook niets van, maar ik wil er wel meer van weten. Welke maan is het nu b.v. geen idee..ik weet het alleen als de maan vol is.

 

De maankalender werkt met:

- afnemende en wassende maan, dit lijkt me duidelijk van volle naar nieuwe maan en retour. Dit vind je op internet, teletekst of

wanneer je kijkt .

- Ook met stijgende en dalende maan. Deze hebben niet met de maanfase, wel met de dierenriem van doen.

Bij stijgende maan staat de maan in het sterrenbeeld boogschutter t/m stier.

Dalende maan staat in tweeling t/m schorpioen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overdag lijkt t me nogal lastig om te onthouden of t afgelopen nacht afnemende of wassende maan is geweest. Moet je echt noteren want dat vergeet je geheid. Ik iig wel!

Verder is t wel opmerkelijk dat op de "broodbakdag" Jet haar desem uit de pot is gerezen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Kan op het internet zo geen site vinden, lijkt me toch wel dat het ergens moet staan. ....

Ik kon ook niets vinden, vandaar mijn vraag. Vanochtend vond ik deze site (http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi). Is dat inderdaad vergelijkbaar met jouw agenda?

 

Schiet gelijk in de stress joh, er klopt weinig van. Hoe kan dat, wil het nu weten ook:

Na enig zoeken gevonden: er zijn 2 soorten maankalenders http://www.femtopia.nl/maan/index.html. De kosmosagenda volgt de siderische dierenriem.

 

http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi, als je siderische aanklikt, komt wel overeen met mijn agenda. Kun je nagaan Jet wat er morgen met je deeg gaat gebeuren .

 

Ik vind die kalender op astrologie-info wel erg duidelijk..en begrijp er verder helemaal niets meer van. Zeker niet als er zoveel verschil inzit..Welke kalender volgt het gedachtegoed van Maria Thun?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maria Thun volgt de siderische kalender, die staat ook op astrologie info. Deze kalender wordt ook de astronomische kalender genoemd. De biologisch-dynamische landbouw volgt de siderische maankalender. Dat klinkt logisch, de planten en moeder aarde zijn onderdeel van de makrokosmos en reageren op de sterren zoals ze nu zijn.

In de siderische dierenriem stemmen de tekens overeen met de astronomische sterrenbeelden zoals ze aan de hemel te zien zijn. Hier worden 13 dierenriemtekens gebruikt.

 

De tropische kalender wordt ook de astrologie kalender genoemd. De tropische dierenriem wordt gebruikt door de westerse astrologie en is vooral sterk voor psychologische kwesties en bewustzijn. In de tropische dierenriem begint dan traditioneel in het teken Ram en worden alle tekens in 12 gelijke stukken verdeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK Helena, nu zie ik het..ik had het verkeerde keuzeknopje..het duizelde me wel trouwens met al die kalenders..mij moet je gewoon iets voorschotelen en dan volg ik dat: zo van: Hierzo de kalender van Maria Thun. Haar naam kwam al zo vaak voorbij in mijn leven dus iets met haar kalender gaan doen is voor mij een volgende stap..zolang ik denk dat het goed is..

 

Ik heb trouwens een een onderzoek gelezen dat de invloed van de maan soms wordt overdreven. Zo wordt er gezegd dat er meer kinderen geboren worden met volle of nieuwe maan, maar onderzoek wijst uit dat dat absoluut niet zo is. Wel onthoud men het vaker als het kindje met volle maan komt.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Greetje, dank zij jou zijn de boeken hier weer eens uit de kast gekomen .

 

Om volgend jaar troubels met tomaat en komkommer te voorkomen zoals genoemd in oa " Kan mijn komkommer tomaten besmetten?" en "Komkommerplant ziet er slecht uit", ga ik bewuster water geven.

Naar aanleiding van berichten hier op het forum over de grote dorst van tomaten en komkommer, heb ik deze rijkelijk voorzien daarvan, achteraf denk ik, té. Te laat dit jaar las ik": water geven doe je best op blad = water dagen= kreeft, waterman en schorpioen. Je kunt je over dit advies verbazen omdat bladdagen slechts om de 6 - 8 dagen voordoen. Toch is het volstrekt voldoende om alleen op deze dagen te gieten ( m.u.v. exotische planten ) . Planten met een grote waterbehoefte geef je op deze dagen 2x per dag water. evt. gedurende alle 2 of 3 bladdagen. Vaker water geven kan, echter NIET op bloemdagen = luchtdagen = tweeling, weegschaal en waterman. Het vocht wordt minder goed verdragen. Dát doe ik sinds een paar weken dus niet meer; op deze dagen water geven. De plant wordt nl. gevoeliger voor ziekten en ongedierte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mij moet je gewoon iets voorschotelen
Nu nog een mooi schemaatje waarin al dit soort tips staan

 

heb al 2 boeken hiervoor doorgespit. Volgende is aan zet.

Wat ook kan is vooral rekening houden met wanneer je activiteiten beter NIET kan doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

mij moet je gewoon iets voorschotelen
Nu nog een mooi schemaatje waarin al dit soort tips staan

 

heb al 2 boeken hiervoor doorgespit. Volgende is aan zet.

Wat ook kan is vooral rekening houden met wanneer je activiteiten beter NIET kan doen

 

Ja dat is alvast een mooi begin. Dat water geven werkt denk ik ook goed..zolang het niet brandend heet is.Want hoe dan? En planten in potten? Maar als algemene raadslijn ga het het wel proberen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schotel: tot 11 is het vruchtperiode. Ik ga nu tomaten dieven en plukken, komkommer opbinden en plukken, peultjes plukken, en bonen planten.

edit; ook blauwe bessen, aardbeien, pruimen en stokbonen geoogst én eindelijk de moed verzameld om de prachtige mannelijke bloemen uit de pompoen te knippen.

Vanmiddag bloemtijd; uitgebloeide bloemen verwijderen en goudsbloemen oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is alvast een mooi begin. Dat water geven werkt denk ik ook goed..zolang het niet brandend heet is.Want hoe dan? En planten in potten? Maar als algemene raadslijn ga het het wel proberen.

 

Brandend heet, heb ik sinds dit wordt toegepast nog niet meegemaakt. Ga ervan uit dat de plant het vocht van de bladtijd optimaal kan gebruiken en daardoor sterkere wortels ontwikkeld. Mocht er een hete periode komen, dan nog zou dat precies in een bloemperiode moeten zijn om in de problemen te komen met begieten. En dan nog; als het nodig is zou ik toch echt wel water geven, hoewel dan veel minder dan in een gunstige periode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze vind ik erg duidelijk: lekker met plaatjes erbij:

 

http://www.kalender-365.nl/maankalender/2011/augustus.html

 

en even nog erbij als amateur heksje:

 

Plant kruiden van de maan drie of vier dagen vóór volle maan. Bij volle maan kun je het beste stekken afnemen, omdat de plant dan zijn optimale vitaliteit behoudt.

Essentiële oliën zijn het meest aanwezig in kruiden die afgesneden worden bij volle maan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met kruiden van de maan geedee?

 

Het verzamelen van kruiden bij volle maan is afhankelijk van om welk deel van de plant het gaat.

 

Vooral wortels worden tijdens volle maan verzameld, deze hebben dan een heilzame werking. Wortels mogen niet aan zonlicht worden blootgesteld. Toen er nog geen zaklantaarns waren, werd volle maan gebruikt om de kruiden beter te herkennen.

Brandnetel mag alleen tijdens afnemende maan worden geoogst ( en gedronken ).

 

Een kruid bestemd voor een bep. doel, wordt tijdens het juiste sterrenbeeld verzameld . Een kruid bedoeld voor bijv. spijsverteringsproblemen verzamel je op maagddagen. Om een goede voetzalf te maken doe je dit op een vissendag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met kruiden van de maan geedee?

 

Het verzamelen van kruiden bij volle maan is afhankelijk van om welk deel van de plant het gaat.

 

Vooral wortels worden tijdens volle maan verzameld, deze hebben dan een heilzame werking. Wortels mogen niet aan zonlicht worden blootgesteld. Toen er nog geen zaklantaarns waren, werd volle maan gebruikt om de kruiden beter te herkennen.

Brandnetel mag alleen tijdens afnemende maan worden geoogst ( en gedronken ).

 

Een kruid bestemd voor een bep. doel, wordt tijdens het juiste sterrenbeeld verzameld . Een kruid bedoeld voor bijv. spijsverteringsproblemen verzamel je op maagddagen. Om een goede voetzalf te maken doe je dit op een vissendag.

 

 

Kruiden van de maan zie http://www.lievekina.be/websites/Kruidenhoekje/Symboliek/zonmaan.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag bladdag; planten water gegeven, Vanavond is het nieuwe maan. Sla zaaien en verplanten doe je ( hoewel deze bovengronds groeit is het een uitzondering ) alléén bij afnemende maan. Vandaag kan het dus nog, dan wachten, met iets aan de sla te doen, tot volle maan voorbij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...