Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Blogs

Het klinkt misschien wat zwaar , maar op sommige dagen is moestuinieren soms meer een strijd tegen de haagwinde en de veenmol. maar vandaag hebben we (al waren de omstandigheden niet echt ideaal) aaltjes verspreid tegen de veenmol. we hebben met meerdere landjes samen aaltjes gekocht , en de gene die het regelde heeft voor ieder perceel 2 liter concentraat gemaakt. dit heb ik samen met zoon en dochter over de veldjes en het kasje verdeeld, daarna hebben we nog enkele tientallen gi
We hebben vandaag even flink lopen knippen in de boompjes in Yurassic park. Sorry Yuras, we hebben niet volgens de snoeiregels geknipt . We moesten er door met de grasmaaier en dus hebben we overhangend spul tot op ooghoogte verwijderd. Of iig ingekort. We hebben wat boompjes rechtgezet met stokken en stroken beddengoed  En hier en daar kon zo'n gaas-korfje weg en een plastic beschermer om de stam. Ook hebben we wat van die plastic beschermers losgemaakt, al het zand en mierennesten er uit gesch
Dit dus! Vanmiddag om 15.45 zeg ik tegen mijn vrouw ; als jij kookt straks ga ik  nog even een uurtje naar het land , op het land aangekomen zie ik dat de aardappels eindelijk groene blaadjes boven het maaiveld laten zien , terwijl ik ze al ten dode had opgeschreven . Ik heb ruggen gemaakt zoals je ziet 👇     Ook de voorgezaaide peulen en doperwten waren behoorlijk groot geworden de laatste dagen ,dus ook uitgeplant 2× 2rijen👇   De bietjes die ik een aantal w
Heel veel gedaan de laatste tijd. Met het voorzaaien erbij als extra klus werd het een beetje onoverzichtelijk. Daar ben ik dus mee gestopt. Toen ik zei dat ik was uitgezaaid, werd dat op de MTFD met enige hilariteit ontvangen. Omdat uitzaaien natuurlijk iets anders betekent. Maar die andere interpretatie was óók passend: ik heb mijn energie verdeeld over vele babyplantjes en ben zelf nu verzwakt :).   Maar dit sterkt me weer: de stapelkratjes van @Goldfishpassen op mijn trolley, dus
Het was al weer een week met een hogedrukgebied boven ons hoofd. Veel zon, maar helaas ook veel harde wind in de loop van de week.   Met Pasen was het erg lekker en door het warme weer kwamen de asperges op gang. Ik heb nu 5 rijen staan, drie met ruggen en twee zonder. Veel te veel natuurlijk, maar de asperges zonder ruggen warmen het eerste op en kwamen nu snel  boven.     Net genoeg voor een maaltje op tweede Paasdag.     Samen
Van sneeuw en nachtvorst:     naar schitterend voorjaarsweer:     Nachtvorst komt hier nog zeker, dus veel staat nog binnen. Toch beginnen de eerste zaaisels al te kiemen in de tuin. De stengelsla bijvoorbeeld, komt net op:     En ook de olifantenknoflook begint nu goed te groeien. Die doet er altijd vrij lang over om boven de grond te komen, maar nu zit de groei er wel goed in:     Ook begint de tuin nu eindelij
Voortuin:   ^ Voortuin: Renetten: Schone van Boskoop; rode Boskoop    ^ Achtertuin: Elstar   ^ Achtertuin: Gieser Wildeman   ^ Mijn tuintje: allemaal gepruts in de marge. Een buurman, een kilometer verderop, pakt het professioneler op, met zijn ruim 20 hectare.   De wildpluktuin. Na twee jaren uitgeloot te zijn ben ik dit jaar gelukkig ingeloot voor een snijvergunning zeegroenten (lamsoor en zeekraal). Strenge co
Donderdag maar weer mijn verjaardag over geslagen, maar ben wel gezegend. Zoneman heeft mooi gezongen, manlief een prachtige bos bloemen gegeven en vrienden zijn even langs gekomen. En na lang wachten en verschuiven stond de tunnel op mijn verjaardag, toeval of planning van boven. Natuurlijk meteen aan de indeling begonnen, mooie moederbodem die met de tijd meer compost structuur zal krijgen. Veel te doen van alles en nog wat, zaaien, planten, poten, tunnel, market garden, siertuin en
Na de regen in de eerste week van april kregen we nu warmer wordend weer met 20 graden op dinsdag, maar daarna nam de temperatuur weer elke dag af en vandaag was het hier erg  fris met bewolking en noordoostenwind. Het was wel prima weer om te schoffelen en dat heb ik dan ook gedaan. Maar ook is het de tijd om de pootaardappels te poten en ik heb er ondertussen ruim 250 in de grond zitten en de primeuraardappels van de eerste buitenlichting staan boven. Ik heb nog meer pootgoed ma
dit vind ik toch wel de lekkerste dagen , vanmorgen mezelf met mijn zoon af laten zetten op de tuin . de hele ochtend hard gewerkt , en rond lunchtijd kwam vrouwlief met dochter de catering verzorgen ! na de lunch zijn de dames ook blijven helpen , en dan schiet het gelijk lekker op !     in de kas met handhark en met handen de grond vrijgemaakt van de wortels van de haagwinde. de potten die op de grond staan zijn gezaaide spullen tomaten , spitskool , prei en
We hebben van de week wat dingen gemaakt die niet echt bijzonder (of zelfs mooi...) zijn, maar wel functioneel.    Een stoepje bij de kippen, van platen die ergens op een pallet lagen die in de weg stond voor ons netjes-maak-beleid.      Een groter stoepje achter het afdak, compleet uit het zicht dus niet al te strak en netjes en gewoon zo bovenop de brandnetels die daar groeien . Van grindtegels, en meer van die plakken beton die we al jaren hebben liggen. 
De eerste block beds zijn klaar voor gebruik, het zijn 5 bedden geworden.  24 x 0,80 m zijn ze, 120 m plaats - waar de eerste 30 kg piepers gepoot zijn. De anderen piepers blijven mooi in de hal liggen, tot ze gepoot moeten worden. Maar alleen de gedachte een bed nog te hoeven woelen en dan te kunnen poten, geeft een gerust gevoel.  Het laatste bed komt bij de fruitbomen en valt zo onder halfschaduw. Daar kunnen mooi de nieuwe hosta's en varens onder gebracht worden en dan de stek
De foto's zijn al eerder gemaakt, maar ik kwam er niet aan toe een update te geven. Er was ook een plakje van mijn duim losgeraakt bij het klussen, dus ik kon een tijdje niet goed typen. Nu weer hele lappen tekst. Enjoy 😉   Siertuin De harde werkelijkheid: de siertuin is een toekomstbeeld en tot die tijd is het een klustuin. Het huidige klusproject is weer een grondkering van grindtegels. Mijn tuin loopt schuin af, van oost naar west met 10%. Ik maak horizontale vlakken, en t
We hebben een wispelturige week gehad als afsluiting van de extreem lange periode met hoge luchtdruk. De maand april begon hier met een lichte storm en veel sneeuwval. Het was nog ouderwetse echte plaksneeuw en als je er vroeg bij was kon je nog een sneeuwpop maken. Ik ging later naar de tuin en toen was de meeste sneeuw alweer gesmolten.       Er was lichte schade op het complex zoals weggewaaide plastic kasjes en een afgebroken dakgoot.    
Ondertussen zijn we weer een tijdje verder sinds de laatste update.  Sla gezaaid & eerste ver te eten  lenteui gezaaid  bloemkool,  tomaten, veel bloemen,  zoete aardappel op stek gezet..    maar...  de serre ... ik weet totaal niet hoe ik ze nu het allerbeste zou indelen,  er komt vooral komkommer, tomaat, paprika & meloen in..    willen jullie eens meekijken?  plan 1 : met 1 vak links, 70 cm,  1 wandelpad  van 45 cm
Piepers poten, maar liefst de eerste 25 kg. Van de 5 zakken zijn er net al 3 gepoot, Loraine heeft er met 2 geholpen. Het bed was klaar voor poten, gaten steken, pieper in mikken en zand op klaar.  Zag er tegen op, omdat alle 5 de zakken te ver waren uitgelopen en meteen gepoot moesten worden. Maar nadat de eerste 2 zakken in een mum van tijd gedaan waren en ik nog net de 3e heb kunnen doen. Zijn de laatste 2 een makkie en dan is die 25 kg gepoot. De normale consumptie aardappels zitte
We blijven druk bezig in de tuin.   Begin december lei appelbomen en lei perenbomen gekocht. Door problemen bij de houtleverancier de bomen moeten zetten voor de leiconstructie (niet aan te raden). Het zijn halfstam boompjes omdat deze langer leven dan laagstam en we ze dus hopelijk niet meer hoeven te vervangen.   Voor de rassen addicts: Appel mm106: Alkmene, Colapuis, Gris Braibant, Idared, Landsberger Reinette, La Paix, President van Drievoet, Reinette de Flandre
Op 19 februari zaaide ik tomaat Balkonstar, enkel en alleen als kiemtest. Het zaad was al 5 jaar oud. Die kiemden goed, en snel. Het is er echter niet van gekomen ze weg te gooien. Toen gezaaid in coco peat, verder niks. Na opkomst hebben ze in de woonkamer gestaan, bij 18 à 20 graden, op een toevallig erg donker plekje   Op 26 maart de "echte" zaai gedaan. Die zijn na opkomst onder een LED balkje (1 x 20 W) gezet.   En nu, ter vergelijk:     De
Gezien de aardappelboeren begin april al beginnen te poten, willen wij de sprong in het diepen wagen. Met de eerste piepers te poten, in de market garden.  Het eerste bed van het eerste block is klaar, 24 x 0,8 m. Een hoop werk en toch viel het mee, was goed te doen. De vooruitgang liet zich goed zien, wat weer energie gaf verder te ploeteren.  Eerst schoffelen, dan harken en als laatste met de woelvork los maken. Het resultaat mag zich laten zien, een strakke rechte bed klaar voor de

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.