Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fruitkooi gemaakt


citroen

Aanbevolen berichten

Dan zou je fijn gaas o.i.d. kunnen nemen...ook tegen vogels....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de fruitkooi is 2,4 m x 3,7 m , de hoogte is 2m .Er komt zeker een 2 lagen stelling met 8 bato aardbei bakken van 1,6 m lengte (bij wijze van proef in verband met het watergeven van de batobakken)

.verder rode bessen ,frambozen herfst en zomer , blauwe besssen , alles langs draad geleid ,hiermee denk ik wel dat ze volgeplant zal zijn .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige fruitkooi. Ben helemaal jaloers. Zo super gaat ie van mij niet worden. Ben met de voorbereidingen bezig. Van de zomer, vóór de zomer liever, moet hij klaar zijn. Zal ook foto's gaan toevoegen op termijn.

 

Inderdaad viel mij ook wel op dat het gaas wat ruim van maat is ( schapengaas toch ? ) Aan de ander kant zal een vogel niet gauw ervoor kiezen zo'n kooi in te gaan denk ik. Voor de bestuiving is deze maat natuurlijk super ! Zelf denk ik wel aan kleinere maat gaas.

Verder viel het mij op dat je best veel in de kooi denkt te willen planten. Maar kan zijn dat de kooi in werkelijkheid toch groter is, dan hij mij nu lijkt op de foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad de maas wijdte is te groot , maar ik heb hem van een collega tuinder ,die zijn tuin volledig heringericht heeft . Zodoende heb ik hem maar gebruikt ,als ondersteuning voor een later aan te brengen net of metaal gaas met een kleinere maas wijdte .

Bessen hoeven natuurlijk niet onder dak te staan , maar hoofdzakelijk zou ik ze gaan gebruiken voor aardbeien op stelling in bato bakken .

De binnenmaat van de kooi is 2,4 m x 3,7 m , niet te groot ,maar ik ben verder gegaan op de bestaande fundering van een serre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

We zijn begonnen. Gaat wel even duren misschien, misschien ook niet. Geen haast.

 

Maat : 9.40m bij 4m. en 2.15m hoog. Op de betonnen bandjes langs het pad komen latten van 2.40 lengte. Gewoon tuinhout van de Karwei. Palen 44x44mm in verzinkte paalpunten. Het beginnetje is er. Ik zal later meer foto's toevoegen. Zie ook de update's in 'mijn seizoen' .

 

dscn518728761367871655.JPG

 

dscn518513881367871477.JPG

 

Dit is het deel wat kooi moet worden. Staan daar nu vooral de aardbeien en wat kruisbessen. De beplanting wordt verder aangevuld met kruisbessen soortjes. Aalbessen enzo staan ergens anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Heb al jaren zo'n "kooi" staan dan kun je gewoon lopen over je aardbeien veld en heb je minder werk met bij de aardbeien komen. Anders moet het net iedere keer erop en er af.

 

Ik gebruik poly ethyleen of propeen net ( weet het even niet) dit kost iets meer maar gaat langer mee en is gemakkelijker in gebruik als je dit strak spant komen er ook geen vogels in te zitten.

 

Betere kwaliteit dan die van de boerenbond/wellkoop

 

Wel afbreken in de winter anders komt er te veel sneeuw op te liggen en gaat alles kapot!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad viel mij ook wel op dat het gaas wat ruim van maat is ( schapengaas toch ? ) Aan de ander kant zal een vogel niet gauw ervoor kiezen zo'n kooi in te gaan denk ik. Voor de bestuiving is deze maat natuurlijk super ! Zelf denk ik wel aan kleinere maat gaas.

Ik gebruik een blauw net, maaswijdte 25 mm. Blauw zou afschrikkend zijn voor vogels. Een blauw net staat wel mooi, maar zeker niet afschrikkend voor vogels. Soms lijkt het alsof ik een volière in mijn tuin heb. Kleine vogeltjes (heggemus) vliegen er gewoon doorheen en ik heb dan soms meerdere vogels tegelijkertijd in de kooi. Gelukkig richten deze niet veel schade aan. Merels, spreeuwen komen er niet doorheen.

En ook zie ik bij anderen regelmatig vogels onder met netten afgedekte stukken. Ze weten de gaatjes echt wel te vinden om binnen te komen. Een kooi weerhoudt ze niet om bij die lekkere hapjes te komen.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak dit jaar weer een van PE buizen bogen om betonijzer

eerst betonijzer in de grond 20mm dik en 2 meter lang 60 cm in de grond

50mm PE buis om de ijzeren pen heen schuiven

en een meter of 5 verderop dit nog eens doen en je hebt een boog

Dit zo vaak doen als nodig en de netten ophangen

ik maak wel even een foto morgen of zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nee, nog niet klaar ( wat een gedoe met die netten zeg )

 

Maar dit is m geworden. Boven op de palen een lijn gespannen, met kruizen van lijn ook van de ene naar de ander kant. Ik heb er al netten over gehad, maar bleek toch net te klein en te krap. Van de week andere er bij halen.

 

De kruisbessen zijn al flink aan de maat. De vogels ( fazanten vooral ) moeten er maar even niet op letten hoor. De aardbeien zijn nog niet zo ver.

 

dscn470149241370379456.JPG

 

dscn470031631370379466.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...