citroen Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 fruitkooi op oude basis van een serretwijfel nog om het dak ervan met poly vinyl platen of met een metalen gaasdraad te bedekken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Luxe!! Ziet er prachtig uit!! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Dat is een prachtig idee, citroen. Well done! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Heel erg mooi zeg!... Enne... hebben de fruitstruiken geen hemelwater nodig? Met een polydakje blijf je aan het gieten toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Ja....met polydak wordt het een tomatenkas Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 haha dat dacht ik ook gelijk... ik had er echt wel weer een serre/kas van gemaakt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 daar zit mijn twijfel , afdekken is zelf beregenen ,langs de andere kant is het een extra bescherming tegen extreem weer ,slagregen enz . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Dan zou je fijn gaas o.i.d. kunnen nemen...ook tegen vogels.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nick18 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Die knikkerpotjes in de tegels zijn ook erg mooi! Quote De groenten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Wél of geen dak is afhankelijk welk type fruit je wilt planten, de kooi lijkt me iets voor bessen?Deze vruchten kunnen regen verdragen, gaas is dan afdoende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Citroen, hoeveel struiken ben je van plan te planten? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 de fruitkooi is 2,4 m x 3,7 m , de hoogte is 2m .Er komt zeker een 2 lagen stelling met 8 bato aardbei bakken van 1,6 m lengte (bij wijze van proef in verband met het watergeven van de batobakken) .verder rode bessen ,frambozen herfst en zomer , blauwe besssen , alles langs draad geleid ,hiermee denk ik wel dat ze volgeplant zal zijn . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Gaaf zeg! Ik zou ook voor gaas gaan. Met slagregens/windvlagen bescherm je ze toch ook niet echt met een dakje, dat komt ook langs de zijkant wel flink binnen, lijkt me. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Ergens is natuurlijk een mogelijkheid te combineren, een functioneel dak met enkele geboorde gaten die wel waterstromen toelaten maar geen hele windhozen en stortregens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Of een iets aflopend dak met regenpijp en leiding die t water terug over de bodem verspreid? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chana Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Misschien rare vraag, maar is dat gaas niet veel te grof? Neem aan dat het is om vogels buiten te houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Prachtige fruitkooi. Ben helemaal jaloers. Zo super gaat ie van mij niet worden. Ben met de voorbereidingen bezig. Van de zomer, vóór de zomer liever, moet hij klaar zijn. Zal ook foto's gaan toevoegen op termijn. Inderdaad viel mij ook wel op dat het gaas wat ruim van maat is ( schapengaas toch ? ) Aan de ander kant zal een vogel niet gauw ervoor kiezen zo'n kooi in te gaan denk ik. Voor de bestuiving is deze maat natuurlijk super ! Zelf denk ik wel aan kleinere maat gaas.Verder viel het mij op dat je best veel in de kooi denkt te willen planten. Maar kan zijn dat de kooi in werkelijkheid toch groter is, dan hij mij nu lijkt op de foto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Inderdaad de maas wijdte is te groot , maar ik heb hem van een collega tuinder ,die zijn tuin volledig heringericht heeft . Zodoende heb ik hem maar gebruikt ,als ondersteuning voor een later aan te brengen net of metaal gaas met een kleinere maas wijdte .Bessen hoeven natuurlijk niet onder dak te staan , maar hoofdzakelijk zou ik ze gaan gebruiken voor aardbeien op stelling in bato bakken .De binnenmaat van de kooi is 2,4 m x 3,7 m , niet te groot ,maar ik ben verder gegaan op de bestaande fundering van een serre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 We zijn begonnen. Gaat wel even duren misschien, misschien ook niet. Geen haast. Maat : 9.40m bij 4m. en 2.15m hoog. Op de betonnen bandjes langs het pad komen latten van 2.40 lengte. Gewoon tuinhout van de Karwei. Palen 44x44mm in verzinkte paalpunten. Het beginnetje is er. Ik zal later meer foto's toevoegen. Zie ook de update's in 'mijn seizoen' . Dit is het deel wat kooi moet worden. Staan daar nu vooral de aardbeien en wat kruisbessen. De beplanting wordt verder aangevuld met kruisbessen soortjes. Aalbessen enzo staan ergens anders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 stapje verder ( ik zei al van te voren; het gaat niet opschieten ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 daar ga je plezier van hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Heb al jaren zo'n "kooi" staan dan kun je gewoon lopen over je aardbeien veld en heb je minder werk met bij de aardbeien komen. Anders moet het net iedere keer erop en er af. Ik gebruik poly ethyleen of propeen net ( weet het even niet) dit kost iets meer maar gaat langer mee en is gemakkelijker in gebruik als je dit strak spant komen er ook geen vogels in te zitten. Betere kwaliteit dan die van de boerenbond/wellkoop Wel afbreken in de winter anders komt er te veel sneeuw op te liggen en gaat alles kapot!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Inderdaad viel mij ook wel op dat het gaas wat ruim van maat is ( schapengaas toch ? ) Aan de ander kant zal een vogel niet gauw ervoor kiezen zo'n kooi in te gaan denk ik. Voor de bestuiving is deze maat natuurlijk super ! Zelf denk ik wel aan kleinere maat gaas.Ik gebruik een blauw net, maaswijdte 25 mm. Blauw zou afschrikkend zijn voor vogels. Een blauw net staat wel mooi, maar zeker niet afschrikkend voor vogels. Soms lijkt het alsof ik een volière in mijn tuin heb. Kleine vogeltjes (heggemus) vliegen er gewoon doorheen en ik heb dan soms meerdere vogels tegelijkertijd in de kooi. Gelukkig richten deze niet veel schade aan. Merels, spreeuwen komen er niet doorheen.En ook zie ik bij anderen regelmatig vogels onder met netten afgedekte stukken. Ze weten de gaatjes echt wel te vinden om binnen te komen. Een kooi weerhoudt ze niet om bij die lekkere hapjes te komen. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bildtker Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Ik maak dit jaar weer een van PE buizen bogen om betonijzereerst betonijzer in de grond 20mm dik en 2 meter lang 60 cm in de grond50mm PE buis om de ijzeren pen heen schuiven en een meter of 5 verderop dit nog eens doen en je hebt een boog Dit zo vaak doen als nodig en de netten ophangenik maak wel even een foto morgen of zo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Nee, nog niet klaar ( wat een gedoe met die netten zeg ) Maar dit is m geworden. Boven op de palen een lijn gespannen, met kruizen van lijn ook van de ene naar de ander kant. Ik heb er al netten over gehad, maar bleek toch net te klein en te krap. Van de week andere er bij halen. De kruisbessen zijn al flink aan de maat. De vogels ( fazanten vooral ) moeten er maar even niet op letten hoor. De aardbeien zijn nog niet zo ver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts