Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koffieprut als meststof


BonTon

Aanbevolen berichten

Ik mix al een aantal maanden ca. 5 kg verse koffieprut per week door de grond om de samenstelling van de grond te verbeteren en ook als meststof die langzaam vrijkomt. Ik mix de prut met een beetje bloedmeel om te voorkomen dat de stikstof in de grond tijdelijk afneemt in de tijd dat de koffie afgebroken wordt. Zijn er ook nog andere tuinders die dook koffieprut gebruiken en wat zijn de ervaringen?

BonTon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi het ook regelmatig in de tuin, weet niet of en watvoor nut het heeft!

Ik ben er in de zomer mee begonnen, omdat ik had gelezen dat het tegen katten zou helpen.

Na 4 dagen koffieprut op dezelfde plek strooien, zag ik tot mijn verbazing een kat aan het goedje snuffelen en hij leek het best lekker te vinden

 

Ik denk dat ik het volgend jaar meeneem naar de moestuin, misschien dat het werkt als bodemverbeteraar.

Hoeveel koffie zou ik moeten drinken voor die 160m2 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 kilo koffiedrab per week is veel. Zeker uit een grootkeuken of restaurant of zo?

 

Zal best okay zijn voor je grond. Rul en verteert vrij makkelijk. Gebrande koffiebonen en dan heel fijngemalen zijn een soort "bruin materiaal". Relatief (maar dat is nogal betrekkelijk) veel kalium. Een meststof...ja....enigermate. Bijdrage aan de structuur van je bodem? Ja...een beetje. Niets mis mee. Maar om van echte "bemesting" te spreken dat gaat me ook weer wat ver.

 

Eigenlijk doe je iets wat lijkt op het opbrengen van compost. Maar dan wat eenzijdiger. Goede compost draagt bij tot humusvorming...een laag door je grond gemengd waarin een breed scala van voedingsstoffen en sporenelementen zijn opgeslagen/gebonden, die heel geleidelijk vrijkomen voor je planten. Bovendien een massa waarin - veelal microscopisch - bodemleven dat een grote rol speelt bij de levenscyclus van planten zich thuis voelt en dat (grondstructuur) de bodem los en luchtig, maar ook wat vochtvasthoudend, maakt. Compost van allerlei en zeer gevarieerd plantaardig materialen (resten van vele soorten planten, houtachtige, droge dingen en eventueel ook mest) wordt juist door die variatie een rijke "supermarkt" waar elke plant veel kan vinden van wat hij nodig heeft om te floreren.

 

Ja...daarom gaat hier het drab en de papieren filter van onze opgeschonken dagelijkse kan koffie ook bij de compost. Het verteert er vrij snel in. Ik lees soms hele lofzangen over hoe graag compostwormen juist koffiedrab zouden hebben om in te leven en hoe geweldig het zou zijn voor de voedzaamheid van je compost. Volgens mij is dat erg overdreven en uit verband gerukt. Dat zie ik in mijn compostbakken ook niet terug: Het is niet speciaal een plek waar veel compostwormen voorkomen (in holle stengels of een laag verterend fruit of paardendrollen in vertering vind ik veel meer wormen) en ook chemisch kan ik niets bedenken waardoor koffiedrab iets speciaal super voedzaams zou zijn....

 

Kortom: Niets mis mee, goed spul dat koffieprut....net als allerlei ander spul dat - al of niet via de composthoop - in de tuin kan bijdragen aan humus en grondstructuur.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het eigenlijk niet zo met eerdere posters eens. Al heb ik er geen sluitend rationeel argument voor.

 

5 kg koffieprut op de tuin. Eerlijk gezegd zou ik dat met mijn maat tuin al best veel vinden voor een jaarlijkse gift. Ik weet dan ook niet hoe groot jouw tuin is ?

Ik ben gewend wel 'iets ' aan koffieprut in de composthoop te doen, inclusief ongebleekte koffiefilter. Maar zóveel. Wormen smullen ervan bijvoorbeeld.

En als meststof ? Wat voor mestwaarde moet dat dan hebben ?

 

Maar goed. Of het schadelijk is weet ik niet. Ik vind het iets onnatuurlijks hebben wel ( slecht argument ( in hoeverre is gevoel een argument ? ))

Koffie is een tropisch produkt. Maar goed. Ik gooi dan ook geen kilo's en kilo's citroenschillen op de hoop. en ook geen kilo's en kilo's aardappelschillen of tomaten.

Maar goed. Verder pas ik.

 

btw: 5 kilo per week is dus 250 kilo in een jaar he ? Dat komt bijna neer op een vorm van ophogen

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koffie is gebrand, verhit. In tegenstelling tot het andere tuinafval, dat meestal nog rauw is. Dat is al een stap verder in het proces van tot humus vergaan. Kant en klaar voor gebruik in de compost of op de tuin als mulch, het is al bijna humus. Het valt mij doorgaans op dat koffie of koffieprut als je het laat staan, na een dag al begint te schimmelen. Schimmels, goed voor het bodemleven denk ik dan. In mijn tuin komt koffie (je kunt restanten gezette koffie en thee ook bij de compost gieten) in normale proporties voor. Ik zou geen extra koffie willen als bemesting. Niet teveel van één ding, gewoon van alles wat, dan is er voor iedereen wel wat bij, denk ik dan heel simpelweg. Maar onderbouwen, nee dat niet. Dat gaat boven mijn tuinieren met gevoel pet. Waarom zou je alleen koffieprut willen nemen eigenlijk? O ja, ik heb geen katten in de tuin, maar heb weleens gehoopt dat slakken er niet van zouden houden, dus stroken met koffieprut gestrooid. Heeft niet geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

koffieprut is prima groen in de composthoop, veel stikstof, je hoop blijft langer warm, we doen er hier zoveel mogelijk in

 

je kunt zelfs prut vragen aan een koffieshop (uh...de echte) en "men" schrijft dat je tot 25% van je hoop mag voorzien van prut

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel, ik hoop dat "men" de koffie die voor ons consumenten verkocht wordt net zo goed controleert als de groenten waarvan ik de resten op de composthoop gooi, en de koemestkorrels, en de bladeren van de bomen, en de noordenwind afkomstig van de Hoogovens, en de regen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje geleden via Youtube een groenteproject in Cuba gezien dat helemaal draait op koffiedrab. Dat liep heel goed. Ik ga eens speuren of ik het terug kan vinden, en dan edit het wel in dit bericht.

 

 

edit: Kan het zo gauw niet terugvinden. Voor de geïnteresseerden: http://www.youtube.com/results?search_query=cuba+compost+coffee+grounds+&sm=12

 

Een lijst met aan koffiedrab gerelateerde video's

 

Ik doe in elk geval altijd zoveel mogelijk bij planten, tuin of composthoop. Er zit veel kalium in, en de planten worden merkbaar donkergroen daarna. Het schimmelt wel gauw. Ook vormt het een waterwerende harde korst of koek als je het OP de aarde legt.

Sinds 1 of 2 jaar hebben we een senseo... die padjes kom ik nou onbedoeld overal in mijn tuin tegen, omdat ze langzamer composteren dan de rest... kennelijk... maar op een gegeven moment zijn ze echt wel 'verrot'...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 2 maanden later ...

Hallo!

 

Kan koffie (en thee) prut ook gebruikt worden op kruidentuintjes die binnen worden gekweekt? (Zoals munt, citroenmelisse etc.) Ik ben namelijk bezig met een project waarbij koffie en thee resten op het werk gebruikt kunnen worden voor de moestuin op het werk! (Tenminste... als dat kan )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Ik gooi de open geknipte koffie pads over mijn aardbeiengrond. Omdat ze zeggen dat je daar grotere en lekkerdere aardbeien van krijgt. Ik ben benieuwd. Heb ondertussen wel redelijk wat bloempjes in me aardbeien. We zullen zien of dit klopt. Groetjes jessica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk ook redelijk veel met koffieprut, vooral voor die rotslakken en katten. Voor de slakken werkt het uitstekend overigens. Eerst laten drogen in de zon en dan als het dus droog poeder geworden is over de aarde. Geen slak die er overheen durft.

 

Maargoed, terug naar de aardbeien. Ikzelf heb dit ook geprobeerd met de stekjes van vorig jaar. Toch best goed voorzien van de koffieprut, maar.... Ik heb wederom geen enkel bloemetje kunnen ontdekken. Dus denk niet dat het voor de bloei iets doet.

Begrijp sowieso weinig van mijn aardbeien. Verwaarloos ik ze, gaan ze bloeien, probeer ik de omstandigheden zo goed mogelijk te maken, laten ze het afweten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...