Simpel een camembert/brie maken.

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Re: Simpel een camembert/brie maken.

Berichtdoor Charly » Wo 02 Jan 2019, 14:04

Johhhh. Wat een gekke korst!
Je hebt gewoon een nw kaasje uitgevonden. :thumbup: We dopen em ‘Fromage del Pizza’ ;)
wees bevriend met kleine dingen

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Wo 02 Jan 2019, 19:39

Ziet er wel apart uit, misschien zat er veel kreukelschimmel (geotrichum candidum) in je gekochte brie? ;)

Hier ook weer begonnen met camemberts maken, het is eindelijk koel genoeg in mijn kaasbewaarkamer (12C). Heb een nieuw melkadres gevonden voor biologische melk :) De boer vond het wel leuk, want er kwam eigenlijk nooit iemand meer om melk, dat was eigenlijk maar veel gedoe steeds voor een litertje. Gelukkig vond hij het voor mijn hoeveelheden wel goed (nu 10L) en zeker om er kaas en yoghurt mee te maken dat had hij vroeger ook gedaan. Ik blij, want de zorgboerderij waar ik steeds heen ging is best prijzig en ze kijken altijd zo angstig naar mijn grote emmer, bang dat er niet genoeg melk overblijft voor andere klanten. Laatst was ik daar en toen was de melktank al leeg... Dus nu extra blij met het nieuw adresje. :)

30 december, 2 camemberts gemaakt met 4L gepasteuriseerde melk en stremsel uit de ark. De melk stond al aan te zuren toen ik van schrik bedacht dat het stremsel echt wel heel oud moest zijn. Snel nog even een proefje gedaan met een glaasje melk plus wat CaCL en het stremde echt supersnel. De grote hoeveelheid melk stremde ook prima in 35 minuten, voor de zekerheid ook hier maar CaCl toegevoegd. Omdat ik dat zo getest had en vergeten was ook een testje te doen zonder.. Tht 6-2017 staat op het flesje stremsel, maar misschien zat er alweer wat nieuwers in, maar dat moet in elk geval ook al meer dan een jaar oud zijn :lol:
Afbeelding

Vandaag de bak maar verhuisd naar de koele kamer:
Afbeelding

Verder geprobeerd met pH-stripjes de pH te meten, maar dat werkte niet zo goed als ik had gehoopt. Het bleef steeds maar de kleur van de hoogste pH van het betreffende stripje.. :problem:

buitenvogel
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: aalter

Berichtdoor buitenvogel » Wo 02 Jan 2019, 23:12

Jorieke; er is in Frankrijk een kaas die er vanbinnen en vanbuiten net zo uit ziet als jouw kaas nu :D . En die smaakt ook wat zurig.

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Wo 09 Jan 2019, 22:09

Even linken zodat ik hem makkelijker kan vinden. Ga dit weekend naast yoghurt, ook brie maken. Leuk!

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.