Bit Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Daarnaast kan je grootvee ook inzetten voor heel andere zaken he ? Al zou je vegetariër zijn en eet je hem niet op. Een koe is een heerlijke mestproducent, dat is een heel belangrijke. Dan kan je een koe inzetten om je akkers te ploegen. Ok, je neemt daar wel liever een paard voor ( ezel ? ), maar een koe is wat veelzijdiger in het gebruikelijke nut. Al eet je zoveel kaas niet, je kan de kaas ook verkopen.Wat dacht je van de huid ? De hoeven en hoorns voor gemalen meststoffen; beenderen ook trouwens. En heb je geen melk nodig voor het bakken van dingen ? Vet voor het maken van kaarsen of andere reuzel-zaken ? Quote
Piroska Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Voor runderen heb je echt mega-veel ruimte nodig, ruimte die veel mensen toch echt niet hebben. Dan is het weer wel zo als Sovreze zegt: van geitenmelk kan je ook kaas maken Wij kunnen in theorie hier zelfvoorzienend leven op 5000m2 maar alleen zonder runderen. Geiten, varkens, kippen, ezels etc passen er wel op. Zelfvoorzienend leven zonder runderen is goed te doen bedoel ik dus. MET runderen is het natuurlijk nog leuker, maar echt niet nodig. @Bit, vet en reuzel kan je gewoon van je varkens krijgen, ook van schapen etc. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Geiten hebben alleen wel een vreselijk goed hek nodig , die blijven niet netjes achter hun hek als ze er over/onder/doorheen kunnen. Rotzakken... Nog mooier is; een buurman/vrouw met koeien, die wel graag elke week wat melk wil ruilen tegen groenten/varkensvlees/eieren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Ja, dat is sowieso een goeie denk ik met het "overleven op je eigen ha" : ruilhandel.Veel hoef je dan zelf niet te maken / doen. Je kan ruilen in eigen kring ( buurtschap, whatever ). Ma goed, dat is misschien dan weer tegenstrijdig met het begrip "selfsupporting " ?Wel waanzinnig leuk trouwens, steeds verder en verder te komen in dat selfsupporting zijn. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Ruilhandel bestaat al ruim in dorpjes zoals waar wij ons huis hebben.Buren helpen je door hout te geven uit hun omgewaaide sparrenbosje..hout dat Lie gaat gebruiken als balken op zijn broodoven in aanbouw. Een andere buur hielp om ze op te halen en bij ons neer te leggen..(trekkerhulp lijkt hier bijna wel verplicht, een boer zegt nooit nee tegen een redelijke vraag) en is blij met een doos eieren want zijn kippen zijn oud. Vanavond ga ik bij buurvrouw x eten, zij kan wel zuurkool maken heeft mijn kolen onder haar hoede genomen en voordat ik onze portie krijg komen we ook eten. Ik breng haar kwetsen en eau de vie. Ruilhandel is natuurlijk wel gemakkelijk als je veel van iets hebt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
bio-fee Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 (aangepast) Dat is toch prachtig, zulke ruilhandel! Voor mij valt dat nog wel onder het kopje selfsupporting. Wij ruilen groente uit de tuin tegen eieren en fruit van de buren. Uit NL ken ik dat helemaal niet maar hier is dat dus heel gewoon en ik vind het geweldig! 10 oktober 2013 aangepast door Gast Quote
Piroska Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Vind ik ook superleuk, en ik kende het ook niet uit Nederland (uh ja, Amsterdam...) Behalve ruilen doen ze hier ook veel aan geven, dit jaar vonden we al vele tasjes met augurken, maiskolven, tomaten en aardappels aan het hek. Zo hangen wij ook hier en daar wat tasjes op. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
bio-fee Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Ja ik heb idd ook al een tas met appels gekregen! Ik moet zeggen dat ik me dan wel wat bezwaard voel omdat ik niet direct wat terug te geven heb en deze mensen zie ik niet eens zo heel vaak... (zijn niet mijn direct aangrenzende buren). Maar leuk is het wel! Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Dat is leuk! Echt aan t hek, en de mensen zie je dan niet? Hier krijgen we het echt in de handen..eieren, vlees, en groente...(Maar vlees gaan we vanaf dit jaar voor betalen) stro, mest e.d altijd zonder te betalen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Piroska Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Ja echt aan het hek. Ook wel vaak een emmer met groente of fruit in de handen gedrukt maar ik denk dat we er dan niet zijn, of ze hebben haast ofzo? Bio-fee, meteen iets teruggeven willen ze hier juist eigenlijk niet, wij wachten altijd expres weer op een ander moment om hen dan weer iets te geven. Laatst had ik iemand die mij riep met een emmer groente voor de deur, ik had die vrouw nog NOOIT gezien, ik kan dan helaas niets teruggeven,ik weet niet waar ze woont, maar ze verwachten dat ook echt niet. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Daaromheen zit hier wel een leuk verhaal om ff te vertellen. Als eigenaar van een huis in ons dorp in N-Fr, hebben we recht op een deel hout uit het bos van de commune ( de gemeente ). Soort van bos van de gemeente, is voor algemeen gebruik, de burgemeester verdeelt de hoeveelheden aan te kappen bomen. Wij hadden al snel na aankoop aangegeven daar geen gebruik van te gaan maken. We zijn er ook te weinig. Mijn zwager gaat binnenkort met pensioen en dan gaat dat wel veranderen. We maken er nu al jaren geen gebruik van. Het 2e jaar dat we er woonden, zat ik eens in laat oktober voor het huis in de zon. Stopt de burgemeester met zijn Peugootje voor het huis. Pakt uit de achterdeurtjes van zijn autootjes twee vuilniszakken en duwt me die met veel gebabbel, wat ik niet kan volgen, gelijk de zakken in de handen. Geen tijd, geen tijd, hij komt morgen weer langs , au bientot ! Sta ik daar verbouwereerd met twee zware vuilniszakken. De straat voor het huis waar ik sta kleurt rood. Nou ja. Laat ik niet overdrijven: er druppelt behoorlijk bloed op de straat. uit 1 van de zakken bungelt een poot. Aan de poot blijkt in de zak een half hert, een ree, te zitten.We eten eigenlijk nu al jaren elke december een paar keer heel mooi hertenvlees uit ons deel van het bos van de commune Laat mijn zwager nou een kookfanaat zijn. Die kan een konijn villen, een haan de nek omdraaien en een hert uitbenen. Het moet je hobby maar zijn. De dorpsbewoners kunnen het allemaal zelf en misschien wisten ze ook wel dat mijn zwager het óók kon. Was ik er alléén geweest, had ik écht niet geweten wat aan te vangen met zo'n vorm van ruilhandel. Quote
bio-fee Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Oei, van zo'n bloederige zak zou ik ook niet blij worden! Fijn dat je zwager er wel raad mee wist. Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Echt mooi is dat Bit. Ik zie het voor me, mooi filmbeeld: Man op straat, de ondergaande zon verlicht met de laatste stralen de kale takken van de boom achter de man met de druipende zak in zijn hand... Waarschijnlijk worden jullie, als jullie er meer zijn, ook uitgenodigd voor het Repas Des Anciens...met kerstkoffertje toe Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 Mooi verhaal Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 11 oktober 2013 Geplaatst: 11 oktober 2013 wat aan te vangen met zo'n vorm van ruilhandel.Het is trouwens wel minder romantisch dan dat het lijkt. Want wat is hier de ruilhandel? Het feit dat jij en je familie belasting betaald..en deze belasting is onder Sarkozy flink verhoogd voor mensen met een tweede huis..wij betalen 400% in vergelijk met 2006... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 Ik heb de titel van dit topic maar even aangevuld. Ik wou er 2 aparte topics van maken, maar trok alles daardoor helemaal uit elkaar. Dat is minder fijn lezen. Dus dan maar zo Wij hebben de afgelopen maand heel wat kleine bosjes ingeplant. Van elk veld/elke wei hebben we een hoek afgezet, en daarin staan nu vele jonge boompjes. Eik, es, populier, paardenkastanje, tamme kastanje, els, schietwilg, beuk, maar ook wilde appel en rimpelroos (voor rozenbottels).Die bosjes moeten de komende jaren flink gaan groeien, en schaduw geven aan de velden en weitjes die er achter liggen. Voor de dieren. We hebben alles vrij dicht op elkaar gezet, dus we moeten er ook in gaan kappen en dunnen. Dat levert dan weer hout en een boel snippers van de takken op. En de eikels, kastanjes, hazelnoten, beukenootjes en wilde appels, vallen in de veldjes waar varkens lopen. Dus die eten er weer van. En wij ook En de bosjes moeten zorgen dat ons stukje grond niet zo'n vlak en saai weiland blijft. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 Geweldig Jorieke, wat een rijkdom gaan die bosjes opleveren! Heb je die boompjes zelf uit het bos gehaald of wat? Wij hebben ook zo`n bosje..dat stond er al met wilde pruimen en halzelaars..we hebben er acers en berk en kastanje bijgeplant..vooral de acers zijn al megagroot en leveren ook veel blad voor de bladcompost. We hebben ook een rij knotwilgen van 16 jaar oud. Tot vorig jaar knotten we ze ieder jaar zodat we nu een mooi knotbolletje hebben. Onder invloed van dit forum hebben we besloten de wilgen eens 4 jaar te laten groeien en het hout dan voor de stook te gebruiken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
bio-fee Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 Wow wat gaaf Jorieke! Zoiets staat hier ook nog op de wensenlijst. Quote
thea Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 Een tip,wil je wilgen takken recht hebben,dan de hoofd stam 30 cm net boven de grond.Ook makkelijk om te zagen.knotten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 Inderdaad, en nog een tipje : plaats ook hazelaar. Zelfde manier als Thea zegt. Tak plaatsen ( 4/5e deel in de grond, 10 cm eruit laten steken ) na 3 jaar bij de grond afzagen en dat elke 4 a 7 jaar herhalen afhankelijk van je gebruik / nut. Supertakken waar je veel mee kan. En je hebt een aantal jaren oogst ook nog. Quote
Esthe76r Geplaatst: 17 november 2013 Auteur Geplaatst: 17 november 2013 Wat geweldig als ik dit zo lees.zou ook graag een hout kachel willen hebben. Over een paar jaar als het goed is. Leuk dat sommige zo vooruitstrevend zijn. En zo hard werken voor hun stookgoed. Hier zag ik laatst een kuup van voor 149,-euro. Dus het loont Quote
thea Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Dat is wel idiootduur.55,00 euro komt eerder. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
bio-fee Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 149 Euro voor een kuub hout, dat is wel héél erg veel hoor! Was het wel hout, geen goud. Quote
Bit Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Dat is zelfs voor een kuub eiken wel wat érg duur ja Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Mijn buurman heeft net besteld bij een boerderij hier om de hoek. eiken en beuken en wat lindehout is de soort hij betaald 45 Euro ( in lengtes van 30 cm gezaagd..anders was het 40 euro)het wordt thuisbezorgd. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.