Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Overleven op je eigen km2 + (eigen) hout stoken


Esthe76r

Aanbevolen berichten

Excuses Willy voor mijn blonde vraag, maar waarom de leghennen apart houden van de Bresse?

Denk dat mijn manlief mij nooit zoveel kippen zal laten houden, om eerlijk te zijn zou ik dat ook niet willen. Maar in kleinere aantallen achter elkaar kan toch ook? Met broedmachine uitbroeden en dan binnen opfokken. En als ze groot genoeg zijn, kunnen ze naar hun hok met uitloop.

Kalkoen lijkt ons ook heerlijk, maar geen idee van hun verzorging en huisvesting. Of ze veel lawaai en overlast geven.

Bij de Arabische slager laten wij slachten, kan ik ze zelf brengen en worden meteen geslacht.

Tuin en ruimte genoeg, als ik volgende week ok van arts krijg mag ik het tuinieren weer oppakken.

Deze winter ga ik een betere planning voor de kas en buiten op papier zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben de leghennen dan zo te lijden onder de Bresse haan?

Volgend jaar ga ik de nieuwe Bresse halen, ga ze nu al vooruit bestellen. Zijn gevraagde kipjes, dit jaar was niets te krijgen.

Verkopen is zeker mogelijk, de slager wil zo en zo kipjes afnemen. En de buren nemen al eieren af, wat in de spaarpot gaat.

En gaan vast en zeker wat naar België

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 3 weeks later...

Toch wel passend om ook hier te melden wat er gisteren zo groot in het nieuws was.

Het is nu toch echt wel duidelijk dat het stoken van hout ontzettend vervuilend is. En zelf zeer nadelig voor de luchtkwaliteit kwa inademen fijnstog ( binnen een straal van 100m van de uitstoot-bron, 110x de uitstoot boven de norm die de WHO stelt )

 

Ach... natuurlijk hebben de mensen die denken dat ze goed voor het milieu zijn met het stoken van hun hout tig mitsen en maren over hoe schoon nou juist hún houtkachel verbrand op welke temperaturen enz enz..... maar toch. Vies blijft het. Pakje sigaretten oproken is er niets bij, je kunt nog beter een paar uur achter een stadsbus gaan hangen in het spitsuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Bit, gas stoken is natuurlijk veel properder.

Alleen spijtig dat ze er huizen doen mee instorten bij het ontginnen.

Is dat dan zo milieuvriendelijk?

Volgens de zakkenvullers natuurlijk wel maar voor de kleine eigenaars wiens huis kraakt en scheurt omdat de ondergrond verzakt?

Alles heeft zijn voor en nadelen, hangt ervan af wie, hoe en waarom men het naar voor brengt hé.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kachels in Duitsland moeten ook aan bepaalde fijnstofregels voldoen. Wel gek dat dit in de buurlanden niet het geval is.

Hier stoken wij op aardolie én hout. Hout is goedkoper en milieuvriendelijker vind ik. Duurzamer omdat het herplant wordt én het hoeft geen wereldreis af te leggen voordat het hier geleverd wordt. En dat het goedkoper is dan olie is ook mooi meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je een boom om zaagt en er weer een andere plant lijkt het mij vrij duurzaam en co2 neutraal. In tegenstelling tot fossiele brandstoffen.

De uitstoot van fijn stof is een ander verhaal.

 

Uit mijn documentatie blijkt ook dat er geen enorme verschillen bestaat in de calorische waarde van de meeste houtsoorten. Waar zit het verschil dan? Hout moet droog zijn. bij nat hout ben je de helft van de energie kwijt door het verdampen van water en het gaat om gewicht, niet om volume. 1kg droge eik geeft ongeveer evenveel warmte dan 1kg droge wilg die kg wilg zal wel groter zijn dan die dan eik.

 

Nog iets anders is dat je op de zelfde oppervlakte ongeveer 1.5 keer zoveel energie kan laten groeien per jaar met populieren en wilgen dan met eik omdat het 3 keer trager groeit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan best zijn maar populier en wilg hebben veel water nodig, ze worden dikwijls aangeplant om landbouwgrond en weiden droog te zuigen omdat ze zoveel verdampen.

Op die plaatsen zie ik nog geen eik of beuk groeien hoor.

Maar, hout is vernieuwbaar, aardolie of gas niet en eens raakt dat op.

Om het probleem met het fijn stof te verminderen kan men dan ook wel grove den aanplanten, die nemen veel fijn stof uit de lucht op.

En zo komen we straks aan een hele wereld om leefbaar te zijn

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik het zie is de rocket stove heel goed om op te koken maar of die ook goed geschikt zijn om mee te verwarmen????

Wij verwarmen het ganse huis van 170m² met hout.

Daarvoor gebruiken we een inbouw casette van Barbas en een warmte recuperator die op de zolder staat en zorgt voor de verwarming van de slaap- en badkamer. Badkamer is gemiddeld 24° warm en in de living ook.

Gemiddeld verstoken we, ,in het stook seizoen, 30 kilo hout per dag, zoveel weegt een mand hout.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel passend om ook hier te melden wat er gisteren zo groot in het nieuws was.

Het is nu toch echt wel duidelijk dat het stoken van hout ontzettend vervuilend is. En zelf zeer nadelig voor de luchtkwaliteit kwa inademen fijnstog ( binnen een straal van 100m van de uitstoot-bron, 110x de uitstoot boven de norm die de WHO stelt )

 

Ach... natuurlijk hebben de mensen die denken dat ze goed voor het milieu zijn met het stoken van hun hout tig mitsen en maren over hoe schoon nou juist hún houtkachel verbrand op welke temperaturen enz enz..... maar toch. Vies blijft het. Pakje sigaretten oproken is er niets bij, je kunt nog beter een paar uur achter een stadsbus gaan hangen in het spitsuur.

 

Tja, het hangt er natuurlijk ook van af hoe "graag" je de stropdassen uit Den Haag wil geloven.

Politici zijn met alle water gewassen en de overgrote meerderheid is echt niet van de eerste leugen gebarsten.

 

En als het niet in hun dubbele agenda past schakelen ze het "nieuws" in om zieltjes te winnen.

 

Als een politicus zegt dat het regent ga ik eerst effe door het raam kijken of het wel waar is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel passend om ook hier te melden wat er gisteren zo groot in het nieuws was.

Het is nu toch echt wel duidelijk dat het stoken van hout ontzettend vervuilend is. En zelf zeer nadelig voor de luchtkwaliteit kwa inademen fijnstog ( binnen een straal van 100m van de uitstoot-bron, 110x de uitstoot boven de norm die de WHO stelt )

 

Ach... natuurlijk hebben de mensen die denken dat ze goed voor het milieu zijn met het stoken van hun hout tig mitsen en maren over hoe schoon nou juist hún houtkachel verbrand op welke temperaturen enz enz..... maar toch. Vies blijft het. Pakje sigaretten oproken is er niets bij, je kunt nog beter een paar uur achter een stadsbus gaan hangen in het spitsuur.

 

Tja, het hangt er natuurlijk ook van af hoe "graag" je de stropdassen uit Den Haag wil geloven.

Politici zijn met alle water gewassen en de overgrote meerderheid is echt niet van de eerste leugen gebarsten.

 

En als het niet in hun dubbele agenda past schakelen ze het "nieuws" in om zieltjes te winnen.

 

Als een politicus zegt dat het regent ga ik eerst effe door het raam kijken of het wel waar is

Tot enkele jaren geleden was stoken met hout zo gezegt ecologisch neurtaal . Het hout dat je verstookt heeft in zijn groei lucht gezuivert .

Ja ik verwarm ook een groot deel met hout .

 

Het hout dat ik verstook is afkomstig van knot wilgen en els . Dat ik ga afzagen bij een landbouwer .Zelf heeft hij er geen tijd voor als een knolwilg/els Niet geregeld gekapt word val deze uit elkaar en krijgt hij er schade van in zijn gewassen en zullen ze wel na een tijd verdwijnen. Vroeger nog gezien dat natuurverenigingen mensen zochten om hout te komen helpen kappen in ruil voor hout .

 

Dus ik verstook eigenlijk hout afkomstig uit natuurbeheer. Zo weet ik ook hier in de buurt een bos zijn met kapkastanje naar het schijnt van meer dan 100 jaar om de 10 jaar of zo werden deze gekapt dik er uit en dun op hopen dan kon wild er in wonen . Een 5 tal jaar geleden er nog een stukje van af gezaagt en vond het eigenlijk wel zonde want er stond al een heel deel dood hout tussen dat struiken uit elkaar vielen omdat het hout te zwaar werd. Sedert dien niks meer aan gedaan vermoed ik ligt in afgesloten oude kasteel bos. Dus ik vrees dat er nog weinig van overschiet .

 

Ik vraag me eigenlijk af wat de politiekers hun grootste probleem is of het vervuilend is of dat ze buiten taksen en btw op benodigheden om het af te zagen geen inkomsten hebben op het grootste deel van mijn verwarming. .

 

Ze betalen ook subsidies voor kappen van kaphout maar wat moet je er na mee doen als je het niet mag verbranden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap eigenlijk niet goed waarom jullie de politiek er bij halen als tegenargument.

 

Het enige wat ik deed was refereren aan een uitgebracht rapport van de WHO ( wetenschappers, adviesraad ). Niet dat die nou heilig zijn voor mij oid, maar toch ook lastig te negeren. Uitstoot fijnstof bij verstoken hout in houtkachel gaat over 100x de normen die daarvoor gesteld zijn. Meer niet.

Niks politieks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat weet ik nog zo net niet, of er niks politieks aan is.

Over stookhout wordt geen belasting betaald; over aardgas en olie wel en veel ook.

 

Ik heb ook altijd begrepen dat hout klimaatneutraal is, omdat bomen tijdens hun leven de lucht zuiveren. Bovendien is het hier in Duitsland verplicht om een (goed) filter in je kachel te hebben en is (of wordt) het niet meer toegestaan om een open haard als enige verwarmingsbron in je huis te hebben (dit omdat een open haard erg ineffeciënt is).

 

Leuk zo'n rapport hoor, maar mij zegt het niet zoveel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een milieutaks op bradhout zit er volgens mij wel aan te komen.

De overheid doet te veel zijn best om te zeggen hoe vervuilend die haardvuren wel zijn.

Ja haardvuren zouden vervuilend zijn bij particulieren doe een bedrijf dit in een biomassa centrale . Geven ze ook nu nog aan dat het. Ecologisch neutraal is op hun site en krijgen ze er groene stroom certificaten voor . Waarvoor je als particulier maandelijks een vaste bijdrage moet betalen per leveringsadres om de put van de Groene stroom certificaten te vullen .

 

Centrale verwarming op pallets zijn ze ook jaren geleden aan het promoten geweest als milieu vriendelijk . Dan gehoord van een nieuwbouw die dit wou gebriuken maar moest zonnepanelen leggen (toen het nog niet verplicht was een deel van eigen energie te produceren ) omdat de palets vervuilend was.

 

Al door 2 personen (in de landbouw) gehoord dat prijs van de mais hier in de buurt ongelovelijk is gestegen omdat in de regio een biomassa centrale is die mais gebruikt als biobrandstof. En landbouwers die enkel mais en gras hadden mogen sedert dit jaar minder mais zetten want ze moeten 3 gewassen staan hebben. Die 2 personen gaven ook aan dat ze eigenlijk ook een deel van hun mais vroeger hadden moeten oogsten omdat ze vanaf dit jaar ook verplicht zijn een deel groenbemesting te zaaien voor 1oktober of een deel van het land braak te laten liggen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Uhhhh durf het bijna niet te zeggen, heb net een mooie Jotul in huis gehaald. Ben er erg blij mee. Ben benieuwd wat ik ga stoken per jaar. Geen enig idee wat ik binnen moet slepen aan m3. We hebben een kamer van nog geen 50 m2. Iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel zal afhangen van jouw situatie.

 

Ik geef je even een voorbeeld van mijn situatie, misschien kan je van daaruit jouw toekomstig verbruik inschatten.

 

Ik stook met een gewone vrij recente houtkachel.

De kachel gaat in de week alleen 's avonds aan (17 tot +/_ 22 uur). In het weekend meestal al van in de ochtend en dan voor de ganse dag.

 

Het stookhout is eucalyptus, eik en/of olijfhout.

 

Wij stoken ongeveer 5 maanden per jaar (waarvan 2 maanden meer voor de gezelligheid dan uit noodzaak ).

 

Hiervoor koop ik 4 M3 hout per jaar waarvan op het einde meestal wel overschot is. In realiteit dus een 3 m3 ongeveer.

 

Veel plezier met je aankoop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ergens wel gelijk, ik heb het niet goed verwoord.

 

Ik zorg dat ik aan het begin van elke herfst-winter 4 m3 droog hout voorradig heb. Een beetje extra kan geen kwaad.

Als ik zie na 2 of 3 jaar dat er een overstock ontstaat koop ik dat jaar gewoon minder, maar de voorraad van 4 m3 is er wel weer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hele topic gelezen, hartstikke leuk!

Omdat er toch vrij veel nadruk is komen te liggen op hout stoken (en wiskunde, maar dat terzijde), vroeg ik me af of jullie het boek "De man & het hout" kennen van Lars Mytting.

Echt interessant over alle aspecten van hout stoken (van bomen zagen tot schoorsteen vegen) en erg leuk geschreven ook nog.

 

ps ik meen ergens gezien te hebben dat een link naar bol.com een kleine bijdrage voor het forum op kon leveren, maar dat kan ik niet terugvinden. Edit: Mocht je het boek willen aanschaffen, gebruik dan het linkje onderaan deze pagina naar bol.com, dat levert een bijdrage voor het forum op! .

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...