Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Overleven op je eigen km2 + (eigen) hout stoken

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Nee day boek ken ik niet, misschien wel leuk om aan te schaffen, ondertussen hard op zoek naar hout. ..

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Ons nieuwe hakbosje. Het zijn nu nog lullige stokjes. Maar we laten ze een jaar of 2 groeien, en zagen/knippen ze dan op kniehoogte af. De uitlopers die zich daarna vormen, laten we 7 (voor snelle groeiers als wilg enz.) tot 10 á 15 jaar (voor de wat langzamere groeiers) groeien voordat we ze weer allemaal af zagen en voor de kachel kunnen gebruiken.

De meerdere soorten staan kriskras door elkaar, wel enigszins op rij (en dan verspringend, zodat je er niet dwars doorheen kunt kijken), zodat we zeker het 1e jaar nog even onkruid kunnen maaien.

Een aantal van de bomen laten we nog langer staan, want hakbosjes schijnen het ook goed te doen onder/naast grote bomen. Die je dan straks als soort van back-up hebt als blijkt dat de takken van je hakbosje nog niet dik genoeg zijn dat jaar. Die back-up werkt natuurlijk pas over vele vele jaren, als je al een paar keer hebt kunnen oogsten van die andere takken. Maar we hebben ondertussen al veel meer bomen, dus we komen vanzelf een keer op dat punt

IMG719893371480421392.JPGIMG720055721480421397.JPGIMG720156061480421405.JPG

Geplaatst:
Ons nieuwe hakbosje. Het zijn nu nog lullige stokjes. Maar we laten ze een jaar of 2 groeien, en zagen/knippen ze dan op kniehoogte af. De uitlopers die zich daarna vormen, laten we 7 (voor snelle groeiers als wilg enz.) tot 10 á 15 jaar (voor de wat langzamere groeiers) groeien voordat we ze weer allemaal af zagen en voor de kachel kunnen gebruiken.

Hoe ben je op deze methode gekomen ? Ik vraag me af

- ik zie kastanje staan ik vermoed nog weinig aan te stoken binnen 2 jaar toch afknippen .

- wilgen staan er ook tussen leid ik af uit wat je schrijft maar zijn dus ook takjes ?

Hoe ik het zou doen .

-Wilgen geen takjes maar van kaphout stukken zagen van goede meter diameter rond de 10 cm en deze in grond steken , denk dat je hierdoor een grote voorsprong neemt tegenover met twijgjes te beginnen . Heb dit ook gedaan met stukken van een 2,5 meter en zijn allen gegroeid zijn wel nu een kleine 2 meter dat knot boven de grond is .

- kastanje laten groeien tot het de moeite is om deze te kappen om te stoken . Dan deze maar kappen en terug later groeien .

Nu nog een kapbos aanleggen zou ik zelf niet meer doen . Tot een 10 jaar geleden wel want dan was hout stoken hoe gezegd ecologisch neutraal (hout had eerst lucht gezuiverd) . Nu wilt me precies de houtstokers bestempelen als de grote milieu vervuilers zijn . Of is het probleem dat ze er geen taksen op hebben op het hout dat verstookt worden van kaphout (hier zijn ze er over begonnen bij begrotingscontrole ) .

Wat ga je met het hout doen als het niet meer verstookt mag worden of dat ze er hoge belasting gaan op heven ? Ja vrees dat het de ondergang ga zijn voor het kaphout . Al zijn het waardevolle landschapselementen , maar moet onderhouden worden. En als het niet meer mag gekapt worden voor stookhout?

Geplaatst:

We hebben er heel wat over gelezen, over hoe ze dat vroeger aanpakten. Met 2 jaar is er inderdaad nog niets te stoken, maar dan korten we ze in op de hoogte waar we ze voortaan op gaan afzagen. Knotten, zeg maar. En die uitlopers die dan op knothoogte komen, die zagen we pas als ze goed dik zijn. Het zijn nu nog stokjes, zaailingen van 1 tot 2 jaar oud.

We hebben ook al heel wat wilgen gepoot, takken gezaagd en die in de grond gestoken ja. Al slaan die soms wat moeilijk aan in onze droge zandgrond. Eenmaal geworteld groeien ze wel snel. We zijn al 6 jaar bezig met het poten van bomen voor schaduw en windkering en oogst (eikels, kastanjes, wilde appels, voor onze varkens), elk jaar een stuk.

We gaan ons er echt niet druk om maken of het straks wel of niet OK wordt bevonden om hout te stoken. Kom, dan kan je toch nergens meer aan beginnen?

Geplaatst:
We gaan ons er echt niet druk om maken of het straks wel of niet OK wordt bevonden om hout te stoken. Kom, dan kan je toch nergens meer aan beginnen?

Klopt inderdaad dat als je overal waar er sprake van is zou moeten laten .

Maar vrees dat het niet enkel OK of niet OK gaat zijn .

Zo een tv programma op vrt geweest "het goede leven " . Eigenlijk als uitgangspunt zelfde als dit topic , zelf groenten kweken eigen dieren houden en slachten . En koken zonder alle moderne nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en gas . Dus koken op hout . Wat kom je op internet dan tegen ?

Ik heb het programma gezien en wat mij enigzins tegenviel, was dat er regelmatig vuurtjes aangestoken werden. Dat is misschien best gezellig, maar op de meeste plaatsen mag er geen open vuur gemaakt worden.  Erger nog is dat open vuur meer fijn stof in de lucht stuurt dan een stevige diesel. Hopelijk houdt de sypathieke Wim daar in de toekomst rekening mee.
Bron http://www.velt.be/nieuws. zoekfunctie "goede leven " en dan eerste resultaat" (rechtstreekse link lukt me niet )

Sommige steden hebben al een zone waar bepaalde vervuilende auto's niet binnen mogen . En hoe zit een mens in elkaar ? Ik mag naar bepaalde plaats niet met mijn auto omdat deze te vervuilend is maar mijne gebuur(en) stookt wel met hout dat veel vervuilender is wat persoon in geciteerde

tekst ook schrijf . Of personen nu in deze zone wonen of niet maakt weinig uit de gebuur bevuild hun lucht . En worden vragende partij op verbod van hout stoken te verbieden.

Ja zo zitten de mens nu in elkaar ? Hoeveel zijn er niet die klagen over de snelheidsbeperkingen overal en als ze geflitst worden omdat te snel rijden klagen en is het een schande . Maar voor hun deur moeten ze zo traag mogelijk rijden . En organiseert de overheid een flitscampagne en rondvraag waar men vind dat ze moeten staan om te flitsen , wat komt er uit dat het grootste deel vind voor hun deur.

Ik dacht dat BBQ met houtskool op bepaalde plaatsen in Nederland 2 zomers geleden al bepaalde tijd verboden geweest is voor het fijn stof dat ze produceren ?

• 2 weken later...
Geplaatst:

Fijnstoffilter plaatsen zou 95% vervuiling tegen gaan....ik overweeg een aanschaf maar moet me nog verdiepen. Heeft er al iemand zo'n ding?

Ik combineer vaak het stoken en inmaken....zo verbruik ik én minder gas én veroorzaak minder bevingen.....

• 3 jaar later...
Geplaatst:
Als ge u vijf leghennen aanschaft en die apart houdt van uw bresse, dan kunt ge die eieren opeten en de eitjes van uw bresse uitbroeden voor het vlees. Als ge zo zestig kuikens groot brengt hebt ge al voor 120 dagen vlees in huis, ze hebben wel redelijk wat gras nodig maar dat hebt ge in overvloed hé.

Wat kalkoenkuikens aankopen is ook zinvol, zo'n beest van 15 kilo, daar eet ge wel enkele dagen van hé.

Voor andere beesten, zoogdieren, moet ge bij een ander zijn en ook weten waar ge die kunt laten slachten, dat varieert van land tot land. Een schaap, geit of kalfje moet toch kunnen dacht ik, vroeger werden die met een spil in de grond aan een ketting langs de weg gezet om het gras daar op te eten, gratis uiteraard.

Voor groente, fruit en aardappelen hebt ge daar grond genoeg denk ik, alleen moet het bewerkt worden en onderhouden en dat is wel wat werk ja.

Om hier op terug te komen, hoe de situatie nu inmiddels is.

De fokkippen hebben ieder hun eigen hok en co, dus elk ras en de reserve- en slachtkips apart. De broedeieren van van de fokkips gaan de broedmacbine in en de eieren van de reserve- en slachtkips voor consumptie. Best aantal eieren, we maken ook anderen regelmatig blij met een doos verse eitjes.

Vriezer is vol met wintersportkips, alleen zo kan ik ook verder fokken en geen ongeschikte kip komt zo weg. Alleen geschikte fokkippen komen terecht voor de fok maar ook hobby.

Het is wel een hoop werk, maar de kippenmest en zo komt ook weer goed terecht in de tuin. De compostmachine JK5100 verzorgd ons met verse compost van alle keukenafval, wat de kliko net haalbaar gebruik geeft. Nog even en de kliko is niet meer zo volmet luiers, wat zoveel zal schelen!

Daarbij doen de kids ook aardig wat tuinieren en bemesten, hok verzetten en ze staan weer schoon. Zodra ze stuk kort en "kaal" hebben, net verplaatsen en zo (gaan) krijgen ze het heen en weer

De opzet van de tuin is nu anders, blokken van 5 x 5 m met 4 rijen van 5 meter. 10 m kan ook, maar voor kinderen is 5 meter wat makkelijker. Niet alleen de rijen zijn breder dan 70 cm, maar de rijen ook. Gaat dan wel wat verloren, maar maakt alles zo een stuk toegankelijker. En je kan de kinderen beter uitleggen dat ze op de paden moeten blijven en niet de rijen mogen platlopen. Kunnen van beide kanten, maar ook van boven overal bij. Daarbij komt dat de rijen met bloemenweide bezaaid worden, die weer gemaaid worden en groen voor de kips en mulch voor de tuin geven.

En na heel lang dromen staat een houtfornuis, manlief is er o zo blij mee en begreep al snel waarom het een droom en wens van mij was. Ontbijtje, brunch, lunch, diner, koekjes, cake, taart en met name de braadhanen en hennen smaken zo lekker!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.