Geplaatst: 17 augustus 201312 j als je kijkt in onze nieuwbouwwijk zie je elke straat wel 8 olijfboompjes staan, die dingen geven bijna nooit olijven en om ze zo te zien zijn er toch mooiere boompjes? Kan iemand mij uitleggen wat de hype van olijfbomen veroorzaakt? en war moet je uberhaubt met je olijven als die dat ooit geeft?
Geplaatst: 17 augustus 201312 j http://www.italiedavivere.com/eten-drinken/olijven-eetbaar-maken/ MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 17 augustus 201312 j Tja .... kwestie van smaak denk ik persoonlijk hou ik er niet zo van, omdat er genoeg inlandse bomen zijn die een stuk mooier zijn, en beter passen in het landschap. De kans dat die overleven is groter dan van zo'n olijf (zeker na de laatste winters hier ) Misschien is het ook wel dikdoenerij tov de buren .
Geplaatst: 17 augustus 201312 j Ik vind het een vorm van verdwazing....kijk als je hem neemt omdat je het prachtig vind, een vriendin heeft er ooit eentje mee gebracht uit Frankrijk, al vele jaren geleden, een zeer beschutte achtertuin en zij vind die boom geweldig.....maar omdat het in 1 of ander blad heeft gestaan of omdat de buren hem ook hebben....yuck...ik heb appelbomen enzo, die hebben de buren ook.....grin....is een beetje een hype hier al honderden jaren........ MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 18 augustus 201312 j Het is gewoon een trend.Net als de palmen die in vele tuinen moe(s)ten staan.Kijk naar de hortensia Annabel(ik noem m lellebel,omdat ze altijd over de grond sliert)Elke nederlandse tuin heeft inmiddels zo'n ding staan.Als je die tuinprogramma's ziet,worden ze ook geplant.En als daar de olijf wordt geplant voor de mediterane sfeer,dan doet half nederland dat.
Geplaatst: 18 augustus 201312 j Pwah...ik houd alleen maar van olijven die ik op kan smikkelen...ik ben 1 keer in Griekenland geweest en daarna had ik mijn buik vol van olijfbomen (en Griekenland trouwens)Als ik er eentje kado zou krijgen zaag ik alle bruikbare hout ertussen uit en de rest drogen en in de kachel ermee ) MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 18 augustus 201312 j Het is gewoon een trend.Net als de palmen die in vele tuinen moe(s)ten staan.Kijk naar de hortensia Annabel(ik noem m lellebel,omdat ze altijd over de grond sliert)Elke nederlandse tuin heeft inmiddels zo'n ding staan.Als je die tuinprogramma's ziet,worden ze ook geplant.En als daar de olijf wordt geplant voor de mediterane sfeer,dan doet half nederland dat.dat denk ik ook Indy, en als een BN' er het in zijn tuin heeft staan wil ook half Nederland zo'n ding in de tuin, want die en die Bekende zanger of weet ik wie heeft het ook .Of als het in een of ander trendy tijdschrift staat.
Geplaatst: 18 augustus 201312 j Kennen jullie deze dingen nog ? Toen ik, jaren terug al weer hoor, 1991-1993, op een tuincentrum werkte, waren deze dingen in de mode. Hele nieuwbouwwijken voorzien van deze bonte wilgjes op stam. Niet aaaan te slepen ! Ze werden ook steeds goedkoper. De kwekers hadden de grootste lol met die makkelijke dingen ! Dik geld verdiend. De grootste rotzooi ging de deur uit ( slecht geënte exemplaren , allemaal haastwerk. Zoiets verspreidt zich dan ook als een ziekte. Houdt een paar jaar aan, en dan komt er weer wat nieuws. Meestal in gang gezet door een programma op de tv of iets. Of gewoon écht omdat het een ontdekking is; een lange mooie bloeier of iets anders wat nieuw is. De Ballarina fruitboompjes was ook zoiets. De sierpeer : pyrus salisifolia pendula, was ook zo'n hype bij sjiekere tuindames. Grassen ! Grastuinen zijn nu echt helemaal in. Hot ! Lastiger te kweken soms, dus ook nog eens lekkere handel kwa prijs. Het moet vooral doodgaan 's winters ( de lavendula stoechas is nu helemaal het ding wat je hebben moet ). Wat maakt het ook uit. Volgend voorjaar koop je weer nieuwe ( en geef toe: het bloeit lang, is niet onaardig en een bosje bloemen is duurder ) Ik vind de olijfboom wel mooi. Het is echt een mooi blad. Oud zijn ze onevenaarbaar in schoonheid en karakter.Ik heb er geen.Maar als ik de staatsloterij win neem ik er óók 1 of 2 of 3. Hele oude. Die laat ik dan invliegen en zet ik in antieke grote potten op mijn 6e terras met zo'n lounche-set. Ik huur een hoveniersbedrijf ter verzorging van die 600 jaar oude olijven. Een ander hoveniersbedrijf moet dan mijn rozenverzameling onderhoudenen kruipen door de moestuin natuurlijk Ik zal dan wat foto's plaatsen. 18 augustus 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 18 augustus 201312 j hier is de thuishype al jaren......goudsbloemen want olijven mot ik nie!!!met kamerplanten idem ditto.......en ook met mode....... greetje in hotpants........chinees lantaarnplantje op de kamer,raffia of rijstpapierlamp.....het waait weer over ik heb een geweldige mini eikeboom in de tuin[effe weer on-topic] Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 19 augustus 201312 j Ach, zo is alles wel eens een hype geweest. Totdat de niet-inheemse soorten gaan overwoekeren en onbewerkbaar blijken, waardoor er paniek en spuit-manie ontstaat om alles weer morsdood te krijgen. Zie de Japanse duizendknoop en esdoorn, de guldenroede (!!!), de vogelkers, waternavel en watersla, naald- en pijlkruid. Kijk als weldenkend mens éénmaal het misselijkmakende programma van Rob Verlinden en je weet precies waar de gemiddelde Nederlander zijn ideeen vandaan haalt. We blijven misschien de Britten met hun perfecte gemaaide grasveldjes en mini-haagjes te spot zetten, maar ook Nederland als welvarend land kan er wat van. En inderdaad zoals Bit zegt, het liefst kopen we elk jaar voor een fortuin aan plantjes uit de groenmarkten i.p.v. dat we stekken van buren en familie, en beter nog leggen we elke 5 jaar een nieuwe oprit of rotsmuur aan met fancy keien die van de andere kant van de wereld moeten komen en later in de grond of op de stort eindigen, dan dat we een cent meer willen betalen voor een kilo aardappelen...
Geplaatst: 19 augustus 201312 j Wat een helderheid van geest op de vroege maandagmorgen Sovrese !!Ben het helemaal met je eens .
Geplaatst: 19 augustus 201312 j Hear hear.... na de Movement slow food zou ook eigenlijk een movement slow gardening moeten komen ) MVG Danuta (heeft het niet op hypes en nooit gehad.......) MVG Danuta
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.