Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Worteldoek. Welke breedte voor diverse teelten ?


Frans

Aanbevolen berichten

Ik ben geabonneerd op de digitale folder van van Cranenbroek en daarin staat momenteel een interessante aanbieding van worteldoek. Aardbeien wilde ik volgend jaar sowieso eens op worteldoek gaan telen maar omdat de prijzen uit de aanbieding van van Cranenbroek zo aantrekkelijk zijn wil ik gelijk ook maar eens andere teelten op worteldoek proberen.

 

Ik heb geen ervaring met telen op worteldoek. Zo lijkt me het formaat 5 x 8 meter bijvoorbeeld heel geschikt om er aardappels op te telen maar dan zit ik gelijk al met een vraag . Bij zo'n groot oppervlak is het onvermijdelijk dat je over het doek zal moeten lopen maar kan dat wel zonder dat dat voor de teelt nadelige gevolgen heeft ?

 

Het lijkt me dat alle aangeboden formaten gesneden worden van dezelfde 5 meter brede produktierollen en ik neem aan dat de snijranden van ieder doek na het afsnijden geseald worden om rafelen te voorkomen. Om alleen doek te kopen in het formaat 5 x 8 meter en dat later naar eigen wens te versnijden lijkt me niet zo verstandig omdat je dan juist met lastige gerafelde randen komt te zitten . Ik wil daarom doek kopen dat gelijk al de juiste breedte voor een bepaalde teelt heeft.

 

Daarom een vraag aan de ervaringsdeskundigen. Hoe doen jullie dat ? Zijn er voorkeuren voor een breedte bij bepaalde teelten ? Buiten deze vraag is alle relevante informatie zeer welkom.

gronddoekcranenbroek12861376834225.PNG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met het telen van gewassen op/onder worteldoek maar heb het wel onder de staptegels en onder de aardbeienstellingen liggen. Hoewel voorgesneden (of voorgesmolten) stukken zeker makkelijker is gaat het zelf met een soldeerbout snijden/smelten van het doek naar de juiste maat ook prima. Idem voor het smelten van gaten voor bijvoorbeeld uien, of aardappels (zie borsalino bijvoorbeeld. Door het smelten zelden last van raffelend doek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

let op!! worteldoek is in meerdere diktes te koop.

 

Borsalino gebruikte het heel veel voor meerdere teelten zoek hier maar eens op .

 

zijn meerdere topics aan geweid ver gaten maken in worteldoek

 

Randen tegen rafelen bewerken etc

 

Ik heb er nog niet zoveel ervaring mee, scheelt wel met schoffelen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Action is er een worteldoek te koop dat niet zo plastic aanvoelt, maar meer als stof. Dat heeft geen last van rafelige randen. Wel maar een maat (dacht 2x 5m), maar dat kun je laten overlappen.

 

Een bed van ca. 1,20 breed is ideaal. Daar kun je van alle kanten bij. Maar ik deel mijn tuin, behalve een aantal hoofdpaden, jaarlijks opnieuw in. Leg trottoirtegels op ca. 40 a 50 cm van elkaar als een soort stepping stones aan het begin van het seizoen. Je moet wel rekening houden met hoe breed planten uitgroeien. Beloop alleen de tegels en zorg dat ik zo overal bij kan zonder de grond te betreden. Bevalt me erg goed, omdat ik flexibel kan werken en makkelijk combinatie-indelingen van verschillende gewassen kan maken en eigenlijk nooit de tuin zelf hoef te betreden. Dat kun je uiteraard ook op een groter oppervlakte worteldoek toepassen.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

GEEN ACTION "WORTELDOEK" KOPEN !!!

 

Dit "vergaat" waar je bij staat!!.. Het lijkt wel alsof het niet voor buiten is bedoeld oid... Het lost gewoon op...

 

En als je pech hebt kleeft die zooi ook nog aan je oogst...

De zwarte vlekjes op de courgette zijn kleffe restjes...

 

IMG142320741377179525.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tip, Erny!

 

Hier ligt het Actiondoek onder de paadjes met boomschors/houtsnippers in de gewone tuin sinds een jaar of 2. Tot zover geen probleem gehad.....maar nu vraag ik me af: als het er nog ligt...?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Action worteldoek: Alleen een ramp als het (veel) zon moet verdragen. Dan moet je het écht niet gebruiken!

 

Dit voorjaar werd me dat erg goed duidelijk toen ik een pot aarde leegde. Ik bekleed namelijk de binnenkant van potten met een stuk worteldoek, zodat er alleen water het terras op stroomt en géén aarde. Ook kunnen er geen insecten via de onderkant je pot in kruipen (naaktslakken die in holle ruimtes bij de afvoer gaatjes gaan zitten, pissenbedden, etc). Ideale oplossing, want om nou onder ELK potje een schaaltje te zetten?

 

Maar ik haalde dus de aarde met het worteldoek er uit: Maar er was een stukje worteldoek dat deels boven de aarde uitstak:

Het stuk boven de aarde kon je makkelijk scheuren,

Het stuk onder de aarde kon je niet scheuren.

 

Het zal dus de UV straling ofzo zijn die invloed heeft op het worteldoek. Ik heb ook een halve m² tussen struiken met Action worteldoek, na 2 jaar is dat nog steeds perfect. (Let op: Ik loop daar niet op, zet er alleen potjes op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Frans ik kocht de worteldoek op rol bij de Makro.

1 en 2 meter breed en een lengte van 25 of 50 meter.

 

In het begin sneed/brande ik met een elektrisch soldeerboutje, doch heb nu zo een klein gas-aanstekerboutje en dat gaat veel soepeler zonder de draad.

 

Volgens teelt sneed ik met een mal tegelijk de breedte en de gaten, telkens de mal opschuivend.

 

De doeken stak ik vast met U pinnen.

 

Lekker propere groenten en bijna geen onkruid, behalve in het gat naast de groente.

De aardappelen onder worteldoek is zo populair dat iedereen die het ziet bij mij het ook gaat doen.

Gewoon de doek met de gaten neerlaggen en de poters 5 cm diep en dat is het, geen aanaarden of onkruid wieden.

Bij oogst of wel de plant uittrekken en zoals een gynacoloog effe voelen en helpen bij de geboorte van de piepers.

 

Bij mijn Bintjes op een doek van 2 meter 6 rijen doe ik nu de doek gedeeltelijk weg waar ik een telkens een mandje van oogst.

 

De andere nu bijna op aardappelen stonden op een smallere doek met 2 rijen.

 

Als je wilt stuur ik je het Excel bestandje met de afmetingen voor de teelten die ik gebruikte.

 

De mallen maakte ik van 3mm MDF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuin is een echte bouwwerf geweest en de vorige eigenaar had hem vol gestoken met stenen.... ook was de tuin 1 groot rabarber veld.

 

Toen ik aan de opruiming begon kwam er geen eind aan de stenen, zelfs op 20 cm diepte.

 

De grote stenen heb ik er allemaal uitgehaald, zelfs tot op 20 cm diepte zat het nog vol. Ook heb ik zeer zware grond die met de minste regen in een zwembad gaat veranderen.

Daarom ben ik bakken gaan gebruiken van 1 op 1 meter van minstens 20 cm diepte maar..... heb na de opruiming eerst onkruiddoek gelegt.

Zelf mag ik daar niet van klagen want er komt echt geen onkruid meer door in de bakken.

 

Tussen de bakken loop ik het kapot dus hier is wieden de boodschap.

Dit is nog maar het eerste jaar, dus kan niets zeggen over lange termijn.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de doek met de gaten neerlaggen en de poters 5 cm diep en dat is het,

De uitlopers van aardappels willen nog wel eens op een behoorlijke afstand van de poter boven de grond komen . Dat heeft denk ik vooral met de structuur van de grond te maken dus ik ben al van plan om de grond waar zo'n potertje gelegd word extra fijn te maken. Maar worden er ook dan nog niet veel uitlopers door het gronddoek tegen gehouden ? Hou jij daar rekening mee door bijv. de gaten extra groot te maken (al schiet je dan je doel gedeeltelijk voorbij) of valt zoiets in de praktijk wel mee ?

 

Ik hou me aanbevolen voor dat Exel bestandje. Ik geef je via pb mijn emailadres om het te kunnen versturen. Alvast bedankt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat valt mee, denk dat er amper een 5 scheuten in een ander gat uitkwamen op een totaal van een 429 popters.

 

De gaten zijn 81mm en plant de pooters met zone bollenplanter op 5cm.

De aarde die ge er terug over gooit ligt dan in feite zeer los.

 

Zal straks het Excel bestandje doorsturen.

 

Eerst nog effe een record wegen...................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...