Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groene aanslag op perenboom


Joop

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 stoofperenbomen op mijn volkstuin staan en die zijn behoorlijk aangetast met een groen plantje (lijkt wel op een soorte korstmos). Is dat schadelijk voor de vruchtgroei en wat is er aan te doen ?

Is het nodig om vruchtbomen in het voorjaar te spuiten en waarmee?

 

Gr. Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is lichtelijk schadelijk ja. Heb er laatst nog een hele discussie over gehad en we kwamen tot de conclusie dan korstmossen eigenlijk bijna altijd optreden als de fruitboom op een slechte standplaats staat: schaduwrijk en nat. Gewoon met de hand verwijderen als het kan, ken zelf geen bestrijdingsmiddel ertegen. Kan nog wel eventjes voor je navragen als je dat wilt?

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

we kwamen tot de conclusie dat korstmossen eigenlijk bijna altijd optreden als de fruitboom op een slechte standplaats staat: schaduwrijk en nat.

Helemaal mee eens met deze conclusie maar met met de schadelijkheid valt het waarschijnlijk wel mee.

Als het korstmos is tenminste maar om dat te bepalen hebben we een foto nodig, kun je er eentje trekken Joop? Niet elke groene aanslag is namelijk schadelijk.

 

Door de boom te snoeien (of de naastgelegen boom die de schaduw veroorzaakt) kun je de boom wat meer open houden (licht en lucht). Dat is waarschijnlijk de oorzaak van de groene aanslag (alg) of korstmossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Dit is zeer eenvoudig op te lossen, door een winterbespuiting toe te passen met het middel VBC Ultra.

 

Winterbespuiting met VBC Ultra geeft een preventieve bescherming tegen takschurft, het dood namelijk wieren, algen en korstmossen op de bespoten delen van de boom. Hoewel deze mosachtige aangroeisels niet schadelijk zijn voor de boom hebben ze wel de vervelende eigenschap dat zij zeer lang het vocht vast houden. De boom blijft hierdoor beduidend langer nat. Langdurig natte stammen en takken in combinatie met een bepaalde buitentemperatuur bevorderen takschurft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dit is nou eens een mooi en wetenswaardig antwoord.

 

Zelf heb ik een hekel aan die groene stammen, ze drogen idd nooit goed op, met als gevolg, veel meer kans op ziektes.

Met die 'verkeerde' standplaats heeft het niets te maken.

Daarom behandel ik hier ook elke winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaast me eerlijk gezegd wel. Ik weet dat VBC werkt bij schimmelspooren en insecteneieren, maar zelf heb ik toch meegemaakt dat bomen wel ingespoten werden met VBC maar toch last kregen van korstmossen. Dus ik denk dat het wel preventief werkt, maar ook als oplossing voor een bestaand probleem; niet echt.

 

Edit: oeps, ik zie dat er ook over preventief gesproken wordt. Dan klopt 't helemaal!

 

Ik heb even gegoogled en dit zegt "De Tuinen van Appeltern" over korstmossen bij Azalea's, dus dat kan natuurlijk wel iets anders zijn:

Korstmossen komen regelmatig voor op oudere struiken. Korstmos is een symbiose van een wier en een schimmel, die elkaar van voedsel voorzien. Het is absoluut onschadelijk voor de struiken en bomen. Bovendien zijn veel korstmossen beschermd. Dat ze in uw tuin voorkomen is een teken dat er in uw woongebied weinig luchtvervuiling is. Allemaal positieve dingen dus. Alleen wijst het voorkomen van de korstmossen er ook op dat de plekken waar ze groeien sterk beschaduwd en vochtig zijn. Door de struik te snoeien (ten behoeve van verjonging en om meer lucht in de struik te brengen) ontstaat er meer licht in de struik, droogt hij sneller op na bijvoorbeeld een regenbui, en nemen de groeikracht en weerstand toe. Rhododendrons en azaleas maken in het najaar op het eind van de scheuten al hun nieuwe bloemknoppen aan. Ze hebben meestal geen snoei nodig. Alleen dood, ziek, beschadigd en kruisend hout moet verwijderd worden. Als ze te groot worden kan er wel gesnoeid worden. Bij struiken die al meerdere jaren achtereen niet bloeien kan snoei bovendien helpen om op de langere termijn toch weer een bloei in de struik te krijgen. Het snoeien gebeurt direct na de bloei. De scheuten worden bij voorkeur net boven een bladkrans afgeknipt. Daar zal de struik het snelst opnieuw uitlopen. Hoe ver u uw struik terug kunt snoeien is dan dus afhankelijk van de stand van de bladkransen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

VBC Ultra is speciaal ontworpen om de diverse overwinteringsstadia van tal van insecten te bestrijden op fruit- en sierbomen.

Aldus de site van bayer.

het is dus een insekticide,insekticides zijn uitsluitend bestemt om "in sommige gevallen" een bepaalde species te doden.

Hoe kan iemand een insekticide aanbevelen voor een vegetable aantasting?

 

VBC Ultra is samengesteld uit verschillende zepen,

Wat betekent dat het volgens de wet geen "gif" is ,maar meer "verstikkend" werkt en dat betekend volgens mij dat als men korstmos ,algen of wat voor vegetabele aantasting dan ook wil bestrijden een enorme hoge concentratie moet gebruiken die zelfs dodelijk is voor nuttige insekten.

 

 

Niet toepassen op Chamaecyparis obtusa en haar cultivars, Juniperus virginiana "Canartii", J. v. "Glauca", J. v. "Schottii" en gele cultivars van andere coniferen. Niet spuiten op vaste planten en kruidachtige gewassen.

Hoe kan iemand dit middel aanbevelen voor fruitbomen in een moestuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan dit zeker aanbevelen op fruitbomen in de moestuin. Wat dit product doet is een waslaagje leggen om insecten zodat de eitjes ervan niet uitkomen. Dit middel werkt dan ook alleen preventief in de winter. Niet erg handig voor kruidachtigen dus, aangezien deze vaak in de winter afsterven.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het om insekten gaat.gewoon koolzaadolie.zelfde effect 10 X zo goedkoop

Hier gaat het om "een groene aanslag",ik kan mij niet voorstellen dat het hier zou gaan om insektenlarven.

Zonder een foto gezien te hebben ,durf ik te voorspellen dat het gaat om een vegetabele aantasting en vbc is daar niet voor bedoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VBC werkt wel een heel stuk beter dan puur koolzaadolie. Als het hier gaat om korstmossen dan kan het goed zijn dat VBC ook hier preventief tegen werkt; ik heb wel eens gehoord dat VBC ook preventief tegen enkele schimmelziekten werkt. Maar ik blijf erbij dat een betere oplossing het verjongen van de plant is, en zorgen voor veel licht en warmte in de boom.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk vindt dat u zich dient te onthouden van advies .

Vooral wanneer het gaat om het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

ik heb wel eens gehoord
Dat is een uiterst slecht argument om anderen te adviseren.Ik vind dat misleidend.

U schijnt niet te weten wat de effecten zijn van bestrijdingsmiddelen.

Insekticiden aanbevelen waar het niet gaat om insekten is misleidend.

Uw kennis van bestrijdingsmiddelen is onvoldoende om iemand te kunnen adviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk vindt dat u zich dient te onthouden van advies .

Vooral wanneer het gaat om het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

ik heb wel eens gehoord
Dat is een uiterst slecht argument om anderen te adviseren.Ik vind dat misleidend.

U schijnt niet te weten wat de effecten zijn van bestrijdingsmiddelen.

Insekticiden aanbevelen waar het niet gaat om insekten is misleidend.

Uw kennis van bestrijdingsmiddelen is onvoldoende om iemand te kunnen adviseren.

1. Ik heb nooit geadviseerd om hier VBC te gebruiken, dus ik zou eerst maar eens beginnen met dit topic te lezen Dit was een andere gebruiker.

2. Dit is geen insektiside, ik zou me maar eens iets meer verdiepen in bestrijdingsmiddelen.

3. Wij zijn hier in het bezit van de juiste papieren, niet alleen voor de verkoop van bestrijdingsmiddelen, maar ook voor proffesioneel gebruik. Dus kennis van zaken en adviseren gaat wel goedkomen.

 

Ik vind het tbh ook niet erg netjes om zomaar te verklaren dat ik geen kennis van zaken heb en misleidend bezig ben terwijl u duidelijk niks heeft gelezen. Het is fatsoenlijk te noemen om eerst een bericht te lezen voor erop te reageren.

 

Edit: ik heb nog even nagezocht, en VBC Ultra werkt preventief tegen korstmossen. Dus het advies om VBC te gebruiken door mijn collega's op dit forum was prima.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan dit zeker aanbevelen op fruitbomen in de moestuin.

 

1. Ik heb nooit geadviseerd om hier VBC te gebruiken, dus ik zou eerst maar eens beginnen met dit topic te lezen Dit was een andere gebruiker.

het gaat hier om ,vermoedelijk mos aanslag,vbc is volgens Bayer een insekticide.

tot slot is het voor een preventieve werking te laat,het gaat hier om een curatieve aanpak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan zeker VBC gebruiken op fruitbomen, maar niet tegen mos. Ik adviseer het preventief te gebruiken tegen insecten, de werking tegen diverse schimmels zie ik altijd als "mooi meegenomen". Door in de winter VBC te gebruiken stop je voor veel plagen de "eerste golf" waardoor ik zelf eigenlijk nooit meer hoef te bespuiten met "echte middelen".

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vruchtboomcleaner is inderdaad een vrij goede oplossing tegen het groen worden van de bomen. Ik persoonlijk gebruik dat 1x op de 2 a 3 jaar tegen het groen. Bomen zijn er mooi gekuist mee.

@Harrie , sorry , maar misschien moet je het product zelf eens uitproberen ipv zomaar af te breken. het is helemaal geen vergif ,

probeer het eerst en geef dan kritiek .

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vruchtboomcleaner? Vruchtboomcarbolineum bedoel je?

 

Neen , VBC staat voor vruchtboomcleaner dezer dagen. handige verkoopstruuk idd om dezelfde afkorting te gebruiken.

 

carbolineum was veel doeltreffender , maar slecht voor milieu (zeggen ze) en al enkele jaren verboden (toch in belgie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vruchtboomcleaner is inderdaad een vrij goede oplossing ,zowel tegen schadelijke insecten (eitjes en larven in barstjes en spleetjes verstopt verstikken gewoon).

Maar ook tegen het groen worden van de bomen. Ik persoonlijk gebruik dat 1x op de 2 a 3 jaar tegen het groen. Bomen zijn er mooi gekuist mee.

@Harrie , sorry , maar misschien moet je het product zelf eens uitproberen ipv zomaar af te breken. het is helemaal geen vergif ,

probeer het eerst en geef dan kritiek .

Ik heb geschreven dat het volgens de wet GEEN GIF is.

Ik heb ook geschreven dat het gaat om een insekticide(een middel tegen insekten)

Ik heb ook geschreven dat het waarschijnlijk beter is om iets anders te gebruiken omdat iedereen(jij ook) hier praat over het tegen gaan(preventieve werking van het aanbevolen middel) van een groene aanslag,waar het te laat voor is omdat de groene aanslag er al is.

Whatever,als het zou gaan om mos ,moet het weg omdat mos de schors en de bast aan kan tasten,vallen deze twee weg droogt het kurkcambium uit en kan niet meer z'n werk doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...