Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rare vertakkingen Framboos

Chrones

Recommended Posts

Ha allemaal,

Ik vind dat de laatste tijd mijn framboos wat raar oogt.

1) ontzettend DIKKE takken

2) zijtakken die gewone lange takken worden

nagedacht over oplossingen:

- aanvullen met potgrond zodat deze zijtakken ondergronds komen (mag dat?)

- afknippen, alle takken en volgend jaar opnieuw laten vormen van de framboos

Hieronder wat foto's:

Overzicht:

IMG_2552.jpg

Onderkant rechts:

IMG_2548.jpg

Onderkant links:

IMG_2549.jpg

Inzoem:

IMG_2551.jpg

Ik hoop op tips en advies zodat ik hem volgend jaar gezond kan laten terug groeien.

Tijdelijke oplossingen:

- heb even tiewraps takken uit elkaar gezet...

- stokjes om de takken even los van elkaar te laten zitten

hij heeft altijd als losse bos gezeten, dus nooit netjes zoals het hoort (elke 15cm een tak als een brede struik).

quote : Ik hoop op tips en advies zodat ik hem volgend jaar gezond kan laten terug groeien.

Wat ik zie is een erg gezonde, goed groeiende, niks aan de hand - framboos.

Mooi diepgroen blad. Goed stevige takken. Voldoende en goede afstand tussen de bladeren op de takken ( de takken zijn niet overmatig hard gegroeid ) etc. Alles prima !

Je hebt de takken iets begeleidt door ze iets als waaier uit elkaar te zetten. Dat is oké, maar zou ( zou ! , hoeft niet ) wat meer kunnen. De waaier mag breder. Maar dat kan ook volgend seizoen komen, als de struik veel meer scheuten gaat maken. Dan is deze pot wel te klein daarvoor natuurlijk, maar dat zie je dan wel weer.

Met die zijtakken is niets aan de hand. Allemaal laten zitten nu. Niks snoeien. Niks doen. Volgend jaar wil je toch oogst ?

Hoezo dieper poten , aanvullen met potgrond ? Waarom ? Nee. Niet doen. Zo is het goed. Niet verder pamperen, nu niet meer mesten. Laten gaan . In de winter iets beschut wegzetten en volgend voorjaar de volle zon in en lekker op de wind. Klaar.

Ty Guys!

Het is de fallgold herfst, de waaier is nog van toen die in de tuin stond, toen was die nog veel kleiner, Hij staat in deze pot, dat is tijdelijk wellicht volgend jaar nog een jaartje maar wacht tot er aan die kant tegels uit gaan en een border komt met grond.

Ik laat hem zoals hij nu is, enige nadeel is dat hij aangevreten is aan de onderkant, maar gelukkig voldoende rupsen kunnen afhouden van de bovenkant.

Hij geeft alweer nieuwe frambozen aan de toptakken, dus twee keer oogst?

Ik laat hem dus zo zijn ding doen, bind straks als de bladeren zijn afgevallen de takken opnieuw vast en maak dan even een soort waaier zoals jullie dat doen, wellicht als het lukt dit jaar al in volle grond daar, wie weet.

Nogmaals dank, ik ben echt nieuw in de fruitwereld en moet nog een hoop leren.

Ow kijk. Het is een herfstframboos ? Had ik zelf kunnen zien, want bovenin de foto zie ik nu inderdaad iets van een bloemtros verschijnen.

Dat verandert het verhaal iets. Je kunt 2 dingen doen. Je kunt de tak die straks draagt na de oogst geheel bij de grond wegsnoeien Volgend voorjaar maakt de struik nieuwe scheuten die dan in de herfst weer zullen geven.

Je kunt ook de tak laten zitten. Dan geeft de struik in de voorzomer ook op die tak die je laat zitten zijscheuten, en die geeft wat oogst in de vroegzomer, en later in de herfst nog een keer op nieuwe scheuten.

Dan snoep je dus 2x van dezelfde struik in 1 jaar.

Let wel. Doe je dát. Dan geeft de plant weliswaar 2x in 1 seizoen vruchten , maar dan niet zo veel.

Je kan óók nog ( het wordt ingewikkeld ) er voor kiezen dat de plant deels het ene doet ( een enkele tak laten staan deze winter en voorjaar ) én een deel wegsnoeien.

Geheel wat je wenst.

In wezen zijn herfst frambozen doordragers. of "herhaald - dragers ".

ps. die vraat van of rupsen en of slakken , mineerders en wat al niet, daar moet je niet te veel op letten. Zo lang dat niet uit de hand loopt ( dat doet het niet, is op de foto te zien ) moet je je niet te veel zorgen maken. Maar dat was een topic eerder over deze struik ook al het advies.

Hoi Hoi,

Top, dankjewel voor je antwoord!

Ik kreeg al het advies van mijn oma (tja moestuingek) om de oude takken weg te knippen, in ieder geval die droog zijn (de bruine) want die zijn van vorig jaar. Ze had het over een zomersnoei die je eind augustus doet, nu dus en heb toch nog heel even vakantie dus de hele tuin ligt al lekker bij te komen, alles snoeien volgens mijn snoeikalender in de keuken (geloof het maar anders vergeet ik van alles) overal hangen nu bosjes met lavendel te drogen..

Voor de rest heb ik twee hele dunne takken weggeknipt die ook niet zo mooi gegroeid waren (rare kronkels), moet zeggen wat oogt hij weer gezond nu en de zon kan weer super goed bij de andere takken

Ik heb ze op 10cm gehouden, puur zodat hij in de winter goed kan overleven, ik denk toch dat ik hem in de koude schuur zet van de winter, dan kan hij iig nooit bevriezen..

IMG255341471377166536.jpg

Ik hoop jullie ooit te kunnen adviseren over planten, maar eer dat dat is, ben ik flink wat jaren verder

Ik ben docent informatica dus op zich vind ik het al knap dat de tuin het gewoon goed doet

Ik ga jouw tweede (de wat lastigere) manier toepassen, kijken of dit bevalt.

(laatste vraag: van de winter als die zijn blad kwijt is, kan je hem verplaatsen toch in volle grond? ik steek hem dan na de herfst uit en verplaats hem dan pas in de winter naar zijn nieuwe vaste plek?)