pet Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Ik wil morgen alle courgettes en tomaten met knoflook en ui in pastasaus omzetten. Mijn vriezer is aardig vol, dus liefst in potten bewaren.Ik heb geen weckketel maar wel een grote pan. Hoe lang en hoe warm zou ik die potten moeten wecken?En moet ik er zout bij doen om de houdbaarheid te vergroten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 mijn pastasaus van courgettes en tomaten (Meer tomaten dan courgettes) weck ik niet. Ik maak de saus en giet hem heet in potten (grote HAK-potten met deksel) pot even op zijn kop en klaarrrrr..je ziet aan de ingedeukte deksel of het goed gegaan is. Als ik geen HAK-potten meer heb dan gaat de boel wel in weckpotten en dan werkt dit systeem niet, (op zijn kop zetten lukt niet) ik vul de weckpotten en kook die ongeveer een uurtje op een vuurtje in een grote pan/ketel met water. Afkoelen, klemmen eraf en klaarrr... Extra zout toevoegen heb ik nog nooit gedaan, alles gaat goed zoals boven beschreven. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted August 23, 2013 Author Share Posted August 23, 2013 Waarom speciaal HAK potten?Ik heb gewone potten met schroefdeksels. Hebben die HAK potten betere schroefdeksels?(Ik koop nooit groente in potjes ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted September 3, 2013 Author Share Posted September 3, 2013 Ik heb nu 4 potten met pastasaus geweckt in gewone glazen augurkenpotten. Ik heb de potten heet afgevuld en daarna 30 minuten in kokend water gezet. Nu lees ik echter nog eens goed en zie een uur staan. Moet ik het nu over doen? En is het meteen duidelijk mocht de boel toch bedorven zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mibo Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Als er geen vlees in zit is 30 minuten volgens mij voldoende:http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Tomaten_wecken/Tomatensaus/tomatensaus.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted September 3, 2013 Author Share Posted September 3, 2013 Er zit geen vlees in.Ik had dat recept ook gezien, maar daar was alles op 200 graden in de oven geweest. Ik heb de saus gewoon in een pan laten pruttelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 mijn pastasaus van courgettes en tomaten (Meer tomaten dan courgettes) weck ik niet. Ik maak de saus en giet hem heet in potten (grote HAK-potten met deksel) pot even op zijn kop en klaarrrrr..je ziet aan de ingedeukte deksel of het goed gegaan is. werkt dat wel met het nieuwe 1-2-open systeem van hak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mibo Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Volgens mij is 30 minuten voldoende, je zou voor de zekerheid de saus nog 15 minuten kunnen laten koken voor je hem eet, maar volgens mij loop je geen risico op boltulisme omdat de tomaten, zeker als ze ingekookt zijn, zuur genoeg zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Ik heb dit de afgelopen jaar ook zo gedaan. Wel zonder vlees, met vlees één keer geprobeerd en toen was de boel bedorven.Gemakkelijke manier om de saus te bewaren en het biljft zeker wel een jaar goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mibo Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Hoe lang had je hem met vlees geweckt? Ik heb pas tomatensoep met vlees en kippensoep geweckt, ben benieuwd of dat goed gaat, het zou wel erg veel ruimte in mijn vriezer schelen! Ik heb 80 minuten op 100 graden aangehouden. Ik heb het vlees wel een kwartier in de snelkookpan gedaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts