Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Goede manier om pastasaus te bewaren?

pet

Recommended Posts

Ik wil morgen alle courgettes en tomaten met knoflook en ui in pastasaus omzetten.

Mijn vriezer is aardig vol, dus liefst in potten bewaren.

Ik heb geen weckketel maar wel een grote pan.

Hoe lang en hoe warm zou ik die potten moeten wecken?

En moet ik er zout bij doen om de houdbaarheid te vergroten?

mijn pastasaus van courgettes en tomaten (Meer tomaten dan courgettes) weck ik niet. Ik maak de saus en giet hem heet in potten (grote HAK-potten met deksel) pot even op zijn kop en klaarrrrr..je ziet aan de ingedeukte deksel of het goed gegaan is.

Als ik geen HAK-potten meer heb dan gaat de boel wel in weckpotten en dan werkt dit systeem niet, (op zijn kop zetten lukt niet) ik vul de weckpotten en kook die ongeveer een uurtje op een vuurtje in een grote pan/ketel met water. Afkoelen, klemmen eraf en klaarrr... Extra zout toevoegen heb ik nog nooit gedaan, alles gaat goed zoals boven beschreven.

• 2 weeks later...

Ik heb nu 4 potten met pastasaus geweckt in gewone glazen augurkenpotten. Ik heb de potten heet afgevuld en daarna 30 minuten in kokend water gezet. Nu lees ik echter nog eens goed en zie een uur staan. Moet ik het nu over doen?

En is het meteen duidelijk mocht de boel toch bedorven zijn?

mijn pastasaus van courgettes en tomaten (Meer tomaten dan courgettes) weck ik niet. Ik maak de saus en giet hem heet in potten (grote HAK-potten met deksel) pot even op zijn kop en klaarrrrr..je ziet aan de ingedeukte deksel of het goed gegaan is.

werkt dat wel met het nieuwe 1-2-open systeem van hak?

Volgens mij is 30 minuten voldoende, je zou voor de zekerheid de saus nog 15 minuten kunnen laten koken voor je hem eet, maar volgens mij loop je geen risico op boltulisme omdat de tomaten, zeker als ze ingekookt zijn, zuur genoeg zijn.

Hoe lang had je hem met vlees geweckt? Ik heb pas tomatensoep met vlees en kippensoep geweckt, ben benieuwd of dat goed gaat, het zou wel erg veel ruimte in mijn vriezer schelen! Ik heb 80 minuten op 100 graden aangehouden. Ik heb het vlees wel een kwartier in de snelkookpan gedaan.