mijke Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Deze heb ik eergister gemaakt en omdat ie zo VERSCHRIKKELIJK lekker is ga ik hem ook met jullie delen! Is trouwens de eerste keer in mn hele leven dat ik jam gemaakt heb, dus ben erg blij met het resultaat men neme een kleine 800 gram mirabellen en 2 zoetzure appels. De mirabellen halveer en ontpit je (het vel laat je gewoon zitten). De appels schillen en in kleine blokjes snijden. Ik had na deze bewerking nog ongeveer 850 gram fruit over in totaal. Dit heb ik met de geraspte schil van 1 citroen, het sap van een halve citroen, 425 gram geleisuiker, 3 zakjes vanillesuiker en een drupje water in een grote pan gedaan en zachtjes aan de kook gebracht. Lekker laten pruttelen, en vlak voordat je denkt dat het klaar is nog even drie theelepels vanilleextract toevoegen. Als de jam dik genoeg is is 'ie klaar (sorry ik heb niet getimed hoe lang dat duurde, maar dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe hoog het vuur staat enzo ). Echt, hij is ZOOOO lekker. Ik ga er nu koekjes mee bakken! Gewoon zandkoekjes, balletje van rollen, indrukken met je duim en in het kuiltje een lepeltje jam leggen. Misschien wordt het wel heel vies, maar dat kan bijna niet, toch? Nouja iig, ik zou zeggen probeer het eens, als er bij jou in de buurt ook mirabellen in het wild te plukken zijn zoals hier! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Klinkt goed!Toevallig die boom in het Noorderplantsoen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 24, 2013 Author Share Posted August 24, 2013 Haha nee, aan het begin van de paddepoelsterweg, naast de parkeergarage van het crematorium, staan een stuk of 3 rode mirabellenbomen TOT DE NOK TOE VOL met mirabellen! Althans, een paar dagen geleden. En links voor de poort van het crematorium staat er een met gele, maar die was al leeg op plukhoogte (ze staan ook op de wildplukwijzer) Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 24, 2013 Author Share Posted August 24, 2013 Oeh, de koekjes zijn ook HEEEEL lekker!!! Morgen eens kijken of ik het ook in kwarktaart om kan zetten! En gewoon als toetje door de yoghurt vast ook niet te versmaden. Hmmm... en misschien mengen met vermalen ijsklontjes; slushpuppie! Ik kan me ook voorstellen overigens dat dit ook lekker samengaat met varkensvlees ofzo. Geroosterd, nom. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts