Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe herken ik een meerjarige zonnebloem?


MarloesS

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Pas sinds deze zomer ben ik een beetje begonnen met tuinieren en ik begin de smaak te pakken te krijgen! Ik had een zakje evening sun zonnebloemzaad van de Hema gekregen als kadootje en vrijwel alle zaadjes zijn ontwikkeld als prachtige zonnebloemen. Ik merk dat het een mix is van ongeveer 5 verschillende soorten bloemen (donkerrood, geel met rood(beetje grauw), 'gewone' zonnebloem, klein geel en geel met rood(meer stralend)). Zeker die laatste soort, geel met rood aan de binnenkant van de blaadjes doet het supergoed! De grootste is ruim 2.50m hoog en met de bladeren erbij heeft ie denk ik wel een diameter van 1m. Deze bloem heeft al meer dan 10 extra bloemen gekregen en ik denk zelf dat het wel eens een meerjarige soort kan zijn. Hoe herken ik of een zonnebloem meerjarig is? Ik ken de soorten niet en als ik google komen er alleen maar latijnse namen maar zonder specifieke kenmerken waardoor ik ze zou kunnen determineren. Is er iemand hier die mij misschien kan helpen?

 

Liefs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik internet moet geloven zijn er dus eenjarige en meerjarige zonnebloemen. En ja, ik ben al druk aan het knippen geweest omdat ik helaas ook al een paar leeggekaapte zonnebloemen tegengekomen ben. Ik zou alleen zo graag willen weten welke soort ik had aangezien ik zoveel pitten heb dat ik ze weg wil geven aan vrienden die ze ook willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten zijn zonnebloemen altijd eenjarig. ...
De Gewone Zonnebloem (Helianthus annuus) is eenjarig.
Zover ik internet moet geloven zijn er dus eenjarige en meerjarige zonnebloemen. ....
Er zijn ook andere, verwante soorten, die meerjarig zijn, die in het Nederlands ook aangeduid worden als Zonnebloem (ook geslacht Helianthus http://nl.wikipedia.org/wiki/Helianthus#Taxonomie).

Terzijde: ook Aardpeer (Helianthus tuberosus) hoort bij dit geslacht.

 

Verder worden ook soorten uit het geslacht Doronicum wel aangeduid als Zonnebloem (in NL vroeger Doronicum).

O.a. Hartbladzonnebloem (Doronicum pardalianche) en Weegbreezonnebloem (Doronicum plantagineum). Dit zijn deels ook meerjarigen.

 

Hoe je verschillen tussen de verschillende soorten kunt herkennen kon ik zo snel niet vinden. Maar je zou kunnen proberen of er knolletjes of dikke wortelstokken aanzitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zaad van de Hema is van eenjarige zonnebloemen ja. Helemaal viva en libelle - hip om allerlei mixs van selecties van de gewone zonnebloem aan te bieden. Deze van de Hema is een wat kleinbloemigere en meerbloemige. Allerlei tinten en lekker lang bloeiend. Gaat met de vorst dood, en is dan weg. Zaaien van de pitten kan natuurlijk volgend jaar, en dan heb je weer een verrassings-mix.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Ik heb nu de pitjes per bloemsoort gesorteerd en je ziet wel een duidelijk verschil tussen de ene zonnebloempit en de andere (terwijl me dit bij het zaaien niet opgevallen is). Daarom dacht ik dat het vast ook wel verschillende soorten zouden zijn, maar ik wacht mooi af Kan er nu tenminste nog flink van genieten want ook al is de hoofdbloem uitgebloeid, ik heb nog ontzettend veel knoppen die hopelijk nog zullen bloeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...