Gast Geplaatst: 3 september 2013 Share Geplaatst: 3 september 2013 Hoi ik ben vanochtend naar de hornbach geweest nu heb ik deze pruimenboompje gekocht. Nu is me vraag of iemand deze ook toevalig heeft en hoe deze bevalt en hoe die het beste verzorgt kan worden kwa snoeien en bemesten.Wel heb ik er bemeste tuinaarde erbij gedaan tijdens het planten van de pruim. Groetjes jessica Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma2 Geplaatst: 3 september 2013 Share Geplaatst: 3 september 2013 hay. een jaar geleden deze ook aangeschaftdit jaar heeft de boom alleen veel nieuw hout aangemaakt.bij mij staat hij als leiboom tegen een muurweet dus niet hoe en wat voor vrucht er in 2014 aan gaat komen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 3 september 2013 Share Geplaatst: 3 september 2013 Wel heb ik er bemeste tuinaarde erbij gedaan tijdens het planten van de pruim. Groetjes jessica 1--> Voeg NOOIT bemeste tuinaarde toe bij het planten ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 3 september 2013 Share Geplaatst: 3 september 2013 Wil je ook even uitleggen waarom niet Pers? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
divicento Geplaatst: 3 september 2013 Share Geplaatst: 3 september 2013 waarom niet ik heb mij verhoogde bak gevuld met bemeste tuinaarde wel goed gemixt met de bestaande aarde ruim 40 zaken niks mis met de oogst dit jaar maar als het te veel is kan de wortels verbranden Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast Geplaatst: 3 september 2013 Share Geplaatst: 3 september 2013 Ik heb de gekochte bemeste tuinaarde gemengd met de bestaande tuinaarde. Dus niet puur. Ik heb de pruimenboompje toch maar aan de voorkant gezet want in de achtertuin werdt het toch wat te vol.Groetjes jessica Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
blije bakkus Geplaatst: 3 september 2013 Share Geplaatst: 3 september 2013 Opal is een weinig veeleisende en sterke variëteit. Je moet wel heel veel moeite doen om deze aanplant niet te laten slagen. Een goede keuze dus! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast Geplaatst: 3 september 2013 Share Geplaatst: 3 september 2013 Oke gelukkig. Nu hopen dat de pruim aanslaat. Daarom heb ik de plant ook nu geplant zodat i nog even de tijd heeft om voldoende wortels aan te maken. Voordat het gaat vriezen groetjes jessica Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Chrones Geplaatst: 4 september 2013 Share Geplaatst: 4 september 2013 Hoi Jessica, Hoeveel heb je betaald voor je boompje als ik vragen mag.. ? Ziet er goed uit! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gemma Geplaatst: 4 september 2013 Share Geplaatst: 4 september 2013 Wel heb ik er bemeste tuinaarde erbij gedaan tijdens het planten van de pruim. Groetjes jessica 1--> Voeg NOOIT bemeste tuinaarde toe bij het planten ! Misschien handig om even toe te lichten? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast Geplaatst: 4 september 2013 Share Geplaatst: 4 september 2013 15 euro heb ik ervoor betaald. Vind ik een mooie prijs voor een mooie pruim van een mooi formaat. Zal straks nog wat foto's posten van de pruim. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Chrones Geplaatst: 4 september 2013 Share Geplaatst: 4 september 2013 Zekers, leuk boompje! Ben benieuwd naar de foto's Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mellema Geplaatst: 18 september 2013 Share Geplaatst: 18 september 2013 (aangepast) Hierbij een aanvulling waarom bemeste tuinaarde niet altijd verstandig is om bij de aanplant te gebruiken. Bemeste tuinaarde is een organisch verbetergrond. Door allerlei processen kan de EC (lees zoutgehalte) niet altijd exact worden bepaald. Dit varieert meestal tussen de 1 en de 2 mS/cm. Voor bijvoorbeeld een pruimenboompje met een wortelgestel zal het niet zo heel groot probleem zijn omdat het ook deels gemengd wordt met bestaande grond. Echter bepaalde fabrikanten controleren deze zoutgehalte niet en kan het zoutgehalte oplopen naar ongeveer 3 a 4 mS/cm. Dit geeft gegarandeerd verbranding aan het wortelgestel. Beter is om 1 zak bemeste tuinaarde met bijvoorbeeld 1 zak potgrond te mengen. Dan bouw je iets meer zekerheid in op het gebied van je zoutgehalte. Potgrond wordt namelijk gemaakt van (voornamelijk) veen + kalk en meststoffen. De meststoffen worden door de fabrikant met een grote precisie toegevoegd. Dit garandeert een exacte EC (zoutgehalte). Meestal wordt een potgrond afgeleverd tussen de o,8 en de 1,2 mS/cm wat voeding geeft voor ca 4 - 6 weken. Een aanvulling later kan dan door middel van meststoffen en/of koemestkorrels worden gegeven nadat de wortels voldoende "body" hebben gevormd. Meer informatie over zoutgehaltes en aanverwante info is te vinden op http://www.potgrondshop.nl/FAQ#wat betekent EC? 25 januari 2015 aangepast door Gast Quote http://www.Potgrondinfo.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 18 september 2013 Share Geplaatst: 18 september 2013 Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, ik begrijp het nu... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sluipwesp Geplaatst: 21 september 2013 Share Geplaatst: 21 september 2013 jessicapilon, wij hebben ook een opal pruim maar dan vorig jaar geplant.Dit jaar zaten er al meerdere pruimen aan het boompje en ze smaakten lekker zoet en sappig.Een goede keuze dit pruimenras! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Chrones Geplaatst: 21 september 2013 Share Geplaatst: 21 september 2013 Ben benieuwd hoe groot deze patio boompjes worden, vergeleken met een struik zal het toch flink kleiner moeten zijn. Iemand nog mooie foto van zijn patio die al tijdje ouder is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 22 september 2013 Share Geplaatst: 22 september 2013 Opal is geen patio boom !! En er bestaan ook geen onderstammen om er een patioboom van te maken. Ja , je kan hem uiteraard wel in een pot planten en als je heel erg veel snoeit kan je hem wel een tijdje klein(er) houden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 22 september 2013 Share Geplaatst: 22 september 2013 Ik ben het helemaal eens met powerlite. Zelfs indien deze geënt is op een zwakke onderstam zoals Pixy of Plumina, haalt die boom nog altijd vlot 3-4 m hoogte Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Chrones Geplaatst: 22 september 2013 Share Geplaatst: 22 september 2013 jammer nog steeds dat dat wel wordt wijsgemaakt aan mensen..ik wilde mijn zusje er 1 kado doen nl Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 22 september 2013 Share Geplaatst: 22 september 2013 Gewoon nooit fruitbomen in een tuincentrum, tenzij je kunnen aangeven op welke onderstam de boom geënt is. Ze bedriegen je terwijl je erbij staat. Koop zo'n planten bij een boomkweker.Ik herinner me iemand die vorig jaar een leiappel had gekocht die wel erg snel groeide, bij navraag bleek die geënt op een M25. Dat is gewoon puur bedrog. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sluipwesp Geplaatst: 22 september 2013 Share Geplaatst: 22 september 2013 mijn Opal is geen patio boom en groeit dus als een wilde en gelukkig is dat geen probleem. Hier in de wijde omtrek heb je alleen tuincentra's en geen boomkwekers. Tot nu toe tevreden met de fruitboompjes uit de tuincentra's. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.