Jump to content

Pas gekocht pruimenboompje verzorgen?

Recommended Posts

Posted

Hoi ik ben vanochtend naar de hornbach geweest nu heb ik deze pruimenboompje gekocht.

969439_0_82_dsc02134.jpg

Nu is me vraag of iemand deze ook toevalig heeft en hoe deze bevalt en hoe die het beste verzorgt kan worden kwa snoeien en bemesten.

Wel heb ik er bemeste tuinaarde erbij gedaan tijdens het planten van de pruim. Groetjes jessica

Posted

hay. een jaar geleden deze ook aangeschaft

dit jaar heeft de boom alleen veel nieuw hout aangemaakt.

bij mij staat hij als leiboom tegen een muur

weet dus niet hoe en wat voor vrucht er in 2014 aan gaat komen.

Posted

waarom niet ik heb mij verhoogde bak gevuld met bemeste tuinaarde wel goed gemixt met de bestaande aarde ruim 40 zaken

niks mis met de oogst dit jaar

maar als het te veel is kan de wortels verbranden

Posted

Ik heb de gekochte bemeste tuinaarde gemengd met de bestaande tuinaarde. Dus niet puur. Ik heb de pruimenboompje toch maar aan de voorkant gezet want in de achtertuin werdt het toch wat te vol.

Groetjes jessica

Posted

Oke gelukkig. Nu hopen dat de pruim aanslaat. Daarom heb ik de plant ook nu geplant zodat i nog even de tijd heeft om voldoende wortels aan te maken. Voordat het gaat vriezen groetjes jessica

Posted

Wel heb ik er bemeste tuinaarde erbij gedaan tijdens het planten van de pruim. Groetjes jessica

1--> Voeg NOOIT bemeste tuinaarde toe bij het planten !

Misschien handig om even toe te lichten?

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Posted

15 euro heb ik ervoor betaald. Vind ik een mooie prijs voor een mooie pruim van een mooi formaat.

Zal straks nog wat foto's posten van de pruim.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Hierbij een aanvulling waarom bemeste tuinaarde niet altijd verstandig is om bij de aanplant te gebruiken. Bemeste tuinaarde is een organisch verbetergrond. Door allerlei processen kan de EC (lees zoutgehalte) niet altijd exact worden bepaald. Dit varieert meestal tussen de 1 en de 2 mS/cm. Voor bijvoorbeeld een pruimenboompje met een wortelgestel zal het niet zo heel groot probleem zijn omdat het ook deels gemengd wordt met bestaande grond. Echter bepaalde fabrikanten controleren deze zoutgehalte niet en kan het zoutgehalte oplopen naar ongeveer 3 a 4 mS/cm. Dit geeft gegarandeerd verbranding aan het wortelgestel.

Beter is om 1 zak bemeste tuinaarde met bijvoorbeeld 1 zak potgrond te mengen. Dan bouw je iets meer zekerheid in op het gebied van je zoutgehalte. Potgrond wordt namelijk gemaakt van (voornamelijk) veen + kalk en meststoffen. De meststoffen worden door de fabrikant met een grote precisie toegevoegd. Dit garandeert een exacte EC (zoutgehalte). Meestal wordt een potgrond afgeleverd tussen de o,8 en de 1,2 mS/cm wat voeding geeft voor ca 4 - 6 weken.

Een aanvulling later kan dan door middel van meststoffen en/of koemestkorrels worden gegeven nadat de wortels voldoende "body" hebben gevormd. Meer informatie over zoutgehaltes en aanverwante info is te vinden op http://www.potgrondshop.nl/FAQ#wat betekent EC?

Edited by Guest
Posted

jessicapilon, wij hebben ook een opal pruim maar dan vorig jaar geplant.

Dit jaar zaten er al meerdere pruimen aan het boompje en ze smaakten lekker zoet en sappig.

Een goede keuze dit pruimenras!

Posted

Ben benieuwd hoe groot deze patio boompjes worden, vergeleken met een struik zal het toch flink kleiner moeten zijn.

Iemand nog mooie foto van zijn patio die al tijdje ouder is?

Posted

Opal is geen patio boom !! En er bestaan ook geen onderstammen om er een patioboom van te maken.

Ja , je kan hem uiteraard wel in een pot planten en als je heel erg veel snoeit kan je hem wel een tijdje klein(er) houden.

Posted

Gewoon nooit fruitbomen in een tuincentrum, tenzij je kunnen aangeven op welke onderstam de boom geënt is. Ze bedriegen je terwijl je erbij staat. Koop zo'n planten bij een boomkweker.

Ik herinner me iemand die vorig jaar een leiappel had gekocht die wel erg snel groeide, bij navraag bleek die geënt op een M25. Dat is gewoon puur bedrog.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Posted

mijn Opal is geen patio boom en groeit dus als een wilde en gelukkig is dat geen probleem. Hier in de wijde omtrek heb je alleen tuincentra's en geen boomkwekers. Tot nu toe tevreden met de fruitboompjes uit de tuincentra's.