Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pas gekocht pruimenboompje verzorgen?

Gast

Aanbevolen berichten

Hoi ik ben vanochtend naar de hornbach geweest nu heb ik deze pruimenboompje gekocht.

969439_0_82_dsc02134.jpg

Nu is me vraag of iemand deze ook toevalig heeft en hoe deze bevalt en hoe die het beste verzorgt kan worden kwa snoeien en bemesten.

Wel heb ik er bemeste tuinaarde erbij gedaan tijdens het planten van de pruim. Groetjes jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de gekochte bemeste tuinaarde gemengd met de bestaande tuinaarde. Dus niet puur. Ik heb de pruimenboompje toch maar aan de voorkant gezet want in de achtertuin werdt het toch wat te vol.

Groetjes jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke gelukkig. Nu hopen dat de pruim aanslaat. Daarom heb ik de plant ook nu geplant zodat i nog even de tijd heeft om voldoende wortels aan te maken. Voordat het gaat vriezen groetjes jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Hierbij een aanvulling waarom bemeste tuinaarde niet altijd verstandig is om bij de aanplant te gebruiken. Bemeste tuinaarde is een organisch verbetergrond. Door allerlei processen kan de EC (lees zoutgehalte) niet altijd exact worden bepaald. Dit varieert meestal tussen de 1 en de 2 mS/cm. Voor bijvoorbeeld een pruimenboompje met een wortelgestel zal het niet zo heel groot probleem zijn omdat het ook deels gemengd wordt met bestaande grond. Echter bepaalde fabrikanten controleren deze zoutgehalte niet en kan het zoutgehalte oplopen naar ongeveer 3 a 4 mS/cm. Dit geeft gegarandeerd verbranding aan het wortelgestel.

Beter is om 1 zak bemeste tuinaarde met bijvoorbeeld 1 zak potgrond te mengen. Dan bouw je iets meer zekerheid in op het gebied van je zoutgehalte. Potgrond wordt namelijk gemaakt van (voornamelijk) veen + kalk en meststoffen. De meststoffen worden door de fabrikant met een grote precisie toegevoegd. Dit garandeert een exacte EC (zoutgehalte). Meestal wordt een potgrond afgeleverd tussen de o,8 en de 1,2 mS/cm wat voeding geeft voor ca 4 - 6 weken.

Een aanvulling later kan dan door middel van meststoffen en/of koemestkorrels worden gegeven nadat de wortels voldoende "body" hebben gevormd. Meer informatie over zoutgehaltes en aanverwante info is te vinden op http://www.potgrondshop.nl/FAQ#wat betekent EC?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon nooit fruitbomen in een tuincentrum, tenzij je kunnen aangeven op welke onderstam de boom geënt is. Ze bedriegen je terwijl je erbij staat. Koop zo'n planten bij een boomkweker.

Ik herinner me iemand die vorig jaar een leiappel had gekocht die wel erg snel groeide, bij navraag bleek die geënt op een M25. Dat is gewoon puur bedrog.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...