appelvrouw Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Dit sambalrecept van Diana heb ik gemaakt en aangepast: Sambal badjak voor 2 potten van 200 gramIngredienten: 7 flinke sjalotten5 tenen knoflook3 etlepels oliestukje trassi van 1 x 1 centimeter200 gram rijpe pepers (afhankelijk van soort en wel of geen zaadlijsten wordt de sambal milder of heter)1,5 schijf goela djawasap van een halve citroen5 eetlepels ketjap manis Recept: Pel sjalotten en knoflook en hak ze fijn in keukenmachine of vijzel. Verhit de olie en bak het uienmengsel hierin heel zachtjes (niet bruin), samen met de verkruimelde trassi. Hak de pepers fijn en voeg dit toe aan het uienmengsel en bak ze ongeveer 5 minuten mee. Voeg vervolgens de in stukjes gebroken goela djawa toe en het citroensap. Schenk er de ketjap manis bij en laat dit mengsel nog 5 minuten pruttelen. Doe de hete sambal in met soda en kokend water schoongemaakte potten, sluit ze af en zet tot enigszins afgekoeld ondersteboven. De sambal is ongeveer 6 maanden houdbaar. Ik heb er dus geen citroen bij gedaan maar 4 lekker rijpe tomaten en twee grote uien ipv de sjalotten.De pepers heb ik fijngehakt in de keukenmachine..de meeste pitjes eruit, het is me al heet genoeg.Na het toevoegen van de tomaten in blokjes heb ik de sambal nog even flink door laten pruttelen en wat zout toegevoegd. In kokend hete potjes gedaan. Het werden 4 kleine sambalpotjes vol.Je kunt ze ook nog steriliseren in de oven als je ze langer dan een half jaar wilt bewaren...Smaakt echt heel erg lekker Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Top!Bedankt Jet! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Ik mis eigenlijk de koriander hier. Voor zover ik altijd heb begrepen een belangrijk kruid in sambal, mijn vader gooit er altijd bossen vol doorheen.Misschien een tip? Of niet want van koriander moet je wel echt houden. Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 4, 2013 Author Share Posted September 4, 2013 Nee hoor, in lang niet alle sambal gaat koriander.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Haha, wat grappig, ik heb vorige week ook een soort sambal badjak gemaakt Net weer even iets anders dan die van jou, zal het receptje ook even plaatsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Ach, kan hier net zo goed de kleine variatie plaatsen als je het niet erg vindt? Ik heb ongeveer een dubbele hoeveelheid gemaakt, daarbij nog 5 djoeroek poeroet gedaan (en er later weer uitgevist) en 1/3 blok santen Als peper heb ik de piementos de padron gebruikt, een vrij milde peper en daar had ik er gewoon heel veel van. Heb ook nog prairie fire, eens kijken wat ik daarmee ga maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Heerlijk dames!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 hier ook badjak gemaakt, maar dan met tamarindepaste ipv citroen, en een beetje laos, en een piepklien beetje kokosboter, en toen 1-persoons chinese bolletjes bruin gemaakt voor in de vriezert (de RobO is de enige die sambal eet, vandaar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ik heb voor de pepers gezorgd en ons madam heeft er een soortement sambal van gemaakt, vraag me nu niet welke of naar het recept want dat weet ik niet. Alles zit er niet in, de meeste van die gele en kleine rode hangen te drogen alsook die kleine oranje bollekes, veel te straf voor onze oude papillen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 22, 2014 Author Share Posted October 22, 2014 Ik heb deze sambal vandaag ook weer gemaakt, met extra een scheutje tamarinde ( dat trouwens het potje uitbruisde..gegist ) en een theelepel trassipasta. Dit keer wel met limoensap..heerlijk! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 Bedenk wel hoe meer toevoegingen als assem, trassi tomaat dat de sambal langer moet doorbakken ivm bederven nadat de pot is geopend. Om die reden gebruik ik sinds een paar jaar kleine potjes. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 29, 2014 Author Share Posted October 29, 2014 Ik bak hem ook altijd lang Marieke..ik vind dat lekkerder..zachte en smeuïge sambal. Ik doe ook kleine potjes( is nog lastig aan te komen ) potjes van pesto bv en steriliseer nog een minuut of 10 in de oven op 130 zoals gezegd. Ook hier gaan de potjes in 1 dag leeg meestal.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 Hoi, ons kleinkind in Nederland eet fruithapjes..... ideale potjes om te gebruiken maar niet iedereen koopt kant en klaar natuurlijk. Ook kopen wij hier wel eens rillettes in potjes en daarna...... Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esthe76r Posted October 31, 2014 Share Posted October 31, 2014 Superleuk dat sambal maken maar poehhh wat slaat dat op je longen en de pan is slecht heet en sambal vrij te maken. Misschien gebruik ik een verkeerde pan? Gietijzer.. Laatst zeer hete pepers gebruikt. Loeiheet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted October 31, 2014 Share Posted October 31, 2014 Gietijzer is wel heel goed! En ja, het slaat op je ogen. Probeer er niet dooheen te ademen Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted October 31, 2014 Share Posted October 31, 2014 Lang geleden, toen ik nog in een studentenhuis woonde, maakte een huisgenoot wel eens sambal.Dan moest de brandmelder uit, anders ging die om de haverklap af . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 Oo, ik moet snel opschrijven wat voor sambal ik vandaag weer gemaakt heb..voordat het recept verdwenen is..het was nogal knutselen, maar hij is zooo lekkerrr, de lekkerste tot nu toe..en dat vindt Lie ook Ok, ik begon met 7 ABC pepers, die had ik eerder geproefd en een hebben een lekker pittigje. Die dus schoongemaakt, dwz kroontje eraf en pitjes eruit. Door de keukenmachine gehaald voor een lekkere groene drap en die in ruim arachideolie in de wok zachtjes aan t bakken gelegd.Dan 7 tenen knoflook en 7 sjalotten fijngehakt samen met 3 centimeter verse gember en ook bij de inmiddels aan t indikkende pepermengsel gevoegd. zachtjes bakken en roeren. Blikje tomatenpuree erbij, een schijf javaanse suiker ( goeloe djawa) een halve theelepel trassiepoeder. Ff proeven wat, niks heet! Gauw naar de kas gerend voor een Numex en een hete spaanse peper en deze met pitjes en al gemalen en erbij. Dat is beter...dan 5/6 redelijk grote en zoete tomaten uit de kas ontveld en ook in de maler. Hup erbij. Half blokje bouillon ( boeuf) en 2 theelepels zoete ketjap.mmm nog een fikse theelepel suiker erbij en steeds maar weer roeren en zachtjes pruttelen. Na nog even indikken half uur van t vuur en dan weer verhitten tot kookpunt..heet in hete potten lepelen en nog nageweckt tot 90 graden in het hete water. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 Zo dik dus... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Die Aji Blanco Cristals hebben een heel ander soort hitte, vandaar dat ik die ook meestal vers gebruik en niet voor hotsausjes... Maar klinkt erg goed en de meeste ingrediënten zwerven wel in mn keuken of in mn tuin.Het proberen waard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 Ah, ok dank je wel Erny dan begrijp ik het beter. We hadden de eerste van de BBQ gehad. De piemientos de pee die ik als plantjes in Spanje kocht zijn trouwens allemaal pittig...wat was het ook al weer, een op duizend? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 De Padronnen horen zo één op de vijf á zeven een scherpe op te leveren. Bij mij is het ongeveer 1 op de 5.Maar ik vind de scherpe toch echt het lekkerst, win je wat zaad van die Spanjaarden? En heb je een offtopic fotootje van die pepers? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 25, 2020 Author Share Posted September 25, 2020 Die foto nooit gemaakt en de Padronnen kweek ik dit jaar niet @Erny. Dus ga ik deze sambal morgen of overmorgen maken met piment d espellette en eventueel aangevuld met de jalapeño s die ook rood en rijp zijn. Ik heb helaas geen trassi in huis en de Fransen verkopen geen “ vissevoer” zoals mijn buur het noemt sinds ik het haar heb laten ruiken😜 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts