Ingedabee Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Ik heb ondertussen zoveel vlierbesjes geplukt dat ik bijna niet meer weet hoe ik ze moet gaan bewaren Ik heb een ontsapper (icm met mijn weckketel) en vroeg me af of ik de besjes 'gewoon' kan ontsappen en dan meteen het pure sap de weckfles in en afsluiten? Zonder dat ik die nog een keer moet wecken? Ik meen het een keer gelezen te hebben, maar weet het niet meer zeker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 hoi, volgens mij kun je sap e.d. nooit koud wecken, je zult altijd moeten verhitten, omdat er anders geen vacuum ontstaat. behalve dan voor producten op zuur, zoals augurken. ik gebruik zelf nooit weckpotten met ring, daarvoor moet je bij Danuta zijn Maar als je jam/hak potten met schroefdeksel gebruikt, dan zou ik het vlierbessensap aan de kook brengen, een paar minuten flink doorkoken en dan overdoen in de gesteriliseerde potten en afsluiten. Bewaar je het sap ongezoet? Wat ga je ermee doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Als ik je goed begrijp heb je een ontsapper op je weckketel.Dan hoef je dacht ik niet nog eens te wecken.Kijk maar op http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Ontsappen/ontsappen.htmlIk heb zelf een aparte sapkookpan/sapstomer en daarbij gaat de boel ook gelijk in de gesteriliseerde flessen. Dop erop, af laten koelen, klaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingedabee Posted September 12, 2013 Author Share Posted September 12, 2013 Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik heb inderdaad een ontsapper op mijn weckketel, dus het sap komt er gloeiend heet uit. Ik ga het inderdaad meteen aftappen in de weckflessen en afsluiten, dan moet het volgens mij toch goed komen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T0M Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Wanneer je vlierbessensap gloeiend heet in gesteriliseerde flessen giet en de flessen afvult tot aan de rand en meteen de dop erop draait dan blijft dat nog wel de rest van de winter goed. Het is pas als je echt lang wil bewaren dat bijkomend wecken aan te raden is. Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandrina Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Als het uit een ontspapper komt, hoef je het JUIST NIET meer te wecken. Het is dan al gedaan. Doe er wat suiker bij in de bovenste zeef en je hebt lekker sap. Goed om een verkoudheid te kuren. Met heet water aanlengen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts