Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vlierbessensap wecken

Ingedabee

Recommended Posts

Ik heb ondertussen zoveel vlierbesjes geplukt dat ik bijna niet meer weet hoe ik ze moet gaan bewaren Ik heb een ontsapper (icm met mijn weckketel) en vroeg me af of ik de besjes 'gewoon' kan ontsappen en dan meteen het pure sap de weckfles in en afsluiten? Zonder dat ik die nog een keer moet wecken? Ik meen het een keer gelezen te hebben, maar weet het niet meer zeker.

hoi, volgens mij kun je sap e.d. nooit koud wecken, je zult altijd moeten verhitten, omdat er anders geen vacuum ontstaat. behalve dan voor producten op zuur, zoals augurken. ik gebruik zelf nooit weckpotten met ring, daarvoor moet je bij Danuta zijn Maar als je jam/hak potten met schroefdeksel gebruikt, dan zou ik het vlierbessensap aan de kook brengen, een paar minuten flink doorkoken en dan overdoen in de gesteriliseerde potten en afsluiten. Bewaar je het sap ongezoet? Wat ga je ermee doen?

Als ik je goed begrijp heb je een ontsapper op je weckketel.

Dan hoef je dacht ik niet nog eens te wecken.

Kijk maar op http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Ontsappen/ontsappen.html

Ik heb zelf een aparte sapkookpan/sapstomer en daarbij gaat de boel ook gelijk in de gesteriliseerde flessen. Dop erop, af laten koelen, klaar.

Wanneer je vlierbessensap gloeiend heet in gesteriliseerde flessen giet en de flessen afvult tot aan de rand en meteen de dop erop draait dan blijft dat nog wel de rest van de winter goed. Het is pas als je echt lang wil bewaren dat bijkomend wecken aan te raden is.

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.