Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika inmaken ?


Goliath

Aanbevolen berichten

Zo eens in het jaar kom ik eens bij Bakker Bart, en daar bestel ik dan een belegde Italiaanse bol met daarop onder meer heerlijke paprika's. Ze smaken echter niet echt als een gewone rauwe paprika, meer waterig en wat zurig.. dus ik vermoed dat deze zijn ingemaakt met het één of ander. Of het moet een speciaal soort paprika zijn.

 

Weten jullie toevallig hoe ze deze paprika's inmaken/wecken, en in wat voor vloeistof dan?

 

Overigens zitten deze paprika's ook op de broodjes van broodje Mario (te utrecht), en in het verleden kon je zulke potjes paprika ook bij de Albert heijn kopen.. maar ik heb ze daar al jaren niet meer gezien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je paprika's op zoetzuur bedoeld? Die kan je zelf inmaken.

Je hebt het volgende nodig: 2 kg paprika en/of pepers - 100 gr. zout - 1 l (wijn)azijn - 250 gr. suiker - 3 laurierbladen - 10 peperkorrels (knoflook kan er evt. ook in,dilleschermen enz)

 

De bereiding:

Snijd de paprika's en/of pepers doormidden, verwijder de stelen en de zaadlijsten. Snijd de vruchten in reepjes of flinke stukjes. Bestrooi ze met zout en laat dit 24 uur staan. Breng de azijn met de suiker, laurier en peperkorrels aan de kook en laat dit 10 minuten trekken. De paprika en/of pepers laten uitlekken en in een weckpot doen. De hete kruidenazijn erover gieten en de potten sluiten als ze iets afgekoeld zijn. Plaats de weckpot op z'n kop zo trekt hij vacuum en is die perfect afgesloten.

Laat het goedje minimaal 3 weken staan en hij is klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Ik wil dit ook graag een keer doen, maar ben niet zo van de suikers (heb een kind dat suikervrij en zoetstofvrij moet eten). Weet iemand of dit ook kan zonder suiker en in hoeverre dat de houdbaarheid beinvloedt?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Paprika's eerst roosteren, volgens mij is dat het geheim, en daarna op zuur inmaken. Ik ben wat aan het experimenteren met goedkope paprika's van de markt, en ik ben in de gloria met de smaak en het resultaat. Nog geen recept te delen, want ik ben nog aan de knutsel elke keer, en dan eten we het gelijk op, zonder in te maken. Maar dat gaat zostraks zeker gebeuren.

 

Roosteren:

Bbq vind ik te ingewikkeld op twee hoog en een klein balkon, dus ik neem een roosterpan (soort koekenpan met ribbels en afvoergootjes) en zet die op de grootste gaspit, vol vermogen. Totdat ze zwart blakeren, dan in een plastic zakje laten afkoelen, daarna pellen.

 

Tot nu toe hebben ze de weg naar de conservenpot nog niet gevonden.... yammie!!!

 

 

Enne.... Broodje Mario is verslavend lekker.... jammer dat ik niet meer in Utrecht woon. Als ik er wel ben, ga ik altijd even langs....

 

(Voor wie Mario niet kent: kraampje op de OudeGracht met warme, vers gebakken bollen met beleg, op een of andere manier de lekkerste kraam die ik ken. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...