Vlinderx Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Hallo, Ik ben voor mijn voortuin op zoek naar 3 grote hortensia's. Ik heb eens eerder blauwe hortensia's gehad maar die hebben het niet lang volgehouden. Ik begreep later dat er nogal veel verschil in ras en kweek zit. Weet iemand welk ras ik het beste kan kopen?? En is de kleur ook nog bepalend? Mijn voorkeur gaat uit naar witte.Mijn voortuin heeft alleen 's avonds wat zon, dus ze moeten wel tegen schaduw kunnen. Ook komen ze onder een 100 jaar oude beukenboom te staan, dus de grond is wel lastig los te krijgen. Is dat een probleem? Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen. Vast bedankt! Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karins70 Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Hortensia's kunnen goed tegen schaduw maar niet tegen droogte, dus dat zal lastig zijn onder een grote boom. Of je moet regelmatig water geven dan zou het kunnen, maar ideaal is het niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Ik geloof dat hortensia's nooit uit zichzelf blauw blijven, daarvoor moet je een bepaalde stof blijven toevoegen (maar ik weet even niet meer welke) Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Er zijn tal van Hortensia soorten in de handel. Maar wat jij ( denk ik ) zoekt is de gewone Hortensia macrophylla. En wel : 'Tellers White' bv.De gewone boeren hortensia. Sterk en bloeigewillig, ook in wat mindere omstandigheden. Maar. Ook bij zo'n sterke all-rounder zijn er wel basisvoorwaarden. Voor het aanmaken van bloeiknoppen is licht nodig, vocht en je mag niet verkeerd snoeien."Hydrangea " betekend in het grieks , geloof ik , iets van watervat of kruik. Hij moet echt voldoende vocht hebben. Is dat onder jouw 100 jarige beuk het geval ?En licht ook ? Zo ja. Heb je er hele sterke makkelijke struiken aan. Je kan ook nog de Hortensia paniculata willen nemen. Die verlangt andere snoei ( bloeit op eenjarig hout, dit in tegenstelling tot de macrophylla ) en geeft grote witte bollen.Maar ook die wil vocht hoor. ( kán droger ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Bij ons staan ze ook onder een grote eik en zo zien ze eruit na drie jaar...Het grote probleem is water of het gebrek eraan, heel vaak hangen de bladeren gewoon slap en zoals je kan zien qua groei bloei is het ook niet echt fenomenaal... De eik heeft een diameter van een 12tal meter en er zijn maar weinig zaken die het echt goed doen eronder ( bv. gazongras is nagenoeg compleet weg ) ook al omdat de boom zeer veel zaken laat vallen, het is een "echte" bosgrond eronder.Ik ben van plan ze te verplaatsen en over te gaan naar allerlei varens, deze staan er nu ook al onder ( tweetal ) en die doen het wel goed... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Een beuk is nog erger dan een eik. Laat een eik en een beuk samen opgroeien en de beuk wint. Je kunt de hortensia wel meer naar de rand plaatsen van het deel van de tuin dat door de beuk wordt afgedekt.®Echt onder een beuk wil vrijwel niets groeien, hooguit wat varens en vroegbloeiende kruidachtigen. Kijk eens in een bos in de buurt wat daar wil groeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Laat je in elk geval goed informeren door een kweker, en je niet willekeurige hortensia in de handen duwen .Misschien moet je wel helemaal van het hortensiaplan af, en wat anders bedenken voor onder de boom, misschien weet een kweker een betere plant, die wel tegen donkere en droge omstandigheden kan.Soms kun je iets in je hoofd hebben wat bij nader inzien niet werkt , vraag hier en daar goed advies en kijk eens bij anderen wat die onder bomen hebben groeien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Bij de vraag van topicstarter helpt het dan ook áltijd, om een foto te plaatsen van de gegeven situatie. " onder een 100 jarige beuk "kan nog van alles zijn lijkt mij. Ze/hij kan aan een sloot zitten, de beuk kan wel een hoge kroon hebben, opgebrachte grond aan de voet etc etc. Eigenlijk is een écht passend advies zo ook niet mogelijk. Natuurlijk is het helemaal top als Topicstarter voor de aanschaf van de 3 Hortensia's naar een kweker zou gaan. Maar doorsnee is het het geval dat ze op een tuincentrum terecht komt. Dan is advies inwinnen op ons forum een betere lijkt me Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinderx Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Mensen hartelijk dank allen! Ik ben heel wat wijzer geworden. @ Bee, grote varens zijn ook superleuk onder zo'n boom. Misschien moet ik dat doen. Creëert echt een 'bos' achtig sfeertje. Hou ik ook wel van. Als ik jou foto zie, denk ik dat ik voor Hortensia's toch een ander plekje moet zoeken. Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Misschien is vinca major (maagdenpalm) een goede optie ? of klimopdat wil misschien ook wel scheelt je gelijk onkruid wieden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Als je varens zou doen (goed idee denk ik), dan zou ik ze niet te dicht op elkaar zetten. Dan is er nog ruimte tussen, waar weer het afgevallen blad kan liggen. Dat blad zal veel insecten aan kunnen trekken (positief) en daarmee ook weer vogels. Wij hebben tenminste veel dood blad en en snoei afval tussen de struiken (met klimop wat alles overwoekert), en heel vaak merels die er rond scharrelen opzoek naar heerlijke wormpjes, slakjes etc. Dus als je een natuurlijke tuin wilt.. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinderx Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Goed idee Dennis. Ik hou wel van een natuurlijke tuin. Ik zou alleen niet weten wanneer het de beste tijd is om varens over te poten. Iemand een idee? Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 eigenlijk vanaf nu is het een goede periode, veel planten hebben dan nog de tijd om een goede start te nemen ( grond is nog warm ) en goed in te wortelen voor de winter...Ik verzet mijn hortensia's de komende weken + mijn varens onder de eik zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 hortensia's kan je toch beter pas begin van het voorjaar(maart/april) verplaatsen? dat is tenminste mij verteld is door de tuinman en wat ik online kan vinden.bij ons in de voortuin moet ook een hortensia verplaatst worden. het werd afgeraden om dat nu te doen omdat de hortensia langer de tijd nodig heeft om te wortelen en daardoor te kwetsbaar is in de winter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 @ Loes. Het ging inmiddels om het verplaatsen van varens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 de post boven mij niet.ik reageerde hierop: Ik verzet mijn hortensia's de komende weken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Ow, inderdaad zeg. Denk ik je te wijzen op iets wat je misschien niet gelezen had, heb ik het zélf slecht gelezen.Ik zou de hortensia ook in het vroege voorjaar doen ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Geeft niet. Weet ik ok direct dat mijn info klopt Weerhoudt mij ervan om toch ( heel eigenwijs) nu al de voortuin op de schop te nemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Tja, ik had altijd begrepen dat er voor, inheemse , planten eigenlijk twee goede periodes waren om uit te planten. Het voorjaar en het najaar, elk met een paar specifieke voordelen. Maar je leest inderdaad links en rechts dat ze het voorjaar aanraden...( wegens vorstschade en geen blad zodat je ziet wat je doet ) Ik val echter gewoon terug op het feit dat wij 4 jaar terug deze periode de ganse tuin op de schop hebben gedaan met medewerking van een tuinarchitect ( 25 jaar ervaring ) en hij was zwaar voorstander van het najaar juist omdat je tuin ( en de planten ) een mooie voorsprong konden nemen... We hebben toen veel nieuwe planten gezet ( 1100 ) waarvan ook 3 tal soorten hortensia's en die hebben het allemaal goed gedaan ( die onder de eik dus niet zo maar dat ligt aan de eik en aan mijn eigen denk ik want ik vergelijk natuurlijk met die andere die het enorm veel beter doen ).Dus uit de praktijk kan ik zeggen dat het zeker kan en die planten zijn nu toch al een pak groter dan toen ondanks de mindere locatie. Ik verplaats ze ook met kluit natuurlijk. Praktisch moet ik natuurlijk ook verder kunnen, geen varens erin voordat de hortensia's weg zijn Maw het ongeduld van de mens speelt ook weer een rol ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 De meningen over het tijdstip van verzetten van hortensia's zijn verdeeld.Ik zie ook regelmatig de herfst aangeraden, met als genoemd nadeel van verplanten in het voorjaar, dat je ze het hele jaar water zult moeten geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 @ Bee. Over het algemeen heb je wel gelijk. Het liefst leg ik een tuin in het nog redelijk vroege najaar aan. Maar hier lopen de meningen sterk uiteen.Leg je een tuin aan in het najaar en heb je een vroege inval van een winter, lang en koud en ook nog eens sneeuwloos ? Dan loopt de uitval van de nieuwe aanplant al snel op.Heel algemeen kun je stellen dat groenblijvers beter na de grote vorst kunnen ( na half maart ) en al het andere ervoor. Maar ook in de winter kan er heel veel ( potcultuur ) en , en , en. Zijn hele boeken over vol geschreven. Dan ook nog ervaringen voor en tegen. Tegenwoordig stoort men zich niet gauw meer aan aanleg-tijden. Het hele jaar moet er werk zijn Heb je geen strenge, écht strenge winter, dan is straks verpoten van de hortensia ook helemaal geen probleem. Hangt er ook nog wel vanaf, of de planten volle droge wind krijgen als het echt koud wordt, of niet. Zie je af van de bloei het 1e jaar ( door veel weg te halen nu ) kan het ook sowieso wel. Hortensia die al een tijd staat is wel goed winterhard ( niet alle soortjes ) maar kunnen toch ook best behoorlijke winterschade oplopen als de plant wat staat te kwarren. Echt een vast advies is vaak moeilijk te geven als niet alle factoren bekend zijn. Ben ik er eigenlijk meer een voorstander van om op safe te gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 @Bit, het is inderdaad soms wat zoeken en zeker omdat elke tuin anders is, ook de grondsoort speelt een rol enz. De nieuwe locatie is vrij beschut maar elke winter is ook anders, zolang we dat niet kunnen voorspellen moeten we de gok maar wagen ( koude winter afwegen versus extreem droog voorjaar). Omdat je spreekt over safe spelen ; nog een reden om ze te verplaatsen in het najaar, stel dat het fout loopt dan kan je alsnog stekken nemen in het voorjaar van de andere hortensia's, iets wat niet meer kan als je ze pas in het voorjaar verplaatst. Werkt natuurlijk enkel als je er nog hebt staan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 ik heb er dus verder geen staan. tenminste niet een die zo mooi is ( er staat nog een hele lelijke kleine witte, eens kijken of ik daar nieuw leven in kan blazen ) tegen een strenge winter kan ik niet zoveel doen. bij een extreem droog voorjaar is de oplossing makkelijker.een stek nemen kan ook in het voorjaar tegelijk met het verplaatsen, uit voorzorg. elke situatie is weer anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsmit Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 In mijn ouders hun tuin hadden we vroeger ook hortensia's met een mooie blauwe kleur. Mijn moeder verzorgde ze goed. Ze stonden half in de schaduw. In de zomer elke dag water geven! En beschermen tegen katten en ongedierte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 @Loes, inderdaad niet aan gedacht ! terug iets meer on-topic, eventjes opgezocht, de variant die ik heb staan onder de eik is : Hydrangea macrophylla "Endless Summer". Echter als je wat begint te zoeken zouden volgende varianten/subsoorten(?) beter bestand zijn tegen een droge omgeving "Hydrangea arborescens" en "Hydrangea paniculata".De laatste ( Hydrangea paniculata "Limelight" bij mij ) heb ik ook staan maar die staat volledig open en groeit als gek ( snoei bewust niet in het voorjaar vanwege afscheiding naar de buren ) dus kan niet echt aangeven ofdat die goed tegen de droogte kan.Ben nu aan het twijfelen ofdat ik toch niet nog eens zou proberen om tussen al de varens een paar "arborescens" varianten te zetten als kleuraccent. Het hoort wel bij de "bos omgeving" en lijkt me ook mooi te zijn... foto van deze morgen van de "Limelight" : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts