HuubvG Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Vorige herfst een Russische druifappel gekocht en in de huistuin gezet. Dit jaar drie appels geplukt, ze zagen er gaaf uit maar smaakten nogal melig. De stam van de boom vertoont barsten en bobbels. Er zit geen enkel gaaf blad aan. Zou de boom op te lappen zijn en zo ja: hoe? Of maar gewoon wegdoen en een gezonde boom aanschaffen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Op een aantal vorige foto's van je boom zag hij er veel gezonder uit, wellicht een aantasting van bladluis en schimmelziektes doorgemaakt? Is de standplaats wel optimaal? Rondom groeien nogal veel andere borderplanten?Ken deze varieteit niet en weet niet of de 'meligheid' een typische eigenschap is van deze appel, vers geplukt en dan al melig van smaak? Is niet zo'n beste eigenschap. Misschien heeft onze pitfruit deskundige 'Blije Bakus' nog een idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Dank je wel zover voor je antwoord. Het klopt dat 'ie er steeds slechter uit gaat zien. De grond rondom is zeker niet optimaal. Er staan wat planten rondom die ook het nodige gebruiken. Ik heb nog niks gedaan qua bestrijding van schimmel/bladluis omdat ik niet weet welke schimmel of aantasting er heerst. Ik zou hem wel een kans willen geven en gaan spuiten als er een niet al te chemisch middel is. Tevens is er bijna een flinke hoeveelheid compost met verteerde mest gereed om rondom de voet in te werken. Ik wacht nog even af. Zodra ik een idee heb waarmee ik moet spuiten, kan ik doelgericht aan de slag in plaats van zomaar wat te improviseren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Ik las gister dat een verdunning van melk in testen net zulke goede resultaten haalt als chemische middelen die op de markt zijn tegen schimmel. Je moet dat dan een keer per week opspuiten. Het werkt niet gegarandeerd, maar dat is bij gif net zo. Ik zou zeggen het proberen waard? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 @HuubvG, je kan met natriumbicarbonaat spuiten. LET OP : wel maar 0,5 % of minder gebruiken. Dit dood alle schimmels enkel niet alle sporen van schimmels. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Ik zal de veiligste weg proberen te bewandelen. Voordat ik er weer van eet zijn we eerst weer een jaar verder. Dus wat middelen uitproberen kan geen kwaad dunkt me. Niets doen betekent dat ik de boom kwijt ben. Dank jullie ook voor de reactie en tip. ... ... LET OP ... ... Ja juf meester, maar ik létte al heel goed op... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Ja juf meester, maar ik létte al heel goed op... Ik bedoel dat als je ver boven de 0,5% komt met de natriumbicarbonaat je dan je boom ook weg kan gooien. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Duidelijk Stan, inmiddels is de boom bespoten met het middel. Wanneer zal het herhaald moeten worden? (edit: oorspronkelijk bericht gewijzigd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Verder zou ik zeggen : de compost / mest niet onderwerken aan de voet, maar er gewoon óp leggen. Zwakgroeiende onderstammen ( en die zal je wel hebben bij dit boompje ) wortelen erg oppervlakkig, en dan doe je met omwerken meer kwaads dan goeds met die laag onderwerken.Dan valt me de foto op van de appel zelf. Misschien dat ie nu al melig is. Wel raar, want de appel lijkt me nog helemaal niet rijp toch ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Allee jong. Er is weinig mis met die boom. Wat ik zie :op foto 1 , wat schurft aantasting , wat wil je met zo'n natte lente. Niets mis mee. Je kan preventief en curratief sproeien volgend jaar als je dat wilt. Is niet in die mate erg dat het kwaad kan. Zelfs uw vruchten zijn niet eens aangetast. velen zouden jaloerszijn Ten tweede , het is normaal dat het blad er steeds minder fris begint uit te zien. Het is bijna herfst , ze vallen weldra af. Bladeren verslijten hoor tijdens hun leven.Op foto 2 . Moet dat de "bobbels" voorstellen ? dat is gewoon vruchthout. Wees blij dat je die hebt. Hoe meer je zulte "bobbels" hebt hoe meer bloemen volgend jaar. Die boom ziet er prima uit. 1 ding lijkt me toch aan te bevelen , dat is dat je die goed snoeit. Zie je dat dun lang twijgje met op zijn eind een vrucht die de twijg helemaal doet naar beneden buigen , en met een beetje wind knak gaat zeggen. Dat moet je proberen voorkomen. Boom zeker niet weggooien , zou zonde zijn. Het ras ken ik trouwens niet,vreemd , zal es moeten googelen sebiet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 @HuubvG, herhalen tegen de tijd dat e.e.a. weer zou uitlopen(tegen het voorjaar dus) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 @ Bit, ik zal erop letten! @ Stan, doe ik! @ Powerlite, Omtrent de naam van de soort zit ik te dubben, op het etiket stond heel onduidelijk iets van Russische Rosenapfel, het leek op Rasenapfel of Riesenapfel en er stond een 'vertaling' bij: Russische druifappel. Maar... Rosen = rozen; Rasen = gazon; Riezen = reuzen, dus wat zullen we er eens van maken? In een eerder topic werd ik geleid naar deze site en de appel lijkt er wel op, dus zouden we het daarop kunnen houden. Rozenappel dus, al heb ik geen idee wat een appel met een roos te maken kan hebben. Echter de andere benamingen intikken levert niks op bij Google. Ik ben blij dat alles mee schijnt te vallen met de boom. Wanneer snoeien en hoe, ik zal me erin verdiepen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 huub..zal ik ff een appeltje opgooien wat die naam betreft? de appel behoort tot de roosachtigen........!!http://nl.wikipedia.org/wiki/Appel_(vrucht)http://plantaardigheden.nl/bloesemremedies/planten/10Appel.htmvooral het laatste is erg interessante achtergrond info Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 De appelboom behoort tot de familie van de Rosaceae, oftewel: de rozenfamilie.Vandaar denk ik de verwarring over de naam? {edit: gelijk gepost met greetje!} Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Goed, dank jullie wel. Nu weet ik dus dat deze appel familie van de roos is, net als iedere appel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 dat is toch best een doorbraak, hé Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 " Russische druifappel " De druif is dan óók nog eens familie van de roos he ? Lekker makkelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts