Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Geen pompoenen?

scubapat

Recommended Posts

Hoi moestuinders,

Via de zoekfunctie vind ik geen antwoord, dus maar een nieuw topic.

Ik heb tien pompoenplantjes opgekweekt uit zaad. Die hebben het gans seizoen staan groeien alsof het een lieve lust was.

Helaas, er is niet één pompoen aan de planten

Ik heb de planten niet gesnoeid en ook geen bloemen handmatig bevrucht of zo.

Wat heb ik precies fout gedaan?

Dank bij voorbaat voor jullie goede raad (want ik wil het volgend jaar beter doen uiteraard)

Het kan zijn dat de bodem te weinig kali bevat en dat heeft de plant nodig voor vruchtvorming. De plant heeft ook graag een warme standplaats en wil geen natte voeten maar óók niet te droog.

Oplossing:

Graaf een kuil en vul die met compost/paarde of koeiemest/houtas vermengd met aarde, zodanig dat er naderhand een bergje ligt. Dit warmt lekker op en pompoen is een hongerige plant dus veel voeding nodig.

succes

Ik heb tien pompoenplantjes opgekweekt uit zaad. Die hebben het gans seizoen staan groeien alsof het een lieve lust was.

Helaas, er is niet één pompoen aan de planten

Ik heb de planten niet gesnoeid en ook geen bloemen handmatig bevrucht of zo.

Wat heb ik precies fout gedaan?

Eigenlijk zeg je helemaal niks over onder welke condities de planten bij jou zijn gegroeid.

Sowieso zit jij op Corsica, dus de hoeveelheid licht / zon en warmte zal het niet zijn. Blijven er een paar over: vocht, grond en voedsel en bevruchting.

Als je op Corsica zit, ga ik er een beetje vanuit, dat je voldoende insectenbezoek hebt daar, waardoor de bevruchting geen probleem hoeft te zijn of het moet wel een groot toeval zijn. Hier enkele pompoensoorten, niets mee gedaan. Ging allemaal vanzelf. Maar hier wel voldoende natuurlijke bevruchting.

Vocht. ? Ik weet niet, maar kun je zelf beter beoordelen. De planten willen natuurlijk absoluut voldoende / vrij veel vocht als ze eenmaal aan de groei zijn. Grote planten , grote bladeren, veel verdamping, vruchten maken enz.

Voedsel ook dus.

Staan ze in de volle grond ? ( en in welke dan ? ) of in pot ? Wanneer in pot: hoe groot is die pot ?

Foto is nog beter !

Even wat antwoorden:

Ik heb de plantjes zelf opgetrokken uit zaad.

De standplaats is heel erg zonnig op een stukje waar de voorbije 30 jaar geen enkele teelt heeft plaatsgevonden.

Insecten hebben we hier in overvloed, zeker in de moestuin. Ik heb elke dag voldoende (maar niet teveel) water gegeven.

Ik vermoed dan ook dat ik het zal moeten zoeken in onvoldoende bemesting en het verhaal rond de kali.

Uiteindelijk zijn de planten mooi groot geworden, er waren ook best wel veel bloemen aan, maar geen enkele vrucht ondanks dat ik toch 10 planten had staan.

In de nabijheid had ik 10 watermeloenplanten staan. Deze vruchten waren niet zo groot als die uit de supermarkt maar heb wel vruchten gehad aan elke plant.

Uiteindelijk zijn de planten mooi groot geworden, er waren ook best wel veel bloemen aan, maar geen enkele vrucht ondanks dat ik toch 10 planten had staan.

In de nabijheid had ik 10 watermeloenplanten staan. Deze vruchten waren niet zo groot als die uit de supermarkt maar heb wel vruchten gehad aan elke plant.

Zou het kunnen dat het meloenplantjes zijn? (ik heb nl zelf wel eens zaadjes omgewisseld per ongeluk) Daar moet je namelijk de "kop uit pitsen" omdat die dán pas zijscheuten maakt en op de hoofdrank alleen mannelijke bloemen ontwikkeld en op de zijscheuten vrouwelijke; anders>>grote plant>>geen vruchten.

Ik me af: je hebt pompoensoorten die pas laat beginnen met vrucht geven. Volgens mij is bv butternut er ook een..zou de combinatie hoeveelheid daglicht en temperatuur er iets mee van doen hebben? En waar heb je je zaad vandaan? Zelf uit een pompoen, of gekocht? Had je vrouwelijke bloemen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎