Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oma's appeltaart.


dsmit

Aanbevolen berichten

Hier moest ik net even aan denken. Aan een overheerlijk stuk zelfgemaakte appeltaart!

 

Voor een springvorm van 26/28 cm

 

400 gr. tarwebloem

100 g witte basterdsuiker

mespunt zout

200 g koude margarine

2 eieren

60 g rozijnen

1,5 kg zure appels (Granny Smith of goudrenet)

sap van een citroen

4 eetlepels suiker

2 tl kaneelpoeder

1 eetlepel arbikozenjam

Voorbereiding

Zeef de bloem, suiker en zout boven een wijde kom.

Snijd de koude margarine in blokjes, snijd deze met twee messen door de bloem.

Klop de eieren los met een paar druppels water, werk 2/3 van de eieren door het deeg.

Vorm met koele hand een bal van het deeg.

Laat het deeg tot gebruik op een koele plaats rusten.

Was de rozijnen, laat ze uitlekken op keukenpapier.

Pers de citroen uit.

Snijd de appels in vieren, verwijder de klokhuizen en de schil.

Snijd de appelpartjes in tweeën en snijd deze overdwars in platte stukjes.

Schud de appelstukjes om met citroensap, suiker en kaneel.

 

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Verdeel het deeg in drie stukken.

Vet de springvorm in met boter en bestuif met bloem.

Druk een deel deeg op de bodem van de vorm, vorm van het tweede stuk deeg twee rolletjes, leg die langs de wand van de vorm en druk ze met uw duim omhoog.

Leg 1/3 van de appels op de bodem, strooi er wat rozijnerover, herhaal tot alles op is.

Vorm van het laatste deegstuk 5 dunne rolletjes, druk ze met de vingers uit tot dikke repen.

Leg de deegrepen als een vlechtwerk over de appels, druk de rand van het deeg omlaag zodat het even hoog is als de appelvulling.

Bestrijk de deegrepen met het achtergehouden ei.

Bak de appeltaart in ca. 1 uur goudbruin en gaar, bestrijk het deegvlechtwerk met de warme jam.

Laat de taart afkoelen in de vorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Tien zakken ja. Heb 5 grote, oude appelbomen staan, 4 verschillende soorten, en op 1 na allemaal een zeer goed jaar. Ik heb nu nog 10 kilo staan waar ik nog wat voor moet bedenken.

 

Hoi, mag ik vragen hoe je ze dan in de vriezer doet?

Plakjes, of in stukje en rauw, want we komen hier ook om in de appels.

En laat je dan voor gebruik ontdooien?

Heb al veel appelmoes en de nodige appeltaarten gebakken.

Dus heel graag een reactie.

Dank je wel vast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak eerst een soort siroop waar ik de appels al in partjes een minuut of 5 in laat koken. Dat laat ik afkoelen en dat gaat in ziplockzakken geportioneerd in de vriezer. Voor het gebruik in de taart kan je de zak buiten de vriezen laten ontdooien of zelfs even opwarmen in een pan. Je appeltaartvulling is wel zachter dan we in de Hollandse appeltaart gewend zijn, maar ik vind het persoonlijk heel lekker. Ik heb ook wat kleine porties ingevroren. Die kunnen 's avonds in een steelpannetje en daarna opgediend met wat ijs of als crumble. Echt heel lekker. Zal ik hier 't recept voor je neerzetten?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een van oorsprong Amerikaans recept, maar ik heb het behoorlijk aangepast omdat ik het mengsel veel minder vochtig wilde hebben. Dit is een heel groot recept, je maakt er meerdere zakken mee.

 

Appeltaartvulling (Om te wecken of in te vriezen)

18 Middelgrote Appels

900 gram Suiker

2 Theelepels Kaneel

1 Liter water

3 Eetlepels Citroensap

75 Gram Maisbloem (polentabloem) of gebruik Maizena

1 Theelepel zout

 

Gooi alles behalve de appels in een grote pan en breng langzaam aan de kook. Ondertussen de appels schillen en in blokjes of partjes snijden. Als de siroop 2 minuten gekookt heeft de appels toevoegen en voorzichtig door de siroop roeren zodat alle stukjes appel bedekt zijn. Laat 2-8 minuten koken (2 minuten geeft nog echt "stukken appel" in je latere taart, met 8 minuten wordt de vulling heel zacht, maar ook erg lekker vind ik), haal van het vuur en laat afkoelen.

Het is het makkelijkste om de vulling in grote ziplockzakken (zoals die van IKEA, keukenafdeling) over te gieten in de gewenste porties. Ik zet de eerste zak altijd in de bakvorm die ik normaliter voor mijn appeltaarten gebruik en vul de zak dan zover dat ik het idee heb dat ie de vorm goed zal vullen. Vervolgens kunnen ze tot minimaal 6 maanden in de diepvries blijven. De suikers zorgen ervoor dat de appels niet weeïg worden.

 

Nog wat extra tips; het is heel lekker om ook andere vruchten mee te koken zoals pruimen of blauwe bessen. Vulling van appel en blauwe bes kleurt volledig roze tijdens het koken. Het is ook lekker om kruiden zoals kardemon toe te voegen of een scheut ahornsiroop. Rozijnen kunnen ook toegevoegd worden, maar ik doe dat pas als de pan van het vuur is. De rozijnen kook ik dus niet mee.

Als je je vulling in de pan te dun vindt kan je nog wat polentameel of maizena toevoegen. Is deze juist te dik, dan kan je wat water toevoegen.

 

Het schijnt dat je de vulling rechtstreeks uit de diepvries in de taartbodem kan kiepen, maar ik doe dat liever niet. Ik warm 'm kort op in een steelpan en voeg eventueel nog wat polentameel of maizena toe als de vulling te nat blijkt. In totaal is dit hooguit tien minuutjes werk, maar dan kan je wel je normale baktijden aanhouden. Hoe die zijn met een bevroren vulling weet ik dus niet.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oma's....................recept

Waarom eens geen topic over "echte" oma's recepten. Oma die had zo haar eigen, eenvoudige recepten, de geur en de smaak en het enthousiasme van de oma zelf zit er voor het overgrote deel tussen dat die herinneringen bij ons blijven hangen.Ze waren en zijn puur lekker. Ik heb er zo nogal wat van die recepten. Eén ding is er wel een enorm groot verschil met nu. Oma kookte op een kachel, dus op een traag vuur en oma had tijd (meestal)

Mochten mensen er aan willen meewerken en posten zou dit een heel leerrijke topic worden denk ik.

groetjes en ik zie wel of er respons op komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 3 maanden later ...

Ook heel lekker; pecan noten door de appelstukjes met wat bruine suiker en kaneel. Dan na het bakken een sausje maken van 100 gr roomboter 200 gr bruine basterd suiker laten smelten in een pannetje. Dan, van het vuur, een pakje monchou, op kamer temperatuur, er goed doorheen kloppen en het over de warme appeltaart sprenklelen..... gevaarlijk lekker. pas op de karamel is heel heet.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kookbook van de Amsterdamse Huishoudschool staat ook bij mijn ouders in de kast.. Volgens mij is recept 1045 ofzo (in die druk dan) zandkoekjes, dat is zo'n beetje het enige waar mijn vader écht beter in is dan mijn moeder in de keuken. Hij bakt altijd ook gelijk 6x de hoeveelheid die erin staat maar altijd PRECIES volgens het recept en niemand mag in de keuken komen vervolgens staat de halve keuken vol met gevulde koektrommels.. En het zijn echt de lekkerste koekjes die ik ken. Jeugdherinnering

 

Het eerste recept van appeltaart is exact het recept wat mijn moeder altijd gebruikt, komt dat uit zo'n zwart kookboek met iets met 'oven' in de titel?

 

Leuk die klassiekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 years later...

Spoed (grapje hoor, maar wel haast :) )!

 

Ik heb ingrediënten gehaald voor een appeltaart, die ik morgen mee ga nemen op bezoek. Ik had al wat recepten bekeken online, maar ben nu in de war omtrent verschillende elkaar tegensprekende recepten. Oven op 160 of 180 graden bijvoorbeeld, Een uur bakken of een uur en een kwartier. Is er voor wat ik in huis heb, een standaard recept te maken? Afgaande op de spullen die ik in huis heb dus, gewoon goed voor moeders appeltaart (oma bakte die nooit).

 

Hoeveel van elk ingrediënt moet ik nemen?

 

Springvorm 24 cm ø

 

jonagold appelen - ?

zelfrijzend bakmeel - ?

roomboter ongezouten - ?

basterdsuiker voor het deeg - ?

rietsuiker voor de appelen - ?

rozijnen, eieren, kaneel, zout en citroensap en zo, weet ik nog wel uit mijn hoofd en heb ik in huis

 

Welke temp elektrische oven en hoe lang bakken?

 

Alvast bedankt en ik ga alvast appels schillen. :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Ik heb tien zakken appeltaartvulling in de diepvries liggen. Elk recept voor een andersoortige vulling is dus welkom. Heb m geprint! Tnx!
Gewoon de appel in de gewenste grootte gesneden en ingevroren?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...