Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuinkers... Of toch maar waterkers?


dennislp

Aanbevolen berichten

Lijkt helemaal niet op tuinkers maar is wel even smakelijk en gezond. Vraagt een zeer vochtige standplaats, langs een wateroever, aan een vijver of anders in een bak die geregeld ondergedompeld kan worden. Toepassingen zoals bij tuinkers.

 

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=1056&cat=64&group=7&productnaam=WATERKERS_3000_zaden

 

 

Iemand ooit waterkers gehad?

Is het plukken, en weer terug groeien.. of plukken en opnieuw zaaien? groeit het snel?

Opzich ziet het er handiger uit dan tuinkers als je het mij vraagt, met tuinkers blijf je bezig... Als het plukken en weer terug groeien is!

 

Update:

 

 

Waterkers is een echte waterplant. De ronde sappige blaadjes van deze bladplant vormen een dicht tapijt. Ze zijn lekker en erg decoratief om een slaatje mee af te werken. Waterkers heeft ook een bloedzuiverende, stofwisselingsbevorderende werking. Verder zou dit keukenkruid ook goed werken tegen reuma en huidkwalen. Waterkers is goed te kweken in een gesloten bak, waarvan de grond constant nat wordt gehouden met koud water. Een laagje modder belet de planten niet om te groeien, integendeel!

 

 

 

Zaaien vanaf maart tot in het najaar. Zaai in een natte grond en dek af met een dun laagje aarde van 0,5 cm. De planten zullen snel kiemen. De blaadjes kunnen na enkele weken in een jong stadium al worden geplukt en er kan verschillende keren worden geoogst.

 

 

 

Zaaiperiode: Waterkers wordt gezaaid van maart tot augustus

Optimale kiemtemperatuur: 16 - 18°C

4000 zaden per gram

 

 

Zo te zien is het dus plukken , en snel te zaaien.. Beetje vergelijkbaar met pluksla krijg ik het idee?? Veel simpeler dan als tuinkers denk! (en mooier )

 

 

Nog mensen met ervaring??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Pfff! Wat een super plant!

 

"Waterkers is zo multifunctioneel dat het op de duur ongeloofwaardig lijkt" zo vat Karel Van de Velde van Cressana de eigenschappen van waterkers samen.

 

En veel kankerwerende stoffen, zo zou het bij rokende mensen bijna de kans op long kanker op 0% zitten als je elke dag iets van 100gram hiervan eet!

Ook veel vitamine's..

 

Kan niet wachten tot ik de zaadjes hebt! Klinkt als een super plantje, je zou er ook goede cocktails mee kunnen maken las ik ergens.

Ga denk een vuilniszak gebruiken voor een klein mini vijvertje waar ik het in ga laten groeien, denk met veel stenen, veel water en weinig aarde er in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is denk idd het grootste probleem

 

Daarom sowieso doorzichtige bak dat je meer zicht hebt op de waterkwaliteit.. Je zou stromend water kunnen doen, scheelt, maarja niet te doen voor zo'n klein bakje.

 

Denk algen weren vooral door het in de schaduw te zetten, niet te heet laten worden. En voordeel; Klein laagje water, warmte? verdampt snel.. Gooi je er weer vaak nieuw water bij, blijf je toch eigenlijk water verversen, zal ook wel helpen denk?

 

 

Ik zie wel hoe het eindigd, denk idd dat het snel vies word als je niet op past, zal er zoveel mogelijk oplossingen voor zoeken en uiteindelijk? : Experimenteren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het met hydrokorrels geprobeerd. Het werden microscopische dunne draadjes....

 

Uiteindelijk heel sjacherijnig na maanden in een pot gedaan (met pincet, zo dún bleven die dingen)... met als resultaat...

 

dscn6158.jpg

 

Helaas nooit geconsumeerd... ooit vergeten water te geven, en dat werd pardoes afgestraft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Dennis,

ik heb t dit jaar voor t eerst gezaait in een bak en ben benieuwd wat t gaat doen. Lekker in de modder met een beetje zeewierkalk toegevoegd. Las namelijk dat ze van kalkrijk water houden. Tip van mijn tuinbuuf was dat ze fleece erover legt tot het ontkiemt is. Het staat in de schaduw van mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Heb gisteren een rel gehad met de vrouw over waterkers ( cresson) , ze vroeg onlangs of we de zaadjes moeten bedekken met aarde of niet. Dacht gelezen te hebben dat dit toch op z'n minst mag. De zaadjes komen nu uit maar is geen zicht volgens haar met de aarde ertussen en kan niet de bedoeling zijn geweest . Vraagjes : heb ik een blunder begaan? Het oogsten van die stengeltjes is toch gewoon afsnijden en wassen ? Maakt dit nu allemaal uit??

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg ervoor dat je aarde luchtig is: niet aandrukken en eventueel potgrond mengen met zand, of gebruik zaai- en stekgrond. Mijn ervaring is dat je tuinkers (of andere kiemgroenten) schoner boven komen. Mocht je de plantjes willen schoon spoelen, doe dit dan een (paar) dagen voor je gaat oogsten door ze even flink water te geven. Dat vindt ik altijd praktischer dan die dunne steeltjes onder de kraan af te spoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vorig jaar winterkerst geplant.gebruik ik bij de sla en.komt ieder jaar weet nieuw ..een zeer gemakkelijke plant die ik in een tuincentrum heb gekocht..De eerste blaadjes komen nu weer uit ..en waterkers heb ik in de vijver rand geplant...groeit als kool alle twee winterhard..

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 dagen terug tuinkers gezaaid op 6 verschillende manieren:

- Op watten

- Op en in zand

- Op potgrond (onbedekt)

- Op zaai- en stekgrond (onbedekt)

- Op potgrond (licht bedekt, niet aangedrukt)

- Op zaai- en stekgrond (licht bedekt, niet aangedrukt)

 

Elke dag rond 19:00 heb ik de potjes een beetje nat gemaakt met een plantenspuit.

Resultaat na 5 dagen:

WwXqOCL.jpg

 

De bedekte potgrond is tot nu toe het meest succesvol. Maar waarom? Ik heb geen flauw idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft die dan toch de zaadjes wat constanter vochtiger gehouden waardoor ze beter/sneller hebben gekiemd. Maar ook weer niet te vochtig. En vervolgens hebben ze zich goed van hun hulsjes kunnen ontdoen door het laagje potgrond. Zoiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...