Berti Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Onder ons zijn vast ook veel mensen die houden van lezen over onze moestuinhobby.Wat zijn JULLIE favoriete boeken? De mijne.Het complete groente boek, peter seabrook (niet meer te koop, 70's)Kweken voor de keuken adam & james caplinSquare foot gardening, Mel BartholomewThe Selfsufficient-ish bible, andy & dave HamiltonWilde venkel en rabarber, Caroline Zeevat Ik zou graag wat meer boeken specifiek over groenten en fruit toevoegen....kijken wat jullie in de kast hebben staan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Zeer weinig, echter wel: KOOKboeken!!! Héél veel... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Ben dol op alle boeken van Peter Bauwens, en dan vooral de boeken die gaan over 1 groente-groep. Tomaten&pepers, Erwten, bonen&maïs, zonnebloemen, etc etc Echt prachtige foto's, leuke info, recepten, Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 niet over KOOKboeken beginnen jasmin *HINTHINT*wie de meeste kookboeken heeft als ze sterft, wint....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Ik heb eigenlijk alleen maar boeken die indirect met moestuinieren te maken hebben. De mooiste daarvan vindt ik de boeken van Viktor Schauberger: - "Nature as Teacher"- "Fertile Earth" How does Nature work? When one looks closely at the enormously complex web of life, it is impossible not to be caught by the wonder of how all living things - yes including rocks and crystals - are interconnected. Just as there is thought behind action, so there is energy behind matter. Schauberger is able to demonstrate how Nature works because he has been able to observe and describe how its energies manifest and produce the material world. Deze Oostenrijkse boswachter (1885 - 1958) had geweldige down to earth inzichten. Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Ook de meest stomme boeken? Wiskunde, Nederlands, Engels, kan ik nog even door gaan? > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BiancaO Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Zeer weinig, echter wel: KOOKboeken!!! Héél veel... Thuis bij Jamie (een beetje tuin en een beetje kook ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Boeken, een hele slaapkamerwand vol. (Goed dat de kids uithuis zijn)Ik heb vroeger heel veel gelezen, tegenwoordig meestal in de vakantie.Verzamelde al van jongsaf, Arendsoog, diverse boeken(series vd kids).Nagenoeg de hele collectie Hammond Innes.Veel natuur, beesten, hobbie en boeken uit de regio.Oude kerkboeken, archeologie, een behoorlijke collectie Antoon Coolen en andere schrijvers uit Limburg en Brabant.Uiteraard veel tuin en kookboeken, en last but not least een rits sf-boeken.En het groeit en groeit want mijn schoonzus werkt bij de Vindingrijk in Den Bosch en daar kan ik niet voorbij de boeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Zeer weinig, echter wel: KOOKboeken!!! Héél veel... Thuis bij Jamie (een beetje tuin en een beetje kook ) ow jah!! geweldig boek is dat (heb hem ook...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Boeken, een hele slaapkamerwand vol. (Goed dat de kids uithuis zijn)Ik heb vroeger heel veel gelezen, tegenwoordig meestal in de vakantie.Verzamelde al van jongsaf, Arendsoog, diverse boeken(series vd kids).Nagenoeg de hele collectie Hammond Innes.Veel natuur, beesten, hobbie en boeken uit de regio.Oude kerkboeken, archeologie, een behoorlijke collectie Antoon Coolen en andere schrijvers uit Limburg en Brabant.Uiteraard veel tuin en kookboeken, en last but not least een rits sf-boeken.En het groeit en groeit want mijn schoonzus werkt bij de Vindingrijk in Den Bosch en daar kan ik niet voorbij de boeken. Ja maar jos als je nog even goed leest (!) zie je dus dat de vraag is over moestuinboeken (vallen kookboeken ook onder trouwens!!!!)dus wat zijn jouw favoriete moestuinboeken of gerelateerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Da's ook toevallig, schrijf ik net in een ander draadje over mijn favouriete boeken kan ik ook hier terecht. Ik zweer bij de boeken van Velt.- Handboek ecologisch (moes)tuinieren- Stappen naar een ecologische tuin: aanleg en beheer- Ecologische teelt van kleinfruit En voor mijn toekomstige kippen heb ik een mooi boek maar ik zag laatst dat Velt ook een kippenboek uit heeft gegeven, misschien moet ik dat toch ook nog even scoren! VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Wij hebben thuis aardig wat tuinboeken in de kast staan. Persoonlijk ben ik meer voor de boeken met duidelijke teeltbeschrijvingen, daar heb je uiteindelijk het meest aan. De geromantiseerde boeken zijn leuk om te lezen maar gebruik ik bijna nooit meer als naslagwerk. Daarvoor bevatten ze te weinig informatie, ze dienen vooral als inspiratie. En voor die inspiratie lees ik liever een moestuin magazine of kijk ik hier op het forum hoe jullie e.a. aanpakken . Mijn favoriete moestuin boeken die ik regelmatig gebruik om wat op te zoeken:Grow Vegetables van Alan Buckingham Een aanrader, kort, bondig maar toch volledig en duidelijk. Wel Engelstalig. Voor zijn andere boek geldt hetzelfde: Grow Fruit. Atrium encyclopedie van het tuinieren Algemeen over tuinieren maar bevat grote groente en fruit hoofdstukken met duidelijke informatie en foto's, vooral de snoei beschrijvingen bij het fruit worden regelmatig geraadpleegd. Handboek ecologisch tuinieren van Velt DE moestuin bijbel voor groenten, hier en daar wat technisch voor de beginner maar zeer volledig. Helaas alleen over groenten. Het grote moestuinboek van Hans van den Bosch. Niet altijd volledig, maar doordat het een wat ouder boek is geeft het wat ouderwetse inzichten die in deze tijd best weer als vernieuwend te betitelen zijn.) Ik ben wel van mening dat je moestuinieren het beste leert op trial en error basis, maar met een goede teeltbeschrijving (plantafstanden, verzorging) kan je al een eindje komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Handboek ecologisch tuinieren van Velt DE moestuin bijbel voor groenten, hier en daar wat technisch voor de beginner maar zeer volledig. Helaas alleen over groenten. He nog een fan! @Berti Bovenstaand boek is echt een aanrader, naast allerlei achtergrond informatie bevat dit 780 pagina's tellende boek een beschrijving van 90 groentegewassen, met alle informatie die je maar wilt weten erover! En voor fruit heeft velt het boekje over kleinfruit. Net zo uitgebreid en informatief. VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 ja weet ik...staat al lang op lijstje maar beetje moeilijk aan te komen lijkt het.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Dat wist ik niet, ik heb 'em al jaren. Heb je het ook al via Velt zelf geprobeerd?http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=312 VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 niet over KOOKboeken beginnen jasmin *HINTHINT*wie de meeste kookboeken heeft als ze sterft, wint....... Op een gegeven moment ben ik gestopt. Vooral toen ik handigheid kreeg met internet. Dus mogelijk ga jij winnen... ?? http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 ben ook zeer handig met internet maar er gaat nog steeds niets boven een BOEK dus nee voorlopig stop ik niet maar gelukkig ligt de frequentie ook niet zo hoog Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 ben ook zeer handig met internet maar er gaat nog steeds niets boven een BOEK dus nee voorlopig stop ik niet maar gelukkig ligt de frequentie ook niet zo hoog Ken jij boeken van Claudia Roden? http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 ja die ken ik maar heb ik niet...is niet zo mijn ding.ben zeg maar, erg engels georienteerd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Ik neem aan Engelse gerechten. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Handboek ecologisch tuinieren van Velt DE moestuin bijbel voor groenten, hier en daar wat technisch voor de beginner maar zeer volledig. Helaas alleen over groenten. He nog een fan! @Berti Bovenstaand boek is echt een aanrader, naast allerlei achtergrond informatie bevat dit 780 pagina's tellende boek een beschrijving van 90 groentegewassen, met alle informatie die je maar wilt weten erover! Ik heb em ook en ben dr heel erg blij mee. Voor de beginner soms wat taai, maar niet minder belangrijk. Kijk dr nog steeds dagelijks in en leer zo iedere x weer nieuwe dingen.Tevens spit ik geregeld Leven Van Het Land van John Seymour door. Gaat over zelfvoorzienend leven. Niet dat ik nou zo ontzettend zelf voorzienend leef nu, maar tis wel een mooi inspiratiebron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Ik ben op zoek naar dat boek (leven van het land), maar kan hem nergens in het Nederlands vinden (voor een schappelijke prijs, bij Bol.com zijn ze DUUR). Ik heb wel de Engelse versie gedownload.. Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Dat wist ik niet, ik heb 'em al jaren. Heb je het ook al via Velt zelf geprobeerd?http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=312Bij Vreeken.nl en Bol.com hebben ze dit boek ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Ik ben op zoek naar dat boek (leven van het land), maar kan hem nergens in het Nederlands vinden (voor een schappelijke prijs, bij Bol.com zijn ze DUUR). Ik heb wel de Engelse versie gedownload.. Heb em in et Nederlands mogen lenen van vrienden van mn ouders. Na het lezen ervan was ik helemaal geinspireerd. Ik dus druk zoeken naar et boek, maar zelfs via marktplaats betaal je rustig 50 euro. Ik heb em dus gekopieerd en ingebonden en et orgineel terug geven.. Dus helaas heb ik ook niet het orgineel Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Dat wist ik niet, ik heb 'em al jaren. Heb je het ook al via Velt zelf geprobeerd?http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=312Bij Vreeken.nl en Bol.com hebben ze dit boek ook. Zelf heb ik et via een boeken winkel in Utrecht. De Rooie Rat genaamt. www.rooierat.nl. 45 euro heb ik dr daar voor betaald.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts